3377
Sök

Tjuter som f*n när man gasar från bakdelen (Volvo 740)(ännu ej löst!!!:( )

906 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#1
tjena tjena, har fått ett problem, kom igår på väg hem, mitt på motorvägen, så uppkom ett tjutande ljud bakifrån, kunde inte riktigt placera vart det kom ifrån men bakändan iaf, det tjuter dock bara när man trycker på gasen, om man håller gasen still(håller hastigheten) så tjuter det mer än om man trycker på gasen och man ökar hastigheten, sen är det som ett "skrapande" ljud när man släpper gasen och motorbromsar, tittade under bilen och kände på allt men hittade inget, några idér?



Uppdatering:
Hopp, goddag kamrater, jag försöker fortfarande=/, Först bytte jag bakaxel, sedan urtrampningslager, sen åkte jag till en bil verkstad och fråga om dem kunde hjälpa till, dem var stensäkra på att det var stödlagret för kardanen, bytte detta, hardyskivan och typ "växellådskudden" kan ej riktiga namnet men ja, har även bytt olja i bakaxeln och växellådan, men låter fortfarande, vet ej om det är värt att lägga ut mer pengar? Men har ni några tips?smile


Ny uppdatering:
Använder denna tråden för att fråga lite allmänt också.
Lämnade in bilen på verkstad i Tisdags, han ringde igår och sa att det var bakaxeln som låter, jag berätta för han att den redan är bytt en gång, då blev han tyst och "hmmade" lite och sa jag skulle ringa idag och höra om priset, så jag ringde och pratade med telefonisten och hon sade att de ville ha kvar bilen lite längre, betyder det att han blev osäker då tro? Sen, finns där någon garanti typ när man lämnar in, om han nu byter bakaxel och det låter likadant, får jag ta den kostnads smällen eller ska de som verkstad stå för det eftersom de gissade då?
Senast redigerat av 740Fors (6 november 2008)

=)

863 Inlägg
26 juli 2008
#2
Det kan inte vara nåt lager i bakaxeln som farit?

Jag har liknande i min vita rekord och där är det lagret!

Lycka till! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
26 juli 2008
#3
har du kollat så du bara inte har fullt hjulspinn tongue

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

906 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#4
Mister_Opel: Hur klurar man ut vilket det är då? Antar det finns flera stycken eftersom du skrev "nått"? Måste man ner med hela axeln och se det då? eller går det se om det är nått utan att behöva göra det så "krångligt"?
xorox_88: om det varit så väl:D

=)

264 Inlägg
26 juli 2008
#5
Du har inte dåligt med olja i bakaxeln?


906 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#6
ZarX skrev:
Du har inte dåligt med olja i bakaxeln?

Hur kollar man det? inget vidare bra på det där, finns där nått kikhål eller dyl?

=)

474 Inlägg
27 juli 2008
#7
finns 1 elr 2st skruvar på själva kåpan (förrutom alla dom som kåpan sitter fast med).. den ena fyller du på olja i tills det börjar rinna ur den nedre.. eller så var det bara en, och då är det bara fylla på tills det rinner ut genom den skruven. bilen ska helst stå plant då med..

Annars så kan det vara hjullagrer eller nått som börjar ge sig?

Volvo S60 2.5T AWD

505 Inlägg
27 juli 2008
#8
Precis som ovan, börja med att kika oljan, garanterat bakaxeln det är något med.
Billigaste och lättaste är ju att kika oljan iallafall. Kör en liten sväng titta om ljudet är kvar, annars är det säkert något lager som är slut.

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

906 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#9
Oljan var typ helt slut, men var ute hos min morfar(Fd bil-mekaniker) och han sa att det lät precis som att dreven i diffen är på väg att ge sig, och då är min fråga till er, om vi nu säger det är detta, vad är mest lönsamt nu då? köpa nya drev(om man kan köpa löst?) eller byta axel helt? Han sa själv det är mycket lättare att bara byta axeln direkt, men jag vill inte krasha min ekonomi helt heller så får ta billigaste/bästa alternativet!,ska självklart fylla på olja imorgon och se om det slutar men han sade att det antagligen redan är kört, kan inget om bakaxlar och så, så får lita på er som kan! så vad tror ni?

=)

1 232 Inlägg
27 juli 2008
#10
jag fick bakaxelras på min 940 och fick tag i en begagnad i värmland och den gamla va det bara smulor i....gick lite dåligt.men byta bakaxel tjänar du på i längden kostar typ ett par tusen...tror jag gav 3000 elr nåt för min.

Oldschool
299 Inlägg
27 juli 2008
#11
740Fors skrev:
idér?

Det stavas Idéer.

906 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#12
lownslow skrev:
jag fick bakaxelras på min 940 och fick tag i en begagnad i värmland och den gamla va det bara smulor i....gick lite dåligt.men byta bakaxel tjänar du på i längden kostar typ ett par tusen...tror jag gav 3000 elr nåt för min.

osch! det var inte vad jag hade tänkt! men men, finns det ej billigare så ja då får man ta den utvägen!

=)

906 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#13
liddan skrev:
740Fors skrev:
idér?

Det stavas Idéer.

OKEJ, jag ska lägga det på minnet, helt super att du berättade det!

=)

264 Inlägg
27 juli 2008
#14
Själv har man rasat 4 bakaxlar pga för mycket burn:) Skroten där jag bor tar 500 spänn för en och det tar ca 2-3 timmar att byta. Lycka Till smile


906 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#15
ZarX: Det lät för jävla bra.

Hur vet man vad för axeln man har? Finns där olika till 740?

=)

264 Inlägg
27 juli 2008
#16
740Fors skrev:
ZarX: Det lät för jävla bra.

Hur vet man vad för axeln man har? Finns där olika till 740?

Där finns 1031 och 1041. Tror det ska stå på någon gamal lapp på axeln. Men du kommer kunna använda vilken som helst från 740:)
Senast redigerat av ZarX (27 juli 2008)


264 Inlägg
27 juli 2008
#17
Eller har du ABS på din bil förresten? Isåfall behöver du en ifrån nya modellen av 740, som har ABS... Annars får du köra utan och plocka lampan till besiktningen:P
Senast redigerat av ZarX (27 juli 2008)


906 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#18
ZarX skrev:
Eller har du ABS på din bil förresten? Isåfall behöver du en ifrån nya modellen av 740, som har ABS... Annars får du köra utan och plocka lampan till besiktningen:P

Jo jag har ABS på min, har ju den "nya" modellen, års modell 90, betyder det då att jag måste hitta en axeln som kommer från de med abs då om man vill ha det riktigt gjort?=/ Känns som det inte finns så många till övers?

=)

264 Inlägg
27 juli 2008
#19
Det är lätt fixat smile Du behöver en från nya med abs. Brukar stå en massa på dom olika skrotarna!


906 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
#20
Aha vad bra, får åka och kolla imorgon då!smile Sen om något krånglar eller dyl, kan jag la bara fråga, måste la ni här kunna hur man gör osv:), man bör la "renovera" den nye man köper med va? med nya packningar osv? eller kostar det skjortan?

=)


Sök