3366
Sök

Tjuter som f*n när man gasar från bakdelen (Volvo 740)(ännu ej löst!!!:( )

66 Inlägg
5 augusti 2008
740Fors skrev:
Hompe skrev:
Kan också vara växellådan, hade precis samma ljud i min 240 och det blev värre när det var kallt... Det lät som om det kom bakifrån också...

Hur vet man det då? Vad gjorde du åt det? bytte hela lådan?

Jag bytte lådan, men det kan bli bättre om man byter olja ett par gånger... Kan ju vara stödlagret med, kolla det först innan du byter låda.

906 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Hompe: jag får testa det:)
Alla andra: Var ute och körde innan, så small det till så innihel*ete under bilen och den vaja till och nu låter det hela tiden, fast 5 gånger värre, spelar ingen roll vilken hastighet, om jag bromsar, motorbromsar eller gasar, låter likadant och mycket värre, som ett skrapande bubbligt ljud, inga fler idéer?

=)

854 Inlägg
8 augusti 2008
Åk till närmsta mekaniker och be dom kolla på det lite snabbt. Jag hade liknande fel på min 740 en gång i tiden och det tog 3 min för dom att konstatera att det va stödlagret som var slut. Det är nog det enklaste, så slipper man byta halva bilen innan man hittar rätt.

755 Inlägg
8 augusti 2008
åk oc kolla upp det lättast annars kan man bara bli gaen när man aldrig hittar det sjäv

906 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Ja det verkar inte bättre så får nog ta och göra detta=/ hade vart roligare och fått klurat ut det själv/ hjälp av er, och lagat det då, men blir la att åka till nån verkstad och fråga:O

=)

906 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Hopp, goddag kamrater, jag försöker fortfarande=/, Först bytte jag bakaxel, sedan urtrampningslager, sen åkte jag till en bil verkstad och fråga om dem kunde hjälpa till, dem var stensäkra på att det var stödlagret för kardanen, bytte detta, hardyskivan och typ "växellådskudden" kan ej riktiga namnet men ja, har även bytt olja i bakaxeln och växellådan, men låter fortfarande, vet ej om det är värt att lägga ut mer pengar? Men har ni några tips?smile

=)

Smålänning
7 883 Inlägg
12 oktober 2008
Det tjuter alltså bara när du KÖR, inte när du torrgasar?

Ananrs kan det vara nått löst i avgassystemet eller kamremsspännaren..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

906 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Det tjuter alltså bara när du KÖR, inte när du torrgasar?

Ananrs kan det vara nått löst i avgassystemet eller kamremsspännaren..

Ja bara när jag kör, men enbart när jag gasar, släpper jag gasen så låter det inte alls lika mycket.

=)

147 Inlägg
12 oktober 2008
Piong lagret kanske?

Audi S4

906 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Rosenqvist skrev:
Piong lagret kanske?

Men har ju redan bytt bakaxel?

=)

147 Inlägg
12 oktober 2008
ok,,,ursäkta missade det smile,,,

Audi S4

906 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Rosenqvist skrev:
ok,,,ursäkta missade det smile,,,

Lugnt:) inga andra tips kanske?smile

=)

Smålänning
7 883 Inlägg
12 oktober 2008
Tänkte på de nu... Hur ser splinesen ut på kardan?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

147 Inlägg
12 oktober 2008
Kanske vxl?,,,Bottenstock som är dålig,kan låta som det kommer från bakaxeln

Audi S4

906 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Tänkte på de nu... Hur ser splinesen ut på kardan?

De ser bra ut, kollade genom kardanen när jag bytte stödlagret. Där emot har jag hört att det finns några sorts "pin nålar" i knutarna som kan bli slut, men det verkade okej vid knutarna med.

=)

147 Inlägg
12 oktober 2008
Då tjuter det inte ,,,Då slår det

Audi S4

906 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Rosenqvist skrev:
Kanske vxl?,,,Bottenstock som är dålig,kan låta som det kommer från bakaxeln

Måste man byta hela lådan då? Vill nästan vara säker på att det är de felet då, för är ej sugen på att punga ut mer pengar på en bil som inte är värd så mycket, men finns det nått sätt att kolla och vara säker?

=)

147 Inlägg
12 oktober 2008
Eftersom du har bytt bakaxel så liger det ju närmast i att det är lådan,,,ljudet kommer ju i dragläge

Audi S4

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
12 oktober 2008
Låter det med växeln ur? Ändrar ljudet karaktär när du svänger? Har du kollat lagren?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

147 Inlägg
12 oktober 2008
det kommer tydligen när han ger gas ;

Audi S4

Sök