2581
Sök

Volvo 850 startar inte! Hjälp!

6 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
Har en Volvo 850 -95 som inte startar. Började för ca 1 vecka sedan med att den inte startade, lät den stå en stund och plötsligt gick den igång. Funkade sedan bra fram till nu... Skulle byta handbromsvajer och länkarm och hade den således upphissad och stillastående ett par dagar. Batteriet blev under tiden urladdat eftersom dörrarna stod öppna hela tiden. Laddade batteriet och gjorde startförsök men startade då inte. Startmotorn går runt men det är ingen gnista på tändstiften. Har kollat upp att larmet på bilen endast slår ut startmotorn så det borde inte inte vara det som är problemet. Vad kan jag kolla för att säkerställa att tex tändspolen funkar eller om det kommer soppa från bränslepumpen? Vad finns det för tänkbara felkällor?

Mycket tacksam för hjälp!

/Annika

66 Inlägg
27 juli 2008
byt stiftt har hafft samma problem med mina 850s går dom i gång så går den o ren går inte på alla cylindrarna, brukar va stiften som har gett upp
mvh andreas

ante va namnet 26 år jobbar som mekaniker,

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
27 juli 2008
Kolla kamaxelgivaren..

6 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
Jag har nyligen bytt stift. Rotor och lock bytte jag för 2-3 tusen mil sedan. hur kan jag kolla kamaxelgivaren?

12 Inlägg
27 juli 2008
Har kolla ifall det kommer soppa fram till fuelrailen?
Ta bort retur slangen på fuelrailen och kolla ifall det kommer soppa.

Hade typ samma problem med min för något år sedan, då var det sopparelät under huven som spökade.
Bytte det och sedan startade den alltid.

Men om det kommer soppa så är det inte det felet.

Men att du inte får gnista är konstigt också, då borde det vara tändspolen som dett upp.
Ta bort tändkabeln typ 1cm ifrån spolen så dom närstan sitter ihop men att du ser imellan dom, sedan kör någon på starten så borde det bli gnista imellan ändå.
Men kommer det ingen gnista så är den kanske trasig.

Hoppas att du finner felet snart.
Senast redigerat av Bengan24 (27 juli 2008)

6 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
"Har kolla ifall det kommer soppa fram till fuelrailen?
Ta bort retur slangen på fuelrailen och kolla ifall det kommer soppa."

Kan du specifikt beskriva hur jag med fuelrailen och var prylarna sitter?

Kan man mäta med en multimeter om tändspolen fungerar?

191 Inlägg
22 oktober 2008
det låter som samma fel som jag har på min bil just nu.. och jag har fått råd av alla jag har pratat med att det är kamaxelgivaren.. jag ska byta den sen hoppas jag att det funkar tongue

2 452 Inlägg
22 oktober 2008
99 % att det är tändspolen dom brukar ge upp på volvon...min gav upp för ett par dar sen bytte den från en s70 glt och den fungerar utan problem nu

döden kommer tillbaka

191 Inlägg
22 oktober 2008
turbodeath skrev:
99 % att det är tändspolen dom brukar ge upp på volvon...min gav upp för ett par dar sen bytte den från en s70 glt och den fungerar utan problem nu

jag har samma problem som han o det är 99% kamaxelgivaren för om han inte får gnista så är den slut det e vanligt tydligen det e inte så ofta en tändspole går..

Sök