hej, jag har en 940 som för några dagar sedan började beté sig konstigt. När man startade den så var tomgången väldigt låg och motorn dog så fort jag frikopplade och släppte gasen. Den gick väldigt orent varvmätarn hoppade konstant mellan ca 200-700 varv. Och gaspådragen blev mycket ryckiga.
Det låter som att avgasröret rasslar till vid ett visst varvintervall, ett ganska högfrekvent rassel.
Några dagar senare så slutade motorn att dö och att hacka. Däremot så blev tomgången 700-1000 varv högre och nu hoppar varvmätaren mellan 1300-1900 varv istället. Till råga på detta så har lambdalampan tänts. I handboken står det att det innebär fel på rening av avgaser.
Detta hände strax efter tankning av bilen ifall det kan ha haft någon inverkan. Har alltid en kvarts soppatank (pga frekventa besök av slangare) Kan det vara så enkelt som att det kommit vatten i grejerna? Annars har jag ingen aning ang. vad som är fel.
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Jag hissade upp bilen på en gör det självmack och märkte att rasslet kom från en "komponent" i avgasrörskedjan som hade en liten kabel kopplad till sig, sladden såg ut att i andra änden vara kopplad till någonstans efter grenröret ungefär.
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
jag har samma problem fast på min 745a jag har samma luftmassemätare som på den där sidan du länka och min den är paj för jag kopplade ur den då gick min normalt utan svart rök lr nått så jag skulle tro att det e din luftmassemätare..
Testade rycka säkring 11 till lambdasond + pump och startade, då bettedde sig bilen precis som i början då den dog på tomgång/koppling och gick orent som skit!
Satte tillbaka säkringen och problemet kvarstår... nu är bilen inte längre körbar över huvudtaget
det är luftmasse mätaren vetu va du gör ? koppla bort mätaren i motor utrymmet .. då ska bilen gå på ett nödläge prova det sen skriver du igen hur det gick osv..
Nu har jag testat att köra utan luftmassemätaren ikopplad, det tror jag inte gjorde någon skillnad dessvärre. Testade att koppla ur batteriet och låta grejerna nollas och sen koppla på, då började istället larmet tjuva. Ett larm jag inte ens visste att jag fick med så nu vågar jag inte koppla i bilen igen då alla grannar kollade och trodde att jag var en biltjuv. Går det koppla ur larmet på något sätt?