2575
Sök

Problem med avgassystemet

72 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#1
hej, jag har en 940 som för några dagar sedan började beté sig konstigt. När man startade den så var tomgången väldigt låg och motorn dog så fort jag frikopplade och släppte gasen. Den gick väldigt orent varvmätarn hoppade konstant mellan ca 200-700 varv. Och gaspådragen blev mycket ryckiga.

Det låter som att avgasröret rasslar till vid ett visst varvintervall, ett ganska högfrekvent rassel.

Några dagar senare så slutade motorn att dö och att hacka. Däremot så blev tomgången 700-1000 varv högre och nu hoppar varvmätaren mellan 1300-1900 varv istället. Till råga på detta så har lambdalampan tänts. I handboken står det att det innebär fel på rening av avgaser.

Detta hände strax efter tankning av bilen ifall det kan ha haft någon inverkan. Har alltid en kvarts soppatank (pga frekventa besök av slangare) Kan det vara så enkelt som att det kommit vatten i grejerna? Annars har jag ingen aning ang. vad som är fel.
Senast redigerat av ozcan (3 augusti 2008)

1 567 Inlägg
2 augusti 2008
#2
Testa att ta ur säkring nr 1 för att nolla ..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#3
Lite uppdatering:

Jag hissade upp bilen på en gör det självmack och märkte att rasslet kom från en "komponent" i avgasrörskedjan som hade en liten kabel kopplad till sig, sladden såg ut att i andra änden vara kopplad till någonstans efter grenröret ungefär.

1 567 Inlägg
3 augusti 2008
#4
Lamdasonden..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#5
Jo det låter rimligt eftersom att det är lambdatecken på varningstriangeln som lyser :-D

Är det något man kan byta själv ifall man är någorlunda lättlärd och läser på själv innan? eller är det bara att dra till en meck?

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#6
Hur mycket sämre är biltemas prylar?

En lambdasond kostar ju 400:- jämfört med mekonomens på över 1000:-
Katalysatorn kostar 500-1000:- jämfört med mekonomens på 4000-5000

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#7
Enligt denna sida: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm

Så är symptomen för en paj Luftflödesgivare:

"fel bränsleluft blandning och därmed varierande grad av driftstörningar, svårstartad motor, tvekan vid gaspådrag, tjuvstopp, högt tomgångsvarv etc."

vilket stämmer in precist på mitt problem. Är problem med lambdasonden den samma?

Vad för något har man på en volvo 940? en luftflödesgivare eller en Massflödesgivare?

191 Inlägg
3 augusti 2008
#8
jag har samma problem fast på min 745a jag har samma luftmassemätare som på den där sidan du länka och min den är paj för jag kopplade ur den då gick min normalt utan svart rök lr nått så jag skulle tro att det e din luftmassemätare..


191 Inlägg
3 augusti 2008
#9
du har en luftmasssemätare det är samma som dom 2 du har skrivigt


72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#10
katalysatorn skrammlar, kan det vara den som rykt?

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#11
ska kolla LMM, fick tipset om att kolla efter insugsläckage med gasol, känns dock lite nervöst att spruta gasol nära en rykande varm motor

31 Inlägg
3 augusti 2008
#12
ta start gas och spruta istället höjs tomgångnen så har du lekage

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#13
Testade rycka säkring 11 till lambdasond + pump och startade, då bettedde sig bilen precis som i början då den dog på tomgång/koppling och gick orent som skit!

Satte tillbaka säkringen och problemet kvarstår... nu är bilen inte längre körbar över huvudtaget mad

191 Inlägg
3 augusti 2008
#14
det är luftmasse mätaren vetu va du gör ? koppla bort mätaren i motor utrymmet .. då ska bilen gå på ett nödläge prova det sen skriver du igen hur det gick osv..


191 Inlägg
3 augusti 2008
#15
katalysatorn är det bara porslin i så det är bara det som skrammlar jag slog ur all porslin ur min gammla volvo


72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#16
japp, har försökt komma underfund med vart den sitter big_smile

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#17
menar luftmassemätaren

191 Inlägg
3 augusti 2008
#18
har du msn så skka jag hälpa dig ? lr nått man kan nå dig på ?


72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#19
japp xx vore schysst!
Senast redigerat av ozcan (3 augusti 2008)

72 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#20
Nu har jag testat att köra utan luftmassemätaren ikopplad, det tror jag inte gjorde någon skillnad dessvärre. Testade att koppla ur batteriet och låta grejerna nollas och sen koppla på, då började istället larmet tjuva. Ett larm jag inte ens visste att jag fick med mad så nu vågar jag inte koppla i bilen igen då alla grannar kollade och trodde att jag var en biltjuv. Går det koppla ur larmet på något sätt?


Sök