3368
Sök

AC på, sämre effekt?

264 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har förstått att ac´n plockar lite effekt som man hellre vill ha ner i backen när man kör. Men hur ligger det till, är det ngn som vet hur hur mkt effekt man ´tappar´ med den påslagen (type-r -05) ? Är det ens värt att bry sig om den är påslagen eller av? Just när man raceár vill man ju att bilen skall vara så optimal som möjligt..

Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
#2
AC påverkar inte någonting märkbart, de testade på nått motorprogram jag såg för några veckor sedan.
Faktum att de gick inte att märka tex bensinförbrukning skiljde på ac på eller av, däremot så fanns en liten ökning av förbrukning om man körmed rutorna nere.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

12 086 Inlägg
7 augusti 2008
#3
Det där är ju bullshit, självklart snor Ac-kompressorn effekt!
Kanske inte lika mkt med moderna grejor än de tidiga varianterna.

Tänk efter, en kompressor på vevaxeln.. tro fan att den tar effekt!

När du rejsar ska du slå av allt, fläktar, AC, och speciellt lysena (om du rejsar i dagsljus smile ) Allt för att ha så lite motstånd i generator och andra ev förluster. Jag säger inte att du kommer köra sekunder snabbare, men teoretiskt sätt är de optimalt, och teori är bra skit! smile

Random Hero
4 047 Inlägg
7 augusti 2008
#4
JapMax skrev:
Det där är ju bullshit, självklart snor Ac-kompressorn effekt!
Kanske inte lika mkt med moderna grejor än de tidiga varianterna.

Tänk efter, en kompressor på vevaxeln.. tro fan att den tar effekt!

När du rejsar ska du slå av allt, fläktar, AC, och speciellt lysena (om du rejsar i dagsljus smile ) Allt för att ha så lite motstånd i generator och andra ev förluster. Jag säger inte att du kommer köra sekunder snabbare, men teoretiskt sätt är de optimalt, och teori är bra skit! smile

praktik e bättre, o föregående talare har rätt, dom körde flera varv på en bana o de märktes ingen skillnad,

Dog food lid. Backwards

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
7 augusti 2008
#5
JapMax skrev:
Det där är ju bullshit, självklart snor Ac-kompressorn effekt!
Kanske inte lika mkt med moderna grejor än de tidiga varianterna.

Tänk efter, en kompressor på vevaxeln.. tro fan att den tar effekt!

När du rejsar ska du slå av allt, fläktar, AC, och speciellt lysena (om du rejsar i dagsljus smile ) Allt för att ha så lite motstånd i generator och andra ev förluster. Jag säger inte att du kommer köra sekunder snabbare, men teoretiskt sätt är de optimalt, och teori är bra skit! smile

Om sånt där spelar roll är det dags att skaffa biffigare motor. wink


Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
#6
JapMax skrev:
Det där är ju bullshit, självklart snor Ac-kompressorn effekt!
Kanske inte lika mkt med moderna grejor än de tidiga varianterna.

Tänk efter, en kompressor på vevaxeln.. tro fan att den tar effekt!

När du rejsar ska du slå av allt, fläktar, AC, och speciellt lysena (om du rejsar i dagsljus smile ) Allt för att ha så lite motstånd i generator och andra ev förluster. Jag säger inte att du kommer köra sekunder snabbare, men teoretiskt sätt är de optimalt, och teori är bra skit! smile

Jag tror, snarare vet att det måste ligga på det mentala planet om man tänker så.
Annat kanske det blir om du skruvar bort hela ac:n, men det var inte det han frågade om eller?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
#7
Är det bara jag som har slagit på ACn en het dag och känt hur bilen kör in i en vägg? Jag håller med Japmax!
Förövrigt så refererar ni andra till Mythbusters om jag inte har fel? På Discovery...?

Klicka grabbar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
#8
Det kanske var mythbusters, kommer inte ihåg. Dock var det vetenskapligt.
Har aldrig märkt nån skilnad när AC:n går i.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 688 Inlägg
7 augusti 2008
#9
Kompisen har en Ford Fiesta 1.4i -05, när han drar på ac säger han att den blir slöare, han tycker det är märkbart. Sen har han å andra sidan 120 hk mindre än en Honda ctr smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Med.lem
3 759 Inlägg
7 augusti 2008
#10
Stå på tomgång, vrid på ac:n. Direck sjunker varvtalet 200prm, för att sedan öka  till normal igen, av tomgångsmotorn..

Så motorn får alltså jobba mer = sno effekt
Och på små bilar lätta bilar med lite effekt kan man säkert känna en skillnad när man kör och slår av/på ac:n...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
#11
Mr_EmCom skrev:
Stå på tomgång, vrid på ac:n. Direck sjunker varvtalet 200prm, för att sedan öka  till normal igen, av tomgångsmotorn..

Så motorn får alltså jobba mer = sno effekt
Och på små bilar lätta bilar med lite effekt kan man säkert känna en skillnad när man kör och slår av/på ac:n...

Det finns naturligtvis en viss effektförlust, särskilt på små snurror, men det du beskriver är på tomgång.
Tror fortfarande inte det skulle göra nått på tid över tex 201 meter.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Med.lem
3 759 Inlägg
7 augusti 2008
#12
Sokrates skrev:
Mr_EmCom skrev:
Stå på tomgång, vrid på ac:n. Direck sjunker varvtalet 200prm, för att sedan öka  till normal igen, av tomgångsmotorn..

Så motorn får alltså jobba mer = sno effekt
Och på små bilar lätta bilar med lite effekt kan man säkert känna en skillnad när man kör och slår av/på ac:n...

Det finns naturligtvis en viss effektförlust, särskilt på små snurror, men det du beskriver är på tomgång.
Tror fortfarande inte det skulle göra nått på tid över tex 201 meter.

/Tommy.

Ja den det betyder ju fortfarande att motorn får arbeta tyngre. Eller hur?

Sen tror inte jag heller att det märks nått när man racar..

Nog mest psykiskt ;p

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

azarn
7 augusti 2008
#13
Då borde väl Servon sno effekt med då? För när jag har min golf på tomgång och drar på ratten sjunker också varvet cirka 200 varv.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2008
#14
azarn skrev:
Då borde väl Servon sno effekt med då? För när jag har min golf på tomgång och drar på ratten sjunker också varvet cirka 200 varv.

Ja, och vad händer om du ställer en gammalAudi 100 1.8 utan servo bredvid en Audi 100 med servo och rejsar? Jo, den utan vinner ganska lätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

98 Inlägg
7 augusti 2008
#15
Sokrates skrev:
Mr_EmCom skrev:
Stå på tomgång, vrid på ac:n. Direck sjunker varvtalet 200prm, för att sedan öka  till normal igen, av tomgångsmotorn..

Så motorn får alltså jobba mer = sno effekt
Och på små bilar lätta bilar med lite effekt kan man säkert känna en skillnad när man kör och slår av/på ac:n...

Det finns naturligtvis en viss effektförlust, särskilt på små snurror, men det du beskriver är på tomgång.
Tror fortfarande inte det skulle göra nått på tid över tex 201 meter.

/Tommy.

Jag håller helt med min namne här. Jag har svårt att tro att det spelar någon som hellst roll för tiden över 201m för dom alldra flesta här på garaget. Det är så mycket annat som spelar roll för tiden och mycket beror beror nog på om föraren växlar för tidigt, för sent eller för en gångs skull råkar träffa rätt i växlingen...

/Tommy


2 924 Inlägg
7 augusti 2008
#16
Självklart snor AC-kompressorn effekt!
Sen sitter det olika stora AC-kompressorer i bilar som stjäl olika mkt effekt...
Min Passat t.ex för upp till 1dl högre bränsleförbrukning med AC på, beroende på hur mkt stadkörning och landsvägskörning det är...
Så ska du jaga tider, så slå av ACn...men du kan förlora ungefär lika mkt tid på en växling i fel tillfälle som att jämföra med eller utan AC så det är ju inge jätteskillnader, på en bil me ca 150hk

Och ja, en servostyrning stjäl oxå effekt men den jobbar ju inte så mkt när du kör rakt fram på en stripp roll
Senast redigerat av peegee (7 augusti 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

24 Inlägg
7 augusti 2008
#17
Vid fullt gaspådrag så brukar ju i regel ac-kompressorn kopplas ifrån, just för att motorn ska jobba lättare.
Så en tid på 201 meter med 2 exakt likadana bilar med respektive utan ac, bör vara exakt lika, rent teoretiskt, pga att ac-kompressorn slår ifrån vid hårt gaspådrag;)
Sokrates skrev:
Mr_EmCom skrev:
Stå på tomgång, vrid på ac:n. Direck sjunker varvtalet 200prm, för att sedan öka  till normal igen, av tomgångsmotorn..

Så motorn får alltså jobba mer = sno effekt
Och på små bilar lätta bilar med lite effekt kan man säkert känna en skillnad när man kör och slår av/på ac:n...

Det finns naturligtvis en viss effektförlust, särskilt på små snurror, men det du beskriver är på tomgång.
Tror fortfarande inte det skulle göra nått på tid över tex 201 meter.

/Tommy.


Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
#18
Skall det ge nån märkbar effekt måste man skruva bort ac helt, men frågeställaren frågade av eller på, det gör inget på bränsleförbrukningen, men öppna sidorutor gör en viss höjd bräsleförukning.
Allt relaterat till vetenskapliga tester.
Skall man tex uttala sig på om förbrukningen ökar med ac på eller inte, så bör manta med i beräkningen att tex ac är på vid varmt väder, och av vid kyligare, då pratar vi också om att motorn trivs bättre i kallare luft (insug) och ger mer effekt och går effektivare.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (7 augusti 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

2 924 Inlägg
7 augusti 2008
#19
yankeeman skrev:
Vid fullt gaspådrag så brukar ju i regel ac-kompressorn kopplas ifrån, just för att motorn ska jobba lättare.
Så en tid på 201 meter med 2 exakt likadana bilar med respektive utan ac, bör vara exakt lika, rent teoretiskt, pga att ac-kompressorn slår ifrån vid hårt gaspådrag;)

Jo det stämmer säkert att den slår ifrån vid fullt gaspådrag men man vinner ju ofta 201m race med bra starter och växlingar, just där ACn stjäl som mest effekt innan man får fullt gaspådrag

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
7 augusti 2008
#20
Sokrates skrev:
det gör inget på bränsleförbrukningen

/Tommy.

FEL!
Det gör det visst som sagt, t.ex upp till 1 dl mer på min bil, speciellt i stadskörning.
Har även gjort så på andra bilar jag haft...

Biltillverkarna slåss febrilt mot energislukande AC-kompressorer men de har ju blivit bättre på senare tid

Man märker nog mer skillnad på bränsleförbrukningen än på stripptider skulle jag säga, speciellt när det är varmt ute och ACn jobbar ofta.

~ Life is short, have FUN! ~


Sök