3387
Sök

jag har ett litet problem med mitt slutsteg det vill inte start, kan d

SkenLaddRacing
189 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#1
Jo det är så här att när jag skulle koppla in mitt slutsteg tidigare ida så ville det inte starta. Jag är säker på att jag har kopplat rätt och jag har kollat alla säkringar och sladdar. kan det vara så att steget inte vill starta p.g.a kylan ??. anledningen att jag tror det är att det funkade i början men sen gick ja ifrån ett tag och när jag kom tillbaka så ville det inte starta.

Rather turboshit than NO power at all.

494 Inlägg
4 februari 2006
#2
henkecool skrev:
Jo det är så här att när jag skulle koppla in mitt slutsteg tidigare ida så ville det inte starta. Jag är säker på att jag har kopplat rätt och jag har kollat alla säkringar och sladdar. kan det vara så att steget inte vill starta p.g.a kylan ??. anledningen att jag tror det är att det funkade i början men sen gick ja ifrån ett tag och när jag kom tillbaka så ville det inte starta.

kylan tror jag  inte att de är kopplade in mit i dag i 25 minus

jag är hård som sten

SkenLaddRacing
189 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#3
men det var så här att jag mätte när sladdarna var inkopplade på steget och steget var igång då låg det bara 6volt över steget men när jag sedan när jag skruvade av kablarna och mätte var det helt plötsligt 12volt, kan det inte varar så att steget är lite segt att starta i kylan. steget var rätt så kallt det hade leget ute i kylan ett antal timmar

Rather turboshit than NO power at all.

Turbomissbrukare
62 Inlägg
4 februari 2006
#4
linkan lindgren skrev:
henkecool skrev:
Jo det är så här att när jag skulle koppla in mitt slutsteg tidigare ida så ville det inte starta. Jag är säker på att jag har kopplat rätt och jag har kollat alla säkringar och sladdar. kan det vara så att steget inte vill starta p.g.a kylan ??. anledningen att jag tror det är att det funkade i början men sen gick ja ifrån ett tag och när jag kom tillbaka så ville det inte starta.

kylan tror jag  inte att de är kopplade in mit i dag i 25 minus

Kylan gör inte så mkt med ett steg.. kollat så att alla kablar sitter fast ordentligt och fall remoten e kvar??
TEST: Ohm mät skiten.. tongue

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

Båtmekaniker
57 Inlägg
4 februari 2006
#5
Kolla även att jordkabeln har bra kontakt i karossen. Kan vara därför du bara fick 6 volt och när du tog bort kablarna från steget så flyttade du ju lite på kablarna och vips - bra kontakt?!

Gustaf

Friska motorer tänder varje varv

SkenLaddRacing
189 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#6
nu har ja ohm mött skiten och det är 0 ohm på pwr och gnd

Rather turboshit than NO power at all.

21 761 Inlägg
4 februari 2006
#7
henkecool skrev:
men det var så här att jag mätte när sladdarna var inkopplade på steget och steget var igång då låg det bara 6volt över steget men när jag sedan när jag skruvade av kablarna och mätte var det helt plötsligt 12volt, kan det inte varar så att steget är lite segt att starta i kylan. steget var rätt så kallt det hade leget ute i kylan ett antal timmar

Då är det fel någonstans, det ska vara samma spänning vid steget som vid batteriet. Kolla kablarna ordentligt.

Jaha, lite sen.
Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2006)

SkenLaddRacing
189 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#8
men grejen en den att när stereon e av så ligget det 12 volt på kablarna till steget men när stereon e på så ligger det bara 6 volt

Rather turboshit than NO power at all.

21 761 Inlägg
4 februari 2006
#9
Mät på batteripolerna hur mycket det är där.

SkenLaddRacing
189 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#10
12 votl e det där

Rather turboshit than NO power at all.

Turbomissbrukare
62 Inlägg
4 februari 2006
#11
Men har du kollat så att du inte har något spännings fall på +??
Testa även att jorda steget.. inte i anslutningen utan PÅ steget..

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

SkenLaddRacing
189 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#12
Mortcha skrev:
Men har du kollat så att du inte har något spännings fall på +??
Testa även att jorda steget.. inte i anslutningen utan PÅ steget..

det är ju spännings fall när steget försoker starta
och vad menar du med PÅ steget

Rather turboshit than NO power at all.

21 761 Inlägg
4 februari 2006
#13
Antingen är det dålig kontakt i jordkabeln till steget eller i pluskabeln, det finns inte så mycket mer som kan vara fel tycker jag.

SkenLaddRacing
189 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#14
inget i steget som e bränt då ??

fast de e klart då hade det inget varit 0 ohm
Senast redigerat av henkecool (4 februari 2006)

Rather turboshit than NO power at all.

Turbomissbrukare
62 Inlägg
4 februari 2006
#15
henkecool skrev:
Mortcha skrev:
Men har du kollat så att du inte har något spännings fall på +??
Testa även att jorda steget.. inte i anslutningen utan PÅ steget..

det är ju spännings fall när steget försoker starta
och vad menar du med PÅ steget

Lägg minus på chassiet på steget..

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

781 Inlägg
5 februari 2006
#16
Mortcha skrev:
henkecool skrev:
Mortcha skrev:
Men har du kollat så att du inte har något spännings fall på +??
Testa även att jorda steget.. inte i anslutningen utan PÅ steget..

det är ju spännings fall när steget försoker starta
och vad menar du med PÅ steget

Lägg minus på chassiet på steget..

va ja vbet ska man absolut inte gjoda skassit på steget.

men en sak ja tänkta på prova lägg plus direkt på remoten. så de inte är sterion de är fel på..

kan va remotkablem som är fel om du har riktig ström och rikigt jord..

Turbomissbrukare
62 Inlägg
5 februari 2006
#17
timpan_87 skrev:
Mortcha skrev:
henkecool skrev:

det är ju spännings fall när steget försoker starta
och vad menar du med PÅ steget

Lägg minus på chassiet på steget..

va ja vbet ska man absolut inte gjoda skassit på steget.

men en sak ja tänkta på prova lägg plus direkt på remoten. så de inte är sterion de är fel på..

kan va remotkablem som är fel om du har riktig ström och rikigt jord..

Det händer ingen ting eftersom att kontakten där jorden sitter, redan original är jordat i chassit..
Har tävlat i billjud i 6 år.. så om det vore någonting som jag kan så e det billjud!

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

864 Inlägg
5 februari 2006
#18
prova att lägga en bygel mellan plus o remote så du vet att steget får rmt signalen korrekt, då har du iaf kollat en eventuell felkälla, detta är såklart inget permanent utan enbart för att kolla ifall steget går igång med direktspänning på rmt-anslutningen....
gör även en riktig ORDENTLIG[!!] genomgång av anslutningarna för plus o jord...
Senast redigerat av Tuffhaggman (5 februari 2006)

Turbomissbrukare
62 Inlägg
5 februari 2006
#19
Tuffhaggman skrev:
prova att lägga en bygel mellan plus o remote så du vet att steget får rmt signalen korrekt, då har du iaf kollat en eventuell felkälla, detta är såklart inget permanent utan enbart för att kolla ifall steget går igång med direktspänning på rmt-anslutningen....
gör även en riktig ORDENTLIG[!!] genomgång av anslutningarna för plus o jord...

Amen.. tongue

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

21 761 Inlägg
5 februari 2006
#20
Ett enkelt sätt att kolla kablarna är att mäta från olika punkter, tex att sätta ena mätpinnen på stegets plusplint och den andra mätpinnen på en jordpunkt vid lyset. Om det visar 12V så är jorden till steget inte bra eftersom det visade 6V med pinnen på stegets jordkabel.

Om det fortfarande visar 6V så kan du sätta ena mätpinnen på stegets jordplint och andra pinnen på en punkt där du vet att det är 12V. Om det visar 12V med denna mätning så är det stegets pluskabel som inte är bra.


Sök