3220
Sök

är eco driving farligt

110 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
En polare till mig påstod att eco driving skulle vara farligt för motorn.
Han påstod att motorn får arbeta hårdare eftersom man inte har rätt växel i, stämmer detta eller är han ute och cyklar?

typ..eh..va?
582 Inlägg
9 augusti 2008
#2
Menar du typ att motorbromsa o sånt?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Brum säger bilen.
394 Inlägg
9 augusti 2008
#3
han är nog ute och cycklar.. man ska ju inte köra på så låga varv att motorn "huckrar"

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

typ..eh..va?
582 Inlägg
9 augusti 2008
#4
När jag övningskörde berättade min lärare att de va en elev som försökte köra ecodriving. Hon växlade tex Alltid från 2:an till 4:an. Det var ju inte bra inne i stan tex, när 3:an kanske hade lämpat sej bättre. I sånna fall är ju inte "ecodriving" bra, men det var ju pga att hon gjorde fel. Så annars ska de väl inte vara nån fara med att köra ecodriving smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

112 Inlägg
9 augusti 2008
#5
är väl inget fel med ecodriving förutom att det skonar miljön och din ekonomi, men däremot så blir bakbromsarna oftast dåliga om man kör tokmycket ecodriving, då man inte får använda dom ordentligt..

Jag hatar fwd = felwheeldrive...

"the real jerk"
301 Inlägg
9 augusti 2008
#6
jag tror att det han menar med farligt är att man har för låga varv på bilen och ja då är det ju inte så bra men ecodriving i sig dvs motorbromsa,accelera fort och ha högsta möjliga växeln i är inte så farligt.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 augusti 2008
#7
Det enda negativa är att dina bromsskivor inte "svarvas av" när man bromsar...
Så någon gång i veckan bör man bromsa riktigt hårt, från 100-50 ungefär... Så bromsarna verkligen får jobba...


644 Inlägg
9 augusti 2008
#8
Joey_ skrev:
That Kyckling

Fiskar du efter avstängning..?


110 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#9
Roz-104 skrev:
Menar du typ att motorbromsa o sånt?

hur är det med att motorbromsa då, om man gör det lugnt är det väl ingen fara men när man gör som i racing är det farligt att motorbromsa så som dom gör?
Senast redigerat av bil_alskaren (9 augusti 2008)

N/A
141 Inlägg
9 augusti 2008
#10
Så länge inte varvtalen överskrids när du motorbromsar så ska det inte va nån fara.. Ta en växel i taget.
Ja läste att när man kör eco-driving ska man inte underskrida 1300 rpm och inte överskrida 2000.. nått sånt iaf.
Senast redigerat av xenopsy (9 augusti 2008)


1 217 Inlägg
9 augusti 2008
#11
Eco-driving.
Det är ju inget skoj, kör som jag.
Alltså ANTI-eco wink (Håll dig konstant över 4500rpm)


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
9 augusti 2008
#12
Vad min körlärare sa så skulle man inte överskrida 3000 varv då det tydligen var då katalysatorn la av.
Men jag själv kör inte eco-driving. Känns bättre att ta växel för växel för att få kraften ur varje växel

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Lidhultare.
325 Inlägg
9 augusti 2008
#13
vafan, pressa i varje växel istället:D sen kan man motorbromsa men hoppa i växlarna det gör jag inte alltför ofta:D

-Twiajävlen-

112 Inlägg
10 augusti 2008
#14
om man ska motorbromsa som dom gör i banracing... ja du då jävlar lär du ju ligga och tok pressa tongue näea

men seriöst när dom kör banracing kör dom på höga varv, och när dom sedan motorbromsar så har dom GAS för att annars så kommer hjulen att bromsa alldeles för hårt och eventuellt får nån sladd man inte vill ha. om det är farligt/skadligt kan jag tyvärr inte svara på, men har man rätt grejer går väl allt, eller? wink

MVH

Jag hatar fwd = felwheeldrive...

1 327 Inlägg
10 augusti 2008
#15
Har tidigare kört med eco- driving som jag lärde mig på körskolan. Alltså höga växlar och låga varv osv. Slutade dock med detta efter ett växellåds ras och två stycken tjutande växellådor. Alla dessa fick problem på höga växlar.

Så ecodriving nöter mer på bilen enligt mig.


1 024 Inlägg
10 augusti 2008
#16
det sliter så klart på motorn om du kör med fel växlar.. bättre ta 1 2 3 4 5 som det ska funka på en bil å inte 1 3, 2 4 motorn får ju jobba mer en den behöver jag körde så jag körskolans bil visst jätte bra sa dom men fan inte med min volvo! ;D


Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 augusti 2008
#17
att bilen drar mindre är me bara bullshit
ingen bil som jag provat eco driving me har dragit mindre utan tvärtom


NeonX
10 augusti 2008
#18
ärligt talat är de mycket tjöt om ecodrive hit å dit, låga varv och höga växlar.

Jag tar min bil som exempel,
I instruktionsboken står lägsta hastighet för varje växel,
kommer inte ihåg alla men vet att:
4an är min gränsen 50km/h
5an har 70km/h som min gräns

Om man nu tänker som jag då, att juh högre växel, destå mindre omgivningsförändringar behövs för att motorn skall bli duktigt belastad och pumpa in fullt me soppa för att försöka orka.
Jag kör således 4:an till 70 och 5 an runt 90... enligt mitt tankesätt slipper då min motor jobba så mycket, ( eftersom den är vek påverkas den juh i högsta grad av tex uppförsbackar o.s.v )
Jag har även en vakummätare, och går man efter den sprutar de in betydligt mindre bränsle om man kör på detta sättet än enligt grundprinsipen "så hög växel som möjligt"....extremt många jag åker med gör så mycket fel i sin planering att deras "hösta växel" taktik gör det hela ennu värre, de bränner hur mycket sopp som helst, trots att de kör " lungt " och tror att de snålkör....

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 augusti 2008
#19
Jag tycker att de drar mindre med ecodriving...har läst flera inlägg om folk som inte verkar ha fattat riktigt vitsen... man ligger ju inte på 1ans växel till 1500 varv å sen i med 3an.... drar man lite på 2an så är de ju bara i med 4an å dra lite där sen i med 5an tex.... använder man vridet i sin spis så kommer man fort upp i fart på höga växlar direkt...

Min gamla volvo (sån som aldrig drar under 1 liter min landsväg enlig alla vetare) drar utan problem under litern å har varit nere på 0.85 utan problem också med 18" fälgar å 225er på...med 14are å 175er hade jag velat se vad den drar... å jag kan även tilläga att de var då inte några orginal 135 hästar i den då heller...


11 Inlägg
10 augusti 2008
#20
NeonX skrev:
ärligt talat är de mycket tjöt om ecodrive hit å dit, låga varv och höga växlar.

Jag tar min bil som exempel,
I instruktionsboken står lägsta hastighet för varje växel,
kommer inte ihåg alla men vet att:
4an är min gränsen 50km/h
5an har 70km/h som min gräns

Om man nu tänker som jag då, att juh högre växel, destå mindre omgivningsförändringar behövs för att motorn skall bli duktigt belastad och pumpa in fullt me soppa för att försöka orka.
Jag kör således 4:an till 70 och 5 an runt 90... enligt mitt tankesätt slipper då min motor jobba så mycket, ( eftersom den är vek påverkas den juh i högsta grad av tex uppförsbackar o.s.v )
Jag har även en vakummätare, och går man efter den sprutar de in betydligt mindre bränsle om man kör på detta sättet än enligt grundprinsipen "så hög växel som möjligt"....extremt många jag åker med gör så mycket fel i sin planering att deras "hösta växel" taktik gör det hela ennu värre, de bränner hur mycket sopp som helst, trots att de kör " lungt " och tror att de snålkör....

Jag tycker inte riktigt att ditt resonemang håller, Du säger att du får gasa mer om du åker i en uppförsbacke på en hög växel jämnfört med om du hade en lägre och att det då spruter in mer soppa, vilket inte är fel. Men tänk då på att om du t.ex. åker på 1500 varv i en backa på 5an så sprutas det in en viss mängd soppa, men om du ligger på 3000 så sprutas det in mindre soppa varje gång MEN däremot dubbelt så ofta.



Sök