3191
Sök

Byte från återcirkulerande till öppen dumpventil

6 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjo!
Jag kör en Audi A4 -03 och vill byta till öppen dump, vissa jag frågar säger att det inte skulle göra någon skada alls på turbon men vissa säger att turbon kommer ta skada och att den behöver återcirkulerande för att kicka igång igen, Några tips?  Hur avancerat är det att byta för en normalkunnig person?

Tackar för tips

73 Inlägg
11 augusti 2008
#2
Mitt enda tips är att sök efter trådar på olika forum så kommer du snart att inse att de flesta kommer att tipsa dig om att du inte bör köra med en öppen dump på VAG bilar med Turbo.

Så läs på så mycket du bara kan innan du ens öppnar plånboken.

6 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#3
haha nu måste jag vara ärlig mot mig själv och fråga, vad är en VAG bil då? haha

turboabstinens
442 Inlägg
11 augusti 2008
#4
IllDuche skrev:
haha nu måste jag vara ärlig mot mig själv och fråga, vad är en VAG bil då? haha
VAG är en koncern med flera bimärken ingår, däribland Volkwagen!

ocertifierad klåpmekare

jopp
145 Inlägg
12 augusti 2008
#6
din bil kommer att dra mer soppa om du monterar öppen dump pga. att du förlorar luft som luftmassemätaren redan har mätt upp..
mitt tips om du är ute efter dump ljudet i din audi är att montera ett öppet sportluftfilter, då kommer det låta som en öppen dump!

jomenvisst

224 Inlägg
12 augusti 2008
#7
Sleepy_One skrev:
din bil kommer att dra mer soppa om du monterar öppen dump
njae en bil kan inte dra mer soppa pga dump men den kan gå fet under växlingarna om man har en LMM.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

1 498 Inlägg
12 augusti 2008
#8
Och öppet filter på vag.s massemätare är väl ingen god ide förvisso går dom i sönder ändå.


6 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#9
aa jag har redan sportluftfilter men tycker inte att det räcker till riktigt

1 813 Inlägg
12 augusti 2008
#10
hade en skoda 1,8T typ samma motor som i din. hade öppet filter och öppendump hade inga problem alls och enligt färddatorn drog den inte mer soppa för det... !! visst många säger all lmmen tar skada men min höl hur bra som helst inga problem.. !!!   som sagt jag hade inga problem med öppetfilter och öppendump.. och jag hade en micro dumpventil tilloch med på den en billig skit dump.. wink chippar du då bilen oxå så dumpar den mer då du för högre turboladd;) lycka till iaf

Åk före du så väntar jag på dig där..!

6 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#11
Tackar

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
13 augusti 2008
#12
Öppen dump på din bil är ju som du har läst inte att rekomendera då styrprogrammet i motorn vill ha tillbaka lite luft vid gasuppsläpp. Sätter du på en öppen dump så kommer din motor att gå fett med risk för att du bränner din katalysator. Luftmassemätaren går sönder om du oljar in ditt öppna filter för mycket o oljan hamnar på tråden i luftmassemätaren som riskerar att brännas av.

13 Inlägg
18 augusti 2009
#13
vad händer om man tar bort luftmassemätareb då?


Darth Vader
1 644 Inlägg
18 augusti 2009
#14
din bil kommer antagligen inte gå alls..

Braaaaap?


Sök