Jag har en bensin Saab 95a och har hört att det går att tanka med etanol för att få ut mer hästar, någon där ute som vet hur mycket man ska blanda typ 30%etanol och 70%bensin? finns det några direkta nackdelar, skall bara köra med det ibland inte för jämnan. tacksam för svar
Varför etanolkoverterar du inte fullt ut istället? Det blir enligt spoilernytt 2 spänn billigare milen om man konverterar en 9-5 ltt. Nu skrev du i o f s inte vad du har för motor men ändå. Och E85 finns typ överallt numera ju
Jag har en bensin Saab 95a och har hört att det går att tanka med etanol för att få ut mer hästar, någon där ute som vet hur mycket man ska blanda typ 30%etanol och 70%bensin?
Nu har ju jag förvisso ingen Saab, utan en Peugeot, men jag kör med 70/30 bensin/etanol där nånstans, kanske 60/40 ibland. Går hur bra som helst. Faktum är att bilen känns något starkare och jämnare med lite etanol i tanken. Kan vara inbillning, men det är ju ändå positivt! Så kör på. Börjar bilen kännas trött eller seg, häll i mer bensin! Kan bli lite svårstartat ibland, min kan behöva ett extra vrid på nyckeln nångång ibland.
Nu har ju jag förvisso ingen Saab, utan en Peugeot Går hur bra som helst.
Jo, men det är en väsentlig skillnad... saab har turbo, det ställer allt på högkant... man kan mycket väl på 0hk med en stjärnsmäll.
vill man som trådskaparen vinna effekt så är det ingen hit att tanka E85 bara sådär.
Senast redigerat av torpis (13 augusti 2008)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Turbo har jag ju, ingen som vet on nån har testat det på en saab förut som vet att det funkar,eller inte, vill ju inte att bilen ska bli skit heller. Annars får jag väl trimma upp den mer ,än att "fuska" men hade ju varit ett billigt alternativ. tack för alla inlägg
ta 30% större spridare så kan du ju köra på ren E85.. inte för att det är helt rätt, men det går iaf:P eller byt lite mer till en riktigt konventering..