3742
Sök

Laddtryck Volvo S70 T5

66 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#1
För skoj skull så tänkte ja prova att höja laddtrycket!!!
Orginal laddet ligger på 0.8 enligt min mätare.
Sitter nu ett trimchip i från KL.racing och efter montering vart det ingen skillnad på laddtrycket!..
Har provat att lossa slangen från anslutningen på wastegaten men det ger ingen skillnad!
Vad kan de bero på att ja ej kan höja???roll


8 250 Inlägg
13 augusti 2008
#2
Om inte trycket ökar efter att du ryckt slangen till wastegaten så har du ett nåt rejält bekymmer. Utan slangen till wastegaten ska den ju skenladda.

Igensatt katalysator, defekt magnetventil, defekt wastegate kanske?


66 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Om inte trycket ökar efter att du ryckt slangen till wastegaten så har du ett nåt rejält bekymmer. Utan slangen till wastegaten ska den ju skenladda.

Igensatt katalysator, defekt magnetventil, defekt wastegate kanske?

Har funderingar på magnetventil också!
Turbo och wastegate är nytt..endast gått ca:200mil.


1 353 Inlägg
13 augusti 2008
#4
du har väl troligtvis samma mysterium som jag.. ryckte min wg slang. hamnade på drygt 0,9 och började dala efter 5000rpm vilket den inte ska kunna utan slang..
känn på wg stången, ja kan dra min med fingrarna så...
bara o spänna o se om de blir skillnad..
men 0,8 e väl jäkligt högt? polarens chippade laddar knappt de


1 353 Inlägg
13 augusti 2008
#5
_Plutten_ skrev:
Marlboroman skrev:
Om inte trycket ökar efter att du ryckt slangen till wastegaten så har du ett nåt rejält bekymmer. Utan slangen till wastegaten ska den ju skenladda.

Igensatt katalysator, defekt magnetventil, defekt wastegate kanske?

Har funderingar på magnetventil också!
Turbo och wastegate är nytt..endast gått ca:200mil.

sorry såg ditt inlägg nu...
men om du rycker slangen så ska juh inte mv kunna styra nåt laddtryck..


Reservdansk
6 271 Inlägg
13 augusti 2008
#6
Crille88 skrev:
du har väl troligtvis samma mysterium som jag.. ryckte min wg slang. hamnade på drygt 0,9 och började dala efter 5000rpm vilket den inte ska kunna utan slang..
känn på wg stången, ja kan dra min med fingrarna så...
bara o spänna o se om de blir skillnad..
men 0,8 e väl jäkligt högt? polarens chippade laddar knappt de

En 850 med chip ska ladda ca 1,2bar om den är frisk. roll

Edit: En 850 T5 laddar 0,6 bar, en T-5R med overboost ger 0,8bar vid fullgas i 30 sekunder, vilket ger 240hk.
Senast redigerat av TurbOla (13 augusti 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

66 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#7
Crille88 skrev:
du har väl troligtvis samma mysterium som jag.. ryckte min wg slang. hamnade på drygt 0,9 och började dala efter 5000rpm vilket den inte ska kunna utan slang..
känn på wg stången, ja kan dra min med fingrarna så...
bara o spänna o se om de blir skillnad..
men 0,8 e väl jäkligt högt? polarens chippade laddar knappt de

Okej ska prova det ikväll...men är det så bra å börja justera på stången då?
0,8 är det laddet jag har kört på sen ja köpte bilen då den va helt orginal!
Även enligt volvo så ligger trycket på 0,8


8 250 Inlägg
13 augusti 2008
#8
_Plutten_ skrev:
Marlboroman skrev:
Om inte trycket ökar efter att du ryckt slangen till wastegaten så har du ett nåt rejält bekymmer. Utan slangen till wastegaten ska den ju skenladda.

Igensatt katalysator, defekt magnetventil, defekt wastegate kanske?

Har funderingar på magnetventil också!
Turbo och wastegate är nytt..endast gått ca:200mil.

Fast iofs... Om du rycker wg-slangen och den inte skenladdar så har inte magnetventilen nåt med saken att göra. Utan då är det troligare att det är katalysatorn som är igensatt.


66 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
_Plutten_ skrev:
Marlboroman skrev:
Om inte trycket ökar efter att du ryckt slangen till wastegaten så har du ett nåt rejält bekymmer. Utan slangen till wastegaten ska den ju skenladda.

Igensatt katalysator, defekt magnetventil, defekt wastegate kanske?

Har funderingar på magnetventil också!
Turbo och wastegate är nytt..endast gått ca:200mil.

Fast iofs... Om du rycker wg-slangen och den inte skenladdar så har inte magnetventilen nåt med saken att göra. Utan då är det troligare att det är katalysatorn som är igensatt.

det är iofs sant..
men vad skulle katten ha med laddtrycket att göra då eftersom avgasvärdena är korrekta?

har fått tag i en mv nu som ja ska prova ikväll...fungerar inte det så ska ja kolla katten imorrn för säkerhetsskull


58 Inlägg
13 augusti 2008
#10
Crille88 skrev:
du har väl troligtvis samma mysterium som jag.. ryckte min wg slang. hamnade på drygt 0,9 och började dala efter 5000rpm vilket den inte ska kunna utan slang..
känn på wg stången, ja kan dra min med fingrarna så...
bara o spänna o se om de blir skillnad..
men 0,8 e väl jäkligt högt? polarens chippade laddar knappt de

hade precis samma problem med min min glappade så ja justera så att den satt rätt igen å vips

gick den upp från 0,8 till 1,1 och det gick bra möe snabbare att nå upp till det trycket !

fast när man skruvar får man la se till så man inte överspänner den

kan väll gärna räkna hur många varv man justerar den också utifall att det inte är det som är problemet

66 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#11
Rowe skrev:
Crille88 skrev:
du har väl troligtvis samma mysterium som jag.. ryckte min wg slang. hamnade på drygt 0,9 och började dala efter 5000rpm vilket den inte ska kunna utan slang..
känn på wg stången, ja kan dra min med fingrarna så...
bara o spänna o se om de blir skillnad..
men 0,8 e väl jäkligt högt? polarens chippade laddar knappt de

hade precis samma problem med min min glappade så ja justera så att den satt rätt igen å vips

gick den upp från 0,8 till 1,1 och det gick bra möe snabbare att nå upp till det trycket !

fast när man skruvar får man la se till så man inte överspänner den

kan väll gärna räkna hur många varv man justerar den också utifall att det inte är det som är problemet

Okej...hur mkt ungefär spännde du för att få den ökningen?


1 353 Inlägg
14 augusti 2008
#12
man  behöver juh kanske inte "spänna" i den bemärkelsen men om du tänker dig så här:
när du kollar/känner på wg innan du ta bort den så ser du om den är lätt at dra me fingrarna. när man ska haka på den då ska det va så att du behöver "dra" liiiiite i den så att den kommer på då har du fått lite spänt i den.. går den trycka på fööör lätt så sitter den för löst o wg öppnar direkt vid lite laddtryck.


8 250 Inlägg
14 augusti 2008
#13
_Plutten_ skrev:
Marlboroman skrev:
_Plutten_ skrev:

Har funderingar på magnetventil också!
Turbo och wastegate är nytt..endast gått ca:200mil.

Fast iofs... Om du rycker wg-slangen och den inte skenladdar så har inte magnetventilen nåt med saken att göra. Utan då är det troligare att det är katalysatorn som är igensatt.

det är iofs sant..
men vad skulle katten ha med laddtrycket att göra då eftersom avgasvärdena är korrekta?

har fått tag i en mv nu som ja ska prova ikväll...fungerar inte det så ska ja kolla katten imorrn för säkerhetsskull

Om katen är igensatt eller börjar bli vilket verkar troligare i ditt fall så bildas en massa mottryck och då klarara den inte av att ladda lika mycket. Och har man bara lite flöde igenom så brukar värdena hålla sig på skapliga nivåer ändå.


145 Inlägg
14 augusti 2008
#14
Det är inte så himla bra att justera på WG:n på dom. Vill du ha mer ladd så skaffa chip så enkelt är det.. Original ligger på 0,65bar, BSR steg1 laddar 1bar.



Sök