3011
Sök

Volvo 940... Hjälp!

2 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Hallå där! Har precis skaffat en sossecontainer som jag misstänker att jag behöver byta kamrem på. Nuvarande kamrem har gått 10 000mil. Vet inte vad det rekommenderade miltalet är?

Nästa fråga är vad som händer på just min bil om kamremmen havererar? Det är en Volvo 940 årsm. 91, med en2,3liters B230 motor. en kompis sa att det inte var någon fara när kamremmen går på just den modellen, att inget skulle hända förutom att den skulle stanna. Om det stämmer, behöver jag då heller inte vara rädd för balansaxelremmen ska orsaka ventilhaveri, eller?

Nästa grej var att snubben jag köpte den av sa att stödlagret på kardanaxeln behövde bytas men han trodde att jag kunde köra 1000mil innan det var dags..den lät fortfarande väldigt lågt. Vad tror ni om det?

Snälla hjälp mig! / David

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
13 augusti 2008
är det ingen 16 ventilare så är det nog ingen fara om den går av. men jag hade ju bytt remmen innan det händer ändå. inte kul att bli stående ute längs nån väg!
E stödlagret kass så byt d. kan bli jobbiga vibrationer annars å vill d sig riktigt illa så kan skitet lossna å då kan kardanen rensa hela underedet på din bil!

601 Inlägg
13 augusti 2008
Är de en vanlig B230F i den? Då e de ingen fara om kamremmen går av. Men du skriver om balansaxelrem å de e 16ventilarna som har de så e de en sådan du har så blir de ventilsallad.

Slår de när du accelererar me bilen? Isåfall e stödlagret på gång. E inget avancerat å byta de heller

2 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
Nä...jag har en b230Fb så de e väl ingen fara då alltså...

Hur menar du med att de ska slå när jag accelererar?  Hur låter de menar du? Det sjunger lite ljust om motorn men de trodde en kompis att de va generatorremmen som behövde smörjas.

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

10 Inlägg
13 augusti 2008
Remmen skall bytas var 7500-e mil. Motorn klarar sig om remmen går av men går den när du ligger i ytterfil på motorvägen kan det ju hända nåt annat..........

2 924 Inlägg
13 augusti 2008
byt allt me en gång!

Säljaren snackade säkert till sin fördel (alltså inte din) att få sålt bilen till så bra pris som möjligt

~ Life is short, have FUN! ~

Sök