3813
Sök

Sämre acc tider efter BSR Steg 1 trim Opel Corsa OPC

Delphian
68 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag BSR-trimmade min Opel Corsa OPC för en tid sedan och skillnaden i acc var märkbar. Hade sedan tidigare gjort en prestandamätning mot hastighetsmätaren med orginal programvara. (film finns)

När jag sedan gjorde en ny prestandamätning efter trimning får jag sämre tider 0-200 jämfört med original. sad övriga intervall (0-100, 100-150, 80-120, 100-200) går snabbare. (film finns)

Bilen går fint, inga ryckningar, laddar jämnt och fint runt 1,3-1,4 efter trimning (0,7-0,9 org). Förstår inte vad som kan göra att tiderna blir sämre. Rent generellt så skickar den på bättre och skillnaden i acc är klart märkbar.

Någon som har någon teori???


66 Inlägg
16 augusti 2008
#2
opel4life skrev:
Hej!

Jag BSR-trimmade min Opel Corsa OPC för en tid sedan och skillnaden i acc var märkbar. Hade sedan tidigare gjort en prestandamätning mot hastighetsmätaren med orginal programvara. (film finns)

När jag sedan gjorde en ny prestandamätning efter trimning får jag sämre tider 0-200 jämfört med original. sad övriga intervall (0-100, 100-150, 80-120, 100-200) går snabbare. (film finns)

Bilen går fint, inga ryckningar, laddar jämnt och fint runt 1,3-1,4 efter trimning (0,7-0,9 org). Förstår inte vad som kan göra att tiderna blir sämre. Rent generellt så skickar den på bättre och skillnaden i acc är klart märkbar.

Någon som har någon teori???

en väldigt bra fråga...den som har svar på detta är inte dålig...
bilen går alltså bättre men tiderna blir sämre ??


Delphian
68 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#3
Ja, laddtrycket är mycket högre, acc är kännbart kraftigare men tiderna blir sämre...fattar ingenting...


Dunken
16 augusti 2008
#4
Är det inte så att den bygger mer värme under intervallen 0-200 det är ju min teori förstås, om så är fallet så kanske en bättre intecooler är på sin plats.
Mvh Dunken

Delphian
68 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#5
skulle kunna vara men yttertemperaturen var endast 12,5 grad och motortempen gick aldrig över 100 grader. vid orginalmätningen var yttertempen 17 grader så det borde trots allt inte bli sämre. Men det är en god teori...


Dunken
16 augusti 2008
#6
Det är inte motortempen som jag syftar på utan insugstempen..
//Dunken

Delphian
68 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#7
men om insugstempen blir högre borde ju även motortempen bli högre. var ingen skillnad mellan orginal och trimmat på den punkten 0-200. Fasst jag kanske är ute och cyklar...


671 Inlägg
16 augusti 2008
#8
testa fler gånger?? annars är nog tipset att turbon blir för varm på den långa distansen... ??

Second is the first loser

Delphian
68 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#9
Hmm, jo jag skall ta ett par till repor och se vad tiderna blir annars är jag rädd att du har rätt. Svider lite i plånboken med ny IC..aj aj aj smile


1 268 Inlägg
16 augusti 2008
#10
tänk oxå på att e det varmare ute så går bilen sämre pga den inte får kyld luft på samma sätt som en kallare dag... det spelar oxå roll smile

7 274 Inlägg
16 augusti 2008
#11
Du skriver att övriga intervaller går snabbare, 0-100 och 100-200.
Då bör ju 0-200 också gå snabbare.

Inte direkt så bilen kan veta när du ska köra ett 0-200 test och då bestämmer den sig för att gå sämre.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 augusti 2008
#13
Vattenduscha IC:n kan hålla nere tempen lite... Funkar som blöta, kalla kläder typ. Värmen i steg1-3 kan göra att du sparar tid genom att gasa från prick 100 ist för att bygga laddtryck från 80 och sen mäta 100-150...
Turbon går utanför sitt optimala område vilket gör att temperaturen ökar mkt mer i förhållande till laddtrycket... T.ex 60C vid 0.7 och 200C vid 1.4, inte helt realistiska siffror kanske men du fattar principen...

Men BSR borde som sagt ha ett bra svar...

Edit, prova från 0-200 och klocka 100-200 i den repan och se vad resultatet blir...
Senast redigerat av bumpe (16 augusti 2008)



Sök