3677
Sök

BAS problem !

59 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#1
Okej. vet inte om detta kommer i rätt kategori nu men iaf. I min bil sitter det just nu 2 st MDS 12" basar som drivs av ett 190W 2ch. Hela grejen är att jag fick en 10" kicker bas utav en vän och bryggade mitt slutsteg till den. Fick ett mycket finare och renare ljud med den än va jag fick med min stora MDS låda. Så nu till min fråga... är 190W (på varje bas efter som den inte är bryggad) för lite för att driva mina 12 tummare? Jag har ett annat slutsteg som är på 100W 4ch med. Om jag bryggar det och sätter ett slutsteg på varje bas kommer jag få 380W på den ena och 400W på den andra? det kan ge ett bättre ljud? Vill inte plocka ur mina 12 tummare ur bilen sad Tack för svar


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
16 augusti 2008
#2
Dina slutsteg är inte byggda för att driva basar.
För att veta vad som krävs till dom behöver man veta mer än att det är MDS 12" .
Dom har lite olika modeller nämligen wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

59 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#3
BMTech skrev:
Dina slutsteg är inte byggda för att driva basar.
För att veta vad som krävs till dom behöver man veta mer än att det är MDS 12" .
Dom har lite olika modeller nämligen wink
det enda som står på basarna är Power MDS Fanatic ...

och dom ser ut såhär ... http://www.blocket.se/vi/17211090.htm?ca=11_s


Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
16 augusti 2008
#4
Skulle inte blanda flera basar iaf. Fick den informationen av många igår när jag hade en liknande fråga iaf=) Bättre att du kör på en bra bas istället för massa hopplock av mindra bra..

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Illustratör
826 Inlägg
16 augusti 2008
#5
Som sagt, slutsteget är inte på långa vägar kapabelt till att driva dom där basarna. Vill du kunna spela högre måste du upp i storleksklass ganska rejält.. Titta gärna på ett sinus live sla1500..
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16116
Mkt effekt/peng.

Sen skulle jag driva framsystemet med ditt 4ch steg istället så du hör annat än jordbävning i huvet när du vill spela på lite. smile

Mvh

Tänker...

59 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#6
Fallan skrev:
Som sagt, slutsteget är inte på långa vägar kapabelt till att driva dom där basarna. Vill du kunna spela högre måste du upp i storleksklass ganska rejält.. Titta gärna på ett sinus live sla1500..
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16116
Mkt effekt/peng.

Sen skulle jag driva framsystemet med ditt 4ch steg istället så du hör annat än jordbävning i huvet när du vill spela på lite. smile

Mvh
Kan inte köra på ett 1 kanals slutsteg ... behöver 2 kanaler till min låda...


6 851 Inlägg
16 augusti 2008
#7
sakray skrev:
Fallan skrev:
Som sagt, slutsteget är inte på långa vägar kapabelt till att driva dom där basarna. Vill du kunna spela högre måste du upp i storleksklass ganska rejält.. Titta gärna på ett sinus live sla1500..
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16116
Mkt effekt/peng.

Sen skulle jag driva framsystemet med ditt 4ch steg istället så du hör annat än jordbävning i huvet när du vill spela på lite. smile

Mvh
Kan inte köra på ett 1 kanals slutsteg ... behöver 2 kanaler till min låda...
Varför går det inte med monoblock för?


59 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#8
sakray skrev:
Fallan skrev:
Som sagt, slutsteget är inte på långa vägar kapabelt till att driva dom där basarna. Vill du kunna spela högre måste du upp i storleksklass ganska rejält.. Titta gärna på ett sinus live sla1500..
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16116
Mkt effekt/peng.

Sen skulle jag driva framsystemet med ditt 4ch steg istället så du hör annat än jordbävning i huvet när du vill spela på lite. smile

Mvh
Kan inte köra på ett 1 kanals slutsteg ... behöver 2 kanaler till min låda...
det jag kör nu har 190 på varje bas med 4 ohm


59 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#9
TT-Avant skrev:
sakray skrev:
Fallan skrev:
Som sagt, slutsteget är inte på långa vägar kapabelt till att driva dom där basarna. Vill du kunna spela högre måste du upp i storleksklass ganska rejält.. Titta gärna på ett sinus live sla1500..
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16116
Mkt effekt/peng.

Sen skulle jag driva framsystemet med ditt 4ch steg istället så du hör annat än jordbävning i huvet när du vill spela på lite. smile

Mvh
Kan inte köra på ett 1 kanals slutsteg ... behöver 2 kanaler till min låda...
Varför går det inte med monoblock för?
jag har 4 kablar två till varje kanal? annars måste jag koppla båda på samma ... fast de kanske är bättre ?


16 197 Inlägg
17 augusti 2008
#10
ett monoblock är alltid bättre om du ska driva basar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Illustratör
826 Inlägg
17 augusti 2008
#11
sakray skrev:
TT-Avant skrev:
sakray skrev:

Kan inte köra på ett 1 kanals slutsteg ... behöver 2 kanaler till min låda...
Varför går det inte med monoblock för?
jag har 4 kablar två till varje kanal? annars måste jag koppla båda på samma ... fast de kanske är bättre ?
Du har ändå högtalarutgångar så det räcker. smile Sen kan du brygga dem o köra dem i 2 ev 1ohm (dubbla eller singelspolar??)
Monosteg är byggda för att driva just basar och sinus livesteget är väldigt prisvärt om man inte vill lägga ut en förmögenhet på ljudet.

Tänker...

59 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#12
Fallan skrev:
sakray skrev:
TT-Avant skrev:

Varför går det inte med monoblock för?
jag har 4 kablar två till varje kanal? annars måste jag koppla båda på samma ... fast de kanske är bättre ?
Du har ändå högtalarutgångar så det räcker. smile Sen kan du brygga dem o köra dem i 2 ev 1ohm (dubbla eller singelspolar??)
Monosteg är byggda för att driva just basar och sinus livesteget är väldigt prisvärt om man inte vill lägga ut en förmögenhet på ljudet.
Kan den driva 2 st 12 tums basar själv då?  och vad är bäst att driva basen med 1,2 eller 4 ohm?


16 197 Inlägg
17 augusti 2008
#13
om du har 2 basar med 4ohms talspole så kommer du "driva" steget i 2 ohm om du parallelkopplar dom.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
17 augusti 2008
#14
evilaudio skrev:
om du har 2 basar med 4ohms talspole så kommer du "driva" steget i 2 ohm om du parallelkopplar dom.
F*N va du ska va snabb ibland då tongue


59 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#15
evilaudio skrev:
om du har 2 basar med 4ohms talspole så kommer du "driva" steget i 2 ohm om du parallelkopplar dom.
man jag har två kanaler med 4 ohm? och jag driver var sin med sin egen kanal... vill bara inte lägga 2000 kr och sen visade det sig att jag får samma ljud som jag har i mitt 190W 2ch ... är det 100% att mitt ljud kommer att förbättras mycket?


6 851 Inlägg
17 augusti 2008
#16
JA..om du skaffar tex. ett Sinus Live SL-A1500 så kommer detta göra stor skillnad.
Du kopplar bara alla + från basarna till stegets + och lika samma med -
Nu ve jag inte va du har för kabel från batteriet, för där har du oxå en viktig del.
Senast redigerat av TT-Avant (17 augusti 2008)


Illustratör
826 Inlägg
17 augusti 2008
#17
Ljudet kommer att bli rejält mkt bättre då du inte har ett tillräckligt kraftigt steg att driva en av dina basar ens.. Sen är monosteg lämpligare att driva just basar med...
Men bara för att steget kostar mer så behöver det ju inte vara drivkraftigare utan fråga gärna innan så får du garanterat hjälp med vad som kan vara lämpligast för den peng du vill lägga ut..

Jag kan återigen tipsa om Sinus Live-steget.. Där har du 900w i 2ohm och det stämmer rätt bra med speccsen..

Tänker...

59 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#18
Fallan skrev:
Ljudet kommer att bli rejält mkt bättre då du inte har ett tillräckligt kraftigt steg att driva en av dina basar ens.. Sen är monosteg lämpligare att driva just basar med...
Men bara för att steget kostar mer så behöver det ju inte vara drivkraftigare utan fråga gärna innan så får du garanterat hjälp med vad som kan vara lämpligast för den peng du vill lägga ut..

Jag kan återigen tipsa om Sinus Live-steget.. Där har du 900w i 2ohm och det stämmer rätt bra med speccsen..
Om jag köper det slutsteget kommer jag behöva en kondensator? Tack för hjälpen /Micke


21 761 Inlägg
17 augusti 2008
#19
Mitt råd är att se över ditt ordinarie batteri+ generator+kablar+kontaktytor, innan du funderar på eventuell kondensator. Om bilens ordinarie strömförsörjning inte är i bra skick så kommer inte ett extra batteri eller konding att hjälpa speciellt mycket.

med lem
1 925 Inlägg
17 augusti 2008
#20
köp ett sinus live a1500 nu o kasta ditt 190w kalle-anka steg wink

du kommer bli supernöjd med sinus live steget !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !


Sök