3748
Sök

Simpel fråga ang gjutjärn!

252 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Fråga är då, går det att bocka / böja med gasen?
Är risken att det spricker eller finns det inga andra altenativ än att det spricker?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
18 augusti 2008
beror på vilken sorts gjutjärn det är finns vissa sorter som är böjbara
dock som den sorten som motorblock är gorda av spricker direkt
oftast spricker det så om du ska hitta på något själv som är gort av gjutjärn så är det nog ingen ide

252 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Var ett grenrör jag tänkte på.
Så är meningslöst att ens prova ?

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
18 augusti 2008
ett grenrör är nog i segjärn dkulle jag tippa på, vilket är en typ av gjutjärn som är mer flexibel och tål påfrestningar mer, men om det går att böja är jag osäker på, litegrann borde gå med värme, men inga 45 graders böjar.

skaffa ett reservrör och prova smile

/Järngjuteriarbetare

47 Inlägg
18 augusti 2008
Det är stor skillnad på vad du skall böja och dona med, ska du böja ett helt grenrör eller ska du böja på flänsen eller vad?

252 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Solstice skrev:
ett grenrör är nog i segjärn dkulle jag tippa på, vilket är en typ av gjutjärn som är mer flexibel och tål påfrestningar mer, men om det går att böja är jag osäker på, litegrann borde gå med värme, men inga 45 graders böjar.

skaffa ett reservrör och prova smile

/Järngjuteriarbetare

Ett grenrör på skroten går inte på många hundringar så är värt o prova kanske:)?

Det är stor skillnad på vad du skall böja och dona med, ska du böja ett helt grenrör eller ska du böja på flänsen eller vad?

Tänkte böja rören som går mot flänsen så dom passar en annan fläns.

12 086 Inlägg
18 augusti 2008
Jag tvivlar starkt. Elda på som fan om du ska pröva.

Servicetekniker
67 Inlägg
18 augusti 2008
Allt går att böjja vid rätt temp, men att få det bra betvivlar jag starkt... lättast är det om du tar kapen och kapa ut som ett V där du ska bocka grenröret och där efter svetsa ihop det igen med rätt vinkel.

När inte turbon laddar suger de!

Sök