beror på vilken sorts gjutjärn det är finns vissa sorter som är böjbara dock som den sorten som motorblock är gorda av spricker direkt oftast spricker det så om du ska hitta på något själv som är gort av gjutjärn så är det nog ingen ide
ett grenrör är nog i segjärn dkulle jag tippa på, vilket är en typ av gjutjärn som är mer flexibel och tål påfrestningar mer, men om det går att böja är jag osäker på, litegrann borde gå med värme, men inga 45 graders böjar.
ett grenrör är nog i segjärn dkulle jag tippa på, vilket är en typ av gjutjärn som är mer flexibel och tål påfrestningar mer, men om det går att böja är jag osäker på, litegrann borde gå med värme, men inga 45 graders böjar.
skaffa ett reservrör och prova
/Järngjuteriarbetare
Ett grenrör på skroten går inte på många hundringar så är värt o prova kanske:)?
Det är stor skillnad på vad du skall böja och dona med, ska du böja ett helt grenrör eller ska du böja på flänsen eller vad?
Tänkte böja rören som går mot flänsen så dom passar en annan fläns.
Allt går att böjja vid rätt temp, men att få det bra betvivlar jag starkt... lättast är det om du tar kapen och kapa ut som ett V där du ska bocka grenröret och där efter svetsa ihop det igen med rätt vinkel.