En annan sparar 3 - 4.000 kr på att gå ur kyrkan. Räkna med att 1% av din totala årslön går till kyrkan (ca).
Många verkar säga att det är skit samma, att det är en bra tradition. Skitsnack säger jag! Ska man vara med i kyrkan så ska det vara något som man ska stå för. Jag vill inte betala till en religion som jag tycker inte är något annat än ett påhitt! Låt säga att kyrkan var en hårdnazistisk/politisk organisation eller kanske... en organisation som är för pedofili... skulle ni ändå betala, om det är så att organisationen i fråga har funnits länge och att det är en "tradition" i landet? Det skulle då inte jag. Jag tycker att det krävs mer än en sådan orsak för att vilja vara en del av kyrkan.
Jag är inte troende, tror inte på att man måste ingå äktenskap inför gud, att man måste låta gud välsigna ens barn efter dess födelse, eller något i den stilen. Jag tror inte ens att det sitter någon liten farbror som avgör mitt öde efter detta liv. Det man eventuellt vinner på att vara med i Svenska kyrkan är väl någon falsk förhoppning om att man, genom att betala deras löner och verksamheter, kanske får det bättre när man dör. Thats my thoughts.
Därför tycker jag att det är totalt meningslöst att slänga iväg pengar, även om det inte är några katastrofalt höga summor, på något som man inte står för. Så om ni tycker att man kan betala, bara för att det är "tradition med kyrkan" i Sverige. Då tycker jag helt ärligt att ni kanske inte har alla hästar i stallet....