3146
Sök

Problem med laddtryck (960 B204FT)

65 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej…
Jag har en 960 med en b204ft 16v turbo med TCU och avgas temp osv.
Har chippat soppa boxen men får inte till laddtrycket.
Jag har gormat på men det blir inte bra…

Kan bara ladda 0,9bar för att laddtrycket stiger till ca. 1,3-1,4bar vid 3-3,500rpm och sjunker sedan till 0,9.
Kör jag på 1,0bar så drar det upp i 1,5-1,6bar och det är fan inte bra.
TCU’n går in och klipper tändningen på 1,6bar.
Och det var tur för jag var inte beredd på det första repan.
Senast redigerat av B204FT (21 augusti 2008)

Volvo 964 16v B204FT

65 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#2
Ingen som vet vad det kan vara?
Senast redigerat av B204FT (21 augusti 2008)

Volvo 964 16v B204FT

65 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#4
BALAN skrev:
Vad har du för tryckklocka?
Ja den är original.
Vet inte men än så.

Volvo 964 16v B204FT

561 Inlägg
21 augusti 2008
#5
Okej,. för är den mjuk i fjädern å almänt klen så blir det så,.  tar liksom en stund för den att fatta då.. Så gjorde min original klocka när jag bara hade pyst upp laddet


65 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#6
BALAN skrev:
Okej,. för är den mjuk i fjädern å almänt klen så blir det så,.  tar liksom en stund för den att fatta då.. Så gjorde min original klocka när jag bara hade pyst upp laddet
Aha på så vis.
Ja det låter vättigt.
Vet du var jag hittar en ny klocka.
Det är nog det ända jag aldrig letat efter.

Volvo 964 16v B204FT

jopp
145 Inlägg
21 augusti 2008
#7
fixa en hårdare wastegate från tex ett lasbils agg, eller köp en ny(hårdare) så ska du se att du får ett jämnare ladd
Senast redigerat av Sleepy_One (21 augusti 2008)

jomenvisst

One Man Clan
4 287 Inlägg
65 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#9
Xuri skrev:
Tcu ?
Turbo Control Unit

Volvo 964 16v B204FT

65 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#10
Men då är det ju lika att byta turbo på en gång.
Den är ju inte så fet om jag säger så.

Volvo 964 16v B204FT

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 augusti 2008
#11
B204FT skrev:
Xuri skrev:
Tcu ?
Turbo Control Unit
Är de detta du kallar de som i folkmun heter magnetventil ? testat bytt den ?


Pan
23 augusti 2008
#12
Här har du en 1 bar wastegate från bsr. Så slipper du krabba med orginalet smile
http://sv.bsr.se/products/521010/

65 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
B204FT skrev:
Xuri skrev:
Tcu ?
Turbo Control Unit
Är de detta du kallar de som i folkmun heter magnetventil ? testat bytt den ?
Nej TCU'n styr magnetventilen. Och motor lampan tänds om den är trasig.

Volvo 964 16v B204FT

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 augusti 2008
#14
B204FT skrev:
Xuri skrev:
B204FT skrev:

Turbo Control Unit
Är de detta du kallar de som i folkmun heter magnetventil ? testat bytt den ?
Nej TCU'n styr magnetventilen. Och motor lampan tänds om den är trasig.
var inte så säker på de....skulle vilja säga att de är knappt nya bilar säger till om magnetventilen är trasig...  testa du funktionen innan du säger att den funkar...

men de känns som tryckklockan


65 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
B204FT skrev:
Xuri skrev:

Är de detta du kallar de som i folkmun heter magnetventil ? testat bytt den ?
Nej TCU'n styr magnetventilen. Och motor lampan tänds om den är trasig.
var inte så säker på de....skulle vilja säga att de är knappt nya bilar säger till om magnetventilen är trasig...  testa du funktionen innan du säger att den funkar...

men de känns som tryckklockan
Om inte magnetventilen funkar så får man inte rätt laddtryck och då får man en eller två felkoder 2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig. Eller 4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.

Volvo 964 16v B204FT

65 Inlägg
11 november 2008
Trådstartare
#16
Det var TCU'n som spökade.
Jag slet bara ur kontakten till TCU'n så nu funka allt som det ska.
Laddtrycket går till 1,3-1,4 och landar på 1,2.

Volvo 964 16v B204FT


Sök