3467
Sök

Saab 9-3 Aero -01 Växellådsproblem ?

54 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Tjena
Har lite problem med min 9-3 Aero.
Det är när man växlar så går växlarna segt att få i och det hörs ett kluckande ljud när man växlar? Bilen är för övrigt orginal och har gått ca 17500 mil, har hört att saabs växellådor inte är av högsta kvalitet heller. Någon som tror sig veta vad som är fel ?
tacksam för svar! / Jonas

50 Inlägg
27 augusti 2008
Nej saabs lådor är skit rent utsagt, vet inte hur många sånna vi bytt på firman =P
Har du tur så kan det ju kanske bara va nånting med själva växelförarna, be nån stå å titta på dom när du växlar. Annars finns det väl inte så mycket å välja på är jag rädd

457 Inlägg
27 augusti 2008
Synkringar kanske?

Mångsysslare
162 Inlägg
27 augusti 2008
Det är synkringara.  Är ett standard fel på Saab låder till 9-3/ 9-5 Jag har renoverat ett antal  smile
Det finns en servis sats på saab att köpa.
Jag kan ta fram art nr på den i morn!

mvh Pure

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

Medlem 34530
908 Inlägg
28 augusti 2008
zala skrev:
Tjena
Har lite problem med min 9-3 Aero.
Det är när man växlar så går växlarna segt att få i och det hörs ett kluckande ljud när man växlar? Bilen är för övrigt orginal och har gått ca 17500 mil, har hört att saabs växellådor inte är av högsta kvalitet heller. Någon som tror sig veta vad som är fel ?
tacksam för svar! / Jonas

Jag tippar på synkringarna, men det är svårt att avgöra utan att ha provkört. slå en signal till grabbarna på Nordic, så kan du säkert få en tid där. Robban där är grym på växellådor wink

//Victor
Senast redigerat av VictorW (28 augusti 2008)

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

50 Inlägg
28 augusti 2008
Om det va synkringarna så borde det väl skrapa/skorra när han lägger i en växel, å det verkar väl märkligt att samtliga ringar skulle gå ?

32 Inlägg
28 augusti 2008
Jag hade börjat med att byta olja i lådan.

Mångsysslare
162 Inlägg
1 september 2008
Dom har en förmåga att fastna i konan som ringen sitter i.  det är inte så vanligt men det förekommer. Vanligaste är att det skårar i lådan vid växling.

Mvh Pure

54 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Det var det bakre motorfästet som var trasigt, så vi bytte det och nu funkar den som vanligt igen smile

Mångsysslare
162 Inlägg
8 september 2008
Det va ett ovanligt fel ???  Va bra att det inte var växellådan. 
Jag ska lägga detta fel  det på minne.

Ta å njut av din saab nu !   

mvh Pure

Mvh Pure

Sök