3678
Sök

Bakaxelproblem? volvo 740

Mann
27 augusti 2008
Trådstartare
#1
Har fått problem med vad ja tror är bakaxeln. det låter klonk och sen bang ibland när man kör oftast när man kör iväg elr när man svänger i låg fart. det är som om den inte driver en 1/2 sekund och sen smäller de till. Någon som vet va de kan vara??

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 augusti 2008
#2
Ingen olja kvar kanske?

Bacon
162 Inlägg
27 augusti 2008
#3
ett av innre dif dreven som tapat en eller två kugar skule jag tro

Ha de Bacon

Mann
28 augusti 2008
Trådstartare
#4
TPCBacon skrev:
ett av innre dif dreven som tapat en eller två kugar skule jag tro

okej... ajaj då då e de la bara en "ny" bakaxel som gäller då...

Mann
28 augusti 2008
Trådstartare
#5
Rspeter skrev:
Ingen olja kvar kanske?

kollade oljan i den och de gick på en liter olja..

Biltokig
310 Inlägg
28 augusti 2008
#6
axlen är nog kass, som TPCbacon skrev så är det nog en bit av ett drev som saknas eller ett lager som gått.

byt bara klumpen, lättare och smidigare

Harè bra

Mann
31 augusti 2008
Trådstartare
#7
tror ni att de går att svetsdiffa den så den går och köra med ett tag till ?

264 Inlägg
31 augusti 2008
#8
Ja, det ska inte vara några problem. Så har jag gjort med mina axlar som rasat!


629 Inlägg
31 augusti 2008
#9
De brukar bara "axeln" som går igenom klumpen och håller kronhjulet om jag inte minns fel som släpper! Har själv råkat ut för samma sak. De är "bara" till att svetsa fast den axeln igen.
Dock hade jag AGA-diffat den samtidigt big_smile


Herr
285 Inlägg
31 augusti 2008
#10
Klassiskt problem.

Byt stödlager/gummit runt kardan. Innan!!!!! hela skiten ger med sig och du måste byta kardan.

Mann
31 augusti 2008
Trådstartare
#11
koka skrev:
De brukar bara "axeln" som går igenom klumpen och håller kronhjulet om jag inte minns fel som släpper! Har själv råkat ut för samma sak. De är "bara" till att svetsa fast den axeln igen.
Dock hade jag AGA-diffat den samtidigt big_smile

aha okej smile får öppna och se hur de ser ut tongue. aa  AGA-diff får de bli när man ändå e i farten big_smile

Tack för alla svar smile

77 Inlägg
31 augusti 2008
#12
som föregående sagt så äre det antagligen "pinnen" som går i klumpen som börjat glappa eller gått av. agadiff eller byta axel är väl valet, hade samma problem med en axel jag. slutade med att pinnen gick av på ett ställe och hoppade in och small i det största drevet:P

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

Mann
1 september 2008
Trådstartare
#13
rosengren1 skrev:
som föregående sagt så äre det antagligen "pinnen" som går i klumpen som börjat glappa eller gått av. agadiff eller byta axel är väl valet, hade samma problem med en axel jag. slutade med att pinnen gick av på ett ställe och hoppade in och small i det största drevet:P

ja e ju inte jätte haj på bakaxlar men om jag förstått er rätt så är det "pinnen" som sitter i mellan den "vänstra" drivaxeln och kronhjulet, Pinnen går in i kronhjulets centrum och håller kronhjulet. Den har gått av eller glappar ?
eller e de den pinnen som sammankopplar 2 av den 4 små deven i differensialen som kan va skadad ? vill inte verka trög men.. big_smile

77 Inlägg
1 september 2008
#14
det är inte lätt att förstå en bakaxel alla gånger:)
men det är troligen den som sammankopplar två drev. den börjar glappa mer och mer och till slut går den av eller glappar så den lossnar. säkrast är att byta axel , annars svetsdiffar du den och bränner fast pinnen också. svetsa inte fast pinnen på utsidan av klumpen som roterar. då tar den i pinjong drevet (inkommande drev från kardan, ett koniskt som sitter längst in i axeln) och då blir det inte alls hurra hurra i hallonskogen utan snarare tvärstopp wink bränn istället inuti dreven. fyll igen allting vettja, då håller det bättre än bäst:)

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

Mann
1 september 2008
Trådstartare
#15
rosengren1 skrev:
det är inte lätt att förstå en bakaxel alla gånger:)
men det är troligen den som sammankopplar två drev. den börjar glappa mer och mer och till slut går den av eller glappar så den lossnar. säkrast är att byta axel , annars svetsdiffar du den och bränner fast pinnen också. svetsa inte fast pinnen på utsidan av klumpen som roterar. då tar den i pinjong drevet (inkommande drev från kardan, ett koniskt som sitter längst in i axeln) och då blir det inte alls hurra hurra i hallonskogen utan snarare tvärstopp wink bränn istället inuti dreven. fyll igen allting vettja, då håller det bättre än bäst:)

aa nu e jag helt me tongue får öppna å kolla hur de ser ut, då räcker de väll bara och ta bort locket på klumpen också smile de får bli en svetsdiff och svetsa fast pinnen big_smile ska besikta den om en dryg vecka så de e la lika bra att besikta den först tongue men sen jävlar tongue

77 Inlägg
1 september 2008
#16
jajjamen bort med locket och töm ur oljan! innan du svetsar måste du försöka få bort oljan från dreven bara. fäster inte så bra annars.ta något rengöringsmedel, typ brakeclean använde jag, MEN LÄS NOGA. det brinner utav h*lvete! så passa dig när du svetsar:p jag ansvarar inte för eldsvådor eller liknande:) haha

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

Mann
1 september 2008
Trådstartare
#17
rosengren1 skrev:
jajjamen bort med locket och töm ur oljan! innan du svetsar måste du försöka få bort oljan från dreven bara. fäster inte så bra annars.ta något rengöringsmedel, typ brakeclean använde jag, MEN LÄS NOGA. det brinner utav h*lvete! så passa dig när du svetsar:p jag ansvarar inte för eldsvådor eller liknande:) haha

haha, nej självklart inte tongue tack för svaren smile

103 Inlägg
13 juni 2009
#18
jag fick bakaxelras förra veckan. då va detdom två smådreven som drivaxlarna sitter på som va kassa. och ett av dreven i mitten hade gått av på mitten xP. den axeln svetsdiffa jag. gick hur bra som helst. fast nu måste ja byta däck snart xD

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)


Sök