3446
Sök

Frågor runt Volvo v8 B36

40 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Hallo, har precis kommit över en b36:a och har nu lite frågot om denna motor... Hur mycket klarar en sån har motor rent trimmässigt, hade tänkt borra den till b20, så att de blir en b40+ plana toppen 1-2mm, undrar om vevaxeln tål de eller om ja blir tvungen å byta massa andra grejer.

Har också lite funderingar vart man kan få tag på reservdelar till dessa motorer.

956 Inlägg
8 juni 2008
Ha tyvär inget bra svar, men måste fråga vad du ska ha den till. Hoppas du ska trycka ned den i amazonen wink

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

736 Inlägg
8 juni 2008
Om man planar topparna på den passar väl inte insuget längre?

40 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
Ha tyvär inget bra svar, men måste fråga vad du ska ha den till. Hoppas du ska trycka ned den i amazonen wink

Hehe, näe den ska ner i en 245:a -75

40 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
frasse4 skrev:
Om man planar topparna på den passar väl inte insuget längre?

hmm, de tänkte ja aldrig på, men de låter ju vettigt:/
Senast redigerat av FiffigaNissen (8 juni 2008)

644 Inlägg
8 juni 2008
Det är en lågvarvig motor gjord för lastbilar och troligen inte särskilt kul att köra med i en personbil,dessutom svår att få tag i delar till..  Sälj den till bättre behövande och satsa på en roligare motor..

11 Inlägg
9 juni 2008
Pellefax skrev:
Det är en lågvarvig motor gjord för lastbilar och troligen inte särskilt kul att köra med i en personbil,dessutom svår att få tag i delar till..  Sälj den till bättre behövande och satsa på en roligare motor..

Men ändå väldigt coolt med en volvobyggd v8 tycker jag! Med rätt utväxling så går dom riktigt bra, har sett en 242:a med sån 8:a smile

Smålänning
7 883 Inlägg
9 juni 2008
Dubbelturbokonvertering?? wink big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
9 juni 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

160 Inlägg
9 juni 2008
lite OT, vilken Volvo modell härstammar denna motor ifrån, har bara hörttalas om den lite löst ja ?

115 Inlägg
9 juni 2008
SJODIN222 skrev:
lite OT, vilken Volvo modell härstammar denna motor ifrån, har bara hörttalas om den lite löst ja ?

Volvo Starke

160 Inlägg
9 juni 2008
mecamartin skrev:
SJODIN222 skrev:

Volvo Starke

okej, har hängt med lite dåligt, starke är det på bensinare tiden då :$?,
el är det en diesel:S?

135 Inlägg
10 juni 2008
Hej!

Jag har som sagt också en B36:a som ligger, mest p.g.a reservdelsbrist (motorlager!), men du ska akta dig för att använda B20-kolvar, vad jag har kommit fram till så har b18/b20 kolvar INTE samma komphöjd som b36 kolvar! Vevaxelen är det nog inte någon fara med rent hållbarsmässigt tror vevstakarna ger upp innan, fast har ju ingen direkt aning, finns ju inte så många som har trimmat en B36:a.
Sedan förstår jag inte varför en lågvarvig motor inte skulle passa i en bil, gäller bara att använda rätt utväxling. Sedan är det ju lite jobb att få en växellåda att passa man måste ju använda någon form av adapterplatta, men det finns en sak som jag funderar på och det är att den lastbilen som kom med B36:an kom också med någon Ford diesel-motor kanske det finns någon Ford växellåda med samma bultdelning som man skulle kunna använda, skulle vara grymt praktiskt!
Det enda som jag tycks fattas är lager till min motor, det är tråkigt!

10 287 Inlägg
10 juni 2008
Posta på Amazonklubben och hoppas på att Janne "Gulan" Lundin svarar dig...

/Göran

FiffigaNissen skrev:
Hallo, har precis kommit över en b36:a och har nu lite frågot om denna motor... Hur mycket klarar en sån har motor rent trimmässigt, hade tänkt borra den till b20, så att de blir en b40+ plana toppen 1-2mm, undrar om vevaxeln tål de eller om ja blir tvungen å byta massa andra grejer.

Har också lite funderingar vart man kan få tag på reservdelar till dessa motorer.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök