3214
Sök

Köpråd Volvo V70R

508 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej !

Jag har tänkt att köpa en Volvo V70 R 1998-2000 och undrar vad det är jag ska tänka på vid köp av en sån ?

Vad drar en sån vid stadskörning ? Landskörning ? Blandad körning ?

Vilket pris är för mycket pengar för en 1998-2000 ??

Vad kommer försäkringen att ligga på för ett helår fullförsäkring för en 26 åring Bor ej i storstad utan lite mindre stad på landet .

Vad kostar års skatten ?

Vad kostad dom olika servicarna man gör ? Och vid vilka olika miltal gör man dom ? Och vad görs ?

Berätta allt som kan vara bra att veta vid ett köp av en sån ?

Hur många ägare ska man som köpare axeptera för man vill ju inte ha för många och max är väl 5 st på 8 år .

Ge mig nu kött på benen så jag vet lite mer .


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
9 juni 2008
#2
Tror en sån drar rätt bra med bensin. Det närmaste jag har haft är väl iofs en 855 T5:a. Men den drog helt sanslöst mycket bensin. Minst 1.0 om man hade tur. I stan drog den säkert mer än så. Dessutom var försäkringen läskigt dyr (jag är iofs under 24, så för dig blir den säkert bara ca 500kr i månaden och lite till, alltså ca 6.000kr per år). Jag betalade 1.500kr i månaden (18.000kr per år i försäkring på min).

Skatten beräknas ju helt och hållet på hur mycket bilen släpper ut och sådär. Har du ett regnummer så kan du alltid ta reda på detta. Om bilen är avställd kan du se skatteavgiften som tas ut då bilen ställs på igen. Annars ska man kunna räkna ut vad skatten kommer att bli.

Vid de olika servicetillfällena kollas väl det mesta som bör kollas regelbundet för att bilen ska hålla sig i ett bra skick. Har dock ingen koll på exakt vilka grejer det är. Det kan väl gå på allt ifrån nån tusing upp till tiotusentals kronor, antar jag. Det beror ju på hur mycket som behöver fixas, vad som ska fixas, om det är något "stort" fel eller sådär...

Är bilen förbannat bra servad (samt en del andra viktiga punkter också) och sådär så spelar väl inte antalet ägare någon vidare roll? Min förra bil har haft 12 ägare (varav 10 var under de senaste 9 åren). Och den var ändå guld värd, i asbra skick, gick svinbra etc etc. Det går att göra klipp överallt.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 juni 2008
#3
skatten baseras på bilens vikt. den kostar 2036 kronor om året har jag för mig

alltså i mina ögon om man vill ha en bil med ett r efter betäkningen så får man räkna att det kommer kosta lite pengar att äga och köra den

vill man åka snålt och spara pengar köper man golf diesel som är lastbilsreggad

men ska  vara välfylld servicebok

tack för mig
Senast redigerat av azid (9 juni 2008)

2slow

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
9 juni 2008
#4
"skatten baseras på bilens vikt. den kostar 2036 kronor om året har jag för mig"
Fast det är mer än så. Det beror på i vilken kommun man bor, hur mycket bilen släpper ut, hur mycket den väger, hur stor motor den har, etc. Så har jag fattat det i alla fall. Och enligt skatteverket så räknar man på det enligt utsläppen.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 juni 2008
#5
Hexenhammer skrev:
"skatten baseras på bilens vikt. den kostar 2036 kronor om året har jag för mig"
Fast det är mer än så. Det beror på i vilken kommun man bor, hur mycket bilen släpper ut, hur mycket den väger, hur stor motor den har, etc. Så har jag fattat det i alla fall. Och enligt skatteverket så räknar man på det enligt utsläppen.

när började dom med det? vad jag vet så skattar man på bilens vikt. har aldrig hör om nån  utsläppsskatt i svergie

2slow

20 Inlägg
9 juni 2008
#6
Jag har själv en V70-t5 och försäkringen på den ligger på ungefär 8000:- om året hos volvia, så räkna med att R-modellen kostar mer.
skatten ligger på 2900:-
sedan så ligger de olika servicarna på lite olika, men den dyraste är vid 16000 mil då du skall byta kamrem har för mig att den kommer att kostan runt 7-9000:-


4 586 Inlägg
9 juni 2008
#7
jag skulle köra på en v70r 98 med framhjulsdrift och manuell låda då slipper du att vinkelväxeln ger dig dårligt med sömn på nätterna. ifall dessa bilar är servade enligt serviceplan så går dom i evigheter och köp hellre en med många mil och samma ägare än en lågmilare med flera ägare. annars så kanske s70r skulle kunna vara något också?


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
9 juni 2008
#8
azid skrev:
när började dom med det? vad jag vet så skattar man på bilens vikt. har aldrig hör om nån  utsläppsskatt i svergie

Det här här hämtat från Skatteverkets hemsida (http://www.skatteverket.se/skatter/ford … 03864.html):

Skattens storlek

Husbilar beskattas som lätta lastbilar.

Storleken på skatten beror på fordonsslag, drivmedel och koldioxidutsläpp eller fordonsslag, drivmedel och skattevikt.

I vissa fall kan även följande ligga till grund för skattens storlek:

    * hemkommun
    * antal axlar på fordonet
    * kopplingsanordning
    * användningssätt.


Så det varierar från bil till bil.


Mjölkpulver bonde
19 Inlägg
9 juni 2008
#9
Min V70 R AWD -98 drar ungefär 0.9 landsväg och ca 1.3 blandad
Jag är 23 år och bor i ett litet samhälle och jag betalar 957kr i månaden för att ha min bil helförsäkrad
Skatten gick på 2207kr vill jag minnas när jag betalade den för 1 månaden sen.
Service lampan tänds var 1500:e mil min är dock servad oftare. Kamremmen ska bytas efter 12 000 mil.
Och du behöver inte vara rädd för att köpa en AWD. Sköter du den d.v.s du håller koll på rulldiametern så det är lika på alla däckena och att du byter ALLA däcken samtidigt samt att du inte håller på och leker och kör för hårt så håller den utan bekymmer.

Ett bra köp tips??  KÖP MIN!!

Volvo V70 R AWD

265 Inlägg
9 juni 2008
#10
bara å köp är ju volvo big_smile

nu med 470 hk

689 Inlägg
9 juni 2008
#11
t_bengtsson skrev:
Jag har själv en V70-t5 och försäkringen på den ligger på ungefär 8000:- om året hos volvia, så räkna med att R-modellen kostar mer.
skatten ligger på 2900:-
sedan så ligger de olika servicarna på lite olika, men den dyraste är vid 16000 mil då du skall byta kamrem har för mig att den kommer att kostan runt 7-9000:-

2900?  på min v70R -98 FWD e skatten på 2100:-

och jag är 27 och bor på liten ort o betalar 10500:- i helförsäkring/år på volvia. men ska byta till trygghansa nu o då kosta den bara 7000:- för samma försäkring

509 Inlägg
9 juni 2008
#12
Kanske är bättre att köpa en liten nyare årsmodell av v70n och då köra på en t5! tror deras grejer håller bättre!

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 juni 2008
#13
T5 i all ära - men det är något speciellt med R wink

855 T-5R är ju 3 år äldre visserligen, men skatten ligger på lite över 2000kr, har inte kommit än, försäkringen är på 6000 om året, helförsäkring på Länsförsäkringar (24+)

AWD är känsligt för olika mönster djup på framhjulen och bakhjulen, och den tycker inte om burnouts. Annars håller den nog bra.

FWD är det ju inget krångel med, så länge du inte försöker göra en rejäl enhjulsburnout, för då skickar du diffdreven genom godset...

Automat är lite törstigare, och -00 kom ju adaptiva automatlådan, bra att veta.

Men har man 250-265hk och 1600-1700kg bil så ligger bensindrickandet på ca 1 liter milen, jag ligger på 1,2 blandad körning, men då ingår en hel del sköna accelerationer. big_smile

Ska man vara fin får man lida pin. wink

Kamremsbyte: 8000 mil, 16000 mil, 24000 mil, o.s.v.

Ska du göra service på verkstad så kostar det!

Annars kostar olja ca 500-600kr, oljefilter 80kr, kamrem 500kr, inte så blodigt om man kan göra det själv.
Senast redigerat av TurbOla (9 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 juni 2008
#14
Hexenhammer skrev:
azid skrev:
när började dom med det? vad jag vet så skattar man på bilens vikt. har aldrig hör om nån  utsläppsskatt i svergie

Det här här hämtat från Skatteverkets hemsida (http://www.skatteverket.se/skatter/ford … 03864.html):

Skattens storlek

Husbilar beskattas som lätta lastbilar.

Storleken på skatten beror på fordonsslag, drivmedel och koldioxidutsläpp eller fordonsslag, drivmedel och skattevikt.

I vissa fall kan även följande ligga till grund för skattens storlek:

    * hemkommun
    * antal axlar på fordonet
    * kopplingsanordning
    * användningssätt.


Så det varierar från bil till bil.

ok ok

trodde det var att dom bara la till 1,70 på varje kilo på en bensin bil

2slow


Sök