Har fått ett motorcykelbatteri men vet inte om jag vågar använda det.
Min (dotters) moped (KYMCO Fever) har ett batteri som är på 12 v och 4 Ah och så har jag fått ett batteri som är på 12v och 5 Ah. Kan jag använda det om jag får plats med det? Vad avgör om det går?
Beteckningarna på batteriet är YTX4L-BS och YB5L-B.
Får du bara plats med batteriet så är det inga problem.. Fördelen med ett större batteri är ju att det blir lite mer startknuff ju större batteri man har...
I ditt fall så skulle jag nog behålla YTX batteriet tills det inte går att använda.. YTX serien är ett "bättre" batteri som är tätslutet, tål lite mer vibrationer osv. Man kan säga att det är MC/mopedernas Optima/Maxxima batteri. Vilket gör att det är dyrare än YB batteriet.
Ladda det? Jo det förstås! ...men det har hänt några gånger att moppen har stoppat och då har tösen försökt starta tills dess att batteriet är slut och sen ringer hon mig och säger:Hjälp!
Då tar jag bilen och lte verktyg och mitt lilla extra batteri och när jag får lagat moppen kan jag starta den utan att behöva kicka igång den. Smart va!?
Har du inte kickstart på en sådan ifall batteriet är dött? En kompis hade en kymco fever för ca. 5 år sen och det batteriet höll aldrig men det var ju bara att kicka!
Ja kickstart är ju lösningen då om batteriet är dött. När man kickar så drar svänghjulet runt några varv och bidrar till att skapa gnista i stiftet. Testa dra ur stiftet och lägga det med tändhatt i kontakt med jord och kicka så ser du effekten.
Hur kan man kolla om mopedbatteriet är som det ska? Kan det vara dåligt redan när man köper mopeden? Trots att den bara är en månad gammal startar den inte med elstarten utan jag får kicka igång den, har varit så sedan jag köpte den. Har kört en hel del och undvikit att ha lyset tänt när det varit möjligt, men batteriet verkar inte laddas upp. Några tips på vad jag kan göra utan att behöva köpa dyr mätutrustning, batteriladdare etc?
Kanske ska tillägga att det handlar om en EU-moped BTM 49cc.