3451
Sök

Mopedbatteri

3 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#1
Har fått ett motorcykelbatteri men vet inte om jag vågar använda det.

Min (dotters) moped (KYMCO Fever) har ett batteri som är på 12 v och 4 Ah och så har jag fått ett batteri som är på 12v och 5 Ah. Kan jag använda det om jag får plats med det? Vad avgör om det går?


Beteckningarna på batteriet är YTX4L-BS och YB5L-B.

Tacksam för hjälp.

2 655 Inlägg
12 juni 2006
#2
Får du bara plats med batteriet så är det inga problem..
Fördelen med ett större batteri är ju att det blir lite mer startknuff ju större batteri man har...

I ditt fall så skulle jag nog behålla YTX batteriet tills det inte går att använda..
YTX serien är ett "bättre" batteri som är tätslutet, tål lite mer vibrationer osv. Man kan säga att det är MC/mopedernas Optima/Maxxima batteri. Vilket gör att det är dyrare än YB batteriet.

3 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#3
Tackar. Då kan jag ju använda batteriet som ett extra startbatteri när det "ordinarie" är tömt.

2 655 Inlägg
12 juni 2006
#4
Eller kanske ladda det??

3 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#5
Ladda det? Jo det förstås!
...men det har hänt några gånger att moppen har stoppat och då har tösen försökt starta tills dess att batteriet är slut och sen ringer hon mig och säger:Hjälp!

Då tar jag bilen och lte verktyg och mitt lilla extra batteri och när jag får lagat moppen kan jag  starta den utan att behöva kicka igång den. Smart va!?

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#6
Streckkoden: YTX serien, är det AGM batterier? I så fall får man ju vara lite försiktig med vilken sorts laddare man har.

www.rallyshop.se
551 Inlägg
12 juni 2006
#7
Ladnningsreläet på fevern e uselt. Du kommer att ha samma problem med det. Det suger ström som allan

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

2 655 Inlägg
12 juni 2006
#8
YTX serien är snarlik AGM batterierna, AGM batterierna har ju någon sorts av glasfiber runt plattorna, YTX har inte just den uppbyggnaden..

Men som du (Drönirettab) skrev så är just de batterierna extra känsliga för vilken sorts laddning de får...

Mc batterier över lag är lite kinkiga på hur man ska ladda dem..

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#9
Ok.

2 655 Inlägg
12 juni 2006
#10
Kul att man kan få dra sitt strå till stacken.. smile

433 Inlägg
12 juni 2006
#11
Har du inte kickstart på en sådan ifall batteriet är dött? En kompis hade en kymco fever för ca. 5 år sen och det batteriet höll aldrig men det var ju bara att kicka!

SSS -12
3 217 Inlägg
13 juni 2006
#12
Något måste väl tända stiften?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 453 Inlägg
13 juni 2006
#13
Fuckface skrev:
Något måste väl tända stiften?

Ja kickstart är ju lösningen då om batteriet är dött. När man kickar så drar svänghjulet runt några varv och bidrar till att skapa gnista i stiftet.
Testa dra ur stiftet och lägga det med tändhatt i kontakt med jord och kicka så ser du effekten.

Hassan: har moppen något larm tillkopplat?


1 Inlägg
15 juni 2008
#14
Hur kan man kolla om mopedbatteriet är som det ska? Kan det vara dåligt redan när man köper mopeden? Trots att den bara är en månad gammal startar den inte med elstarten utan jag får kicka igång den, har varit så sedan jag köpte den. Har kört en hel del och undvikit att ha lyset tänt när det varit möjligt, men batteriet verkar inte laddas upp. Några tips på vad jag kan göra utan att behöva köpa dyr mätutrustning, batteriladdare etc?roll

Kanske ska tillägga att det handlar om en EU-moped BTM 49cc.wink
Senast redigerat av LenaB (16 juni 2008)


Sök