3168
Sök

95 eller 98 oktan. i 945 ltt -97?

1 675 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej.
Har en 945 ltt som går lite ojämt på tom gång och spikar vid accer. Kör med 95 oktan. Ska jag byta till 98 är ju kat. på bilen? vet inte heller om bilen är trimmad=(

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#2
volvo_1987 skrev:
Hej.
Har en 945 ltt som går lite ojämt på tom gång och spikar vid accer. Kör med 95 oktan. Ska jag byta till 98 är ju kat. på bilen? vet inte heller om bilen är trimmad=(

För bilen gick bra när jag köpte den. Men har sedan börjat gå sämre. När man tankat den. Vad är rätt?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

2 164 Inlägg
25 februari 2008
#3
Du bör kunna byta till 98 även om bilen har kat utan problem.

MVH

F


Smålänning
7 883 Inlägg
25 februari 2008
#4
Kat eller ej spelar ingen roll. Finns ingen bly i bensinen idag.

Prova att tanka 98 och se om det hjälper. Tycker dock det vore rätt dåligt om inte en så ny bil som -97 går att köra på valfri soppa...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 675 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#5
Okej. Men hört att just ltt eller turbo ska köras på 98 är bättre för motorn.stämmer det? Motorn tar inte skada om jag har fel?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

38 Inlägg
25 februari 2008
#6
volvo_1987 skrev:
Okej. Men hört att just ltt eller turbo ska köras på 98 är bättre för motorn.stämmer det? Motorn tar inte skada om jag har fel?

Har man problem med spikningar kan man köra på 98 annars finns ingen anledning.

1 675 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#7
Men varför finns det då 95 och 98 oktan?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

224 Inlägg
30 juni 2008
#8
antagligen för att det finns folk som inte har trimmat o kan köra på 95

948 Inlägg
30 juni 2008
#9
inga problem snarare bättre att köra på 98 iom 98 har högre andtändningspunkt vilker gör att självandtändning (spikningar) minskar

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 juni 2008
#10
TobbeTT skrev:
inga problem snarare bättre att köra på 98 iom 98 har högre andtändningspunkt vilker gör att självandtändning (spikningar) minskar

Jo men så länge han inte vet varför bilen spikar så är de ju inte lönt å köra på 98...

Se till å kolla över bilen riktigt...laddtryck....tändstift osv ...bilen spikar inte av sig själv...de är för högt ladd eller så går bilen för snålt...konstig tändpunkt...om tändningen är fel så löser du inte de med lite 98oktan... inte om laddet är för högt i förhållande till bränslemängden heller...då bör man sänka laddet...


948 Inlägg
30 juni 2008
#11
nej men värt och väldigt enkelt att testa

10 Inlägg
30 juni 2008
#12
Funkar knacksensorn? Är alla slangar hela? Det finns vissa bilar som ska ha 98 oktan t.ex vissa VW, Audi, men 940 LTT ska gå bra med 95. Har själv en 96-a aldrig några problem med 95.


Sök