2595
Sök

Bilen låter som en gammal buss :'-(

Digital Designer
198 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Sedan jag köpte min Opel Astra 1,8 (ett par veckor sen) så tycker jag att den har varit lite skum på tomgång.
Varvräknaren ligger ganska stabilt på 900rpm men motorn låter som en gammal buss.
Typ: brum, brum, brum, brum, brum. Men så fort jag slår på AC'n lägger sig den på 1000rpm (där jag tror den ska ligga utan ac) och låter normalt, alltså bruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuum.

Jag tänkte att detta kanske berodde på att spjällhuset var sotigt så jag tog och rengjorde det, då såg jag också att båda slangarna (en stor och en liten) som går från spjällhuset till motorn inte var inkopplade till motorn, den ena slangen är vakum tror jag, den andra vet jag inte. Jag rengjorde spjällhuset och kopplade in slangarna och tänkte, nu ska det ju garanterat ordna sig.

Jag startar motorn men den låter fortfarande som en gammal buss.
Jag tror att mekanikern som gjorde service på bilen strax innan jag köpte den glömde sätta tillbaka slangarna. Kan detta har orsakat nån permanent skada som gjort så att jag problem med tomgången?

Tack på förhand.
Senast redigerat av webdiddy (2 juli 2008)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Digital Designer
198 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
ingen?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 juli 2008
Ta kontakt med opelverkstan och be dom kolla att alla slangar sitter rätt. Det är nog det enklaste. Tycker inte dom borde ta nåt för att bara titta under huven på bilen utanför. Du behöver inte lämna in den för att kolla. smile
Lycka till!

MVH, T

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Leg. Spådam
816 Inlägg
2 juli 2008
10 000 rpm på tomgång? Jag vet att jag inte kommer med något konstruktivt, men jag hoppas verkligen att du skrivit fel. Normal tomgång är 1000 rpm, give or take.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Digital Designer
198 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
Merclone skrev:
10 000 rpm på tomgång? Jag vet att jag inte kommer med något konstruktivt, men jag hoppas verkligen att du skrivit fel. Normal tomgång är 1000 rpm, give or take.

Förlåt, menar givetvis 1000.
Ska ändra det nu.

Digital Designer
198 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Ingen annan som vet om det kan har orsakat problem iom slangarna inte var inkopplade?

Sök