3355
Sök

basportarnas längd&diameter viktig.?

101 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#1
till mina 2 mutant 1207xxx har jag byggt en portad låda, måttet på lådan är byggt enligt vad som rekomenderades på hemsidan :

Basreflex 55 liter port 3" 30cm!!  ...jag har ju två basar så har byggt den på 110 liter med 2 portar 3"på 30 cm....

sen kruxet är att när jag kollar på samma basar på en annan sida så rekomenderas :
  Portad 60L netto 2st 4" port på 40cm....

Tycker att de är rätt mycket skillnad på portlängd och diameter??????

.......

kan nån räkna ut om den lådan jag byggde me 2 portar 3" 30 cm kommer bli bra?

Impedans 2x2 ohm
frekvensomfång 31-3000Hz
Magnetvikt 120oz
talspole 2,5"
känslighet 89,3 dB
Fs 31
Qms 2.107
Qes 0.441
Qts 0.364
Vas 49,86 L
DC Resistans 3,6 ohm
Xmax linjärt 13,5mm
Mms 194g
BL 17,634

1 058 Inlägg
4 juli 2008
#2
det funkar så som du har det..

PoLoud =D

6 Inlägg
4 juli 2008
#3
Probox säger 66liter för allroundmusik och kombikupe med 2 portar 103 x 510mm.

Så portarna skulle behöva vara längre för bättre avstämning.

21 761 Inlägg
4 juli 2008
#4
Jag tycker att det verkar konstigt med deras förslag på rör, avstämningen hamnar ju på runt 24-25 Hz med 55 liters nettovolym och 30cm långt 3" rör. Tar man däremot 4" rör som är 30cm långt, då blir avstämningen omkring 35 Hz vilket låter mer vettigt.

Den andra rekommendationen (60 liter med 2 st 4" rör) är väl antagligen hämtat från dbakutens hemsida, det förslaget borde rimligtvis vara väl utprovat och ska fungera tycker jag.

Den låda som du nu har byggt kommer att ha en avstämning på ca 24-25 Hz, ifall du spelar musik med mycker djupbas på hög volym så riskerar det att bli flåsljud. Jag är dessutom osäker på om det fungerar speciellt bra med så pass låg avstämning i din bilkupe.

Eftersom du redan har byggt lådan så är det ju bara att provspela och höra hur det låter, men var beredd på att den kanske inte låter som du har tänkt dig.

Personligen skulle jag använda dbakutens förslag, eller sätta 2 st 30cm långa 4" rör i din nuvarande låda istället smile.

vw_performance: Har du hört eller testat den lådvolymen med den avstämningen och rör?

Jag kan ju naturligtvis inte uttala mig om hur det blir i verkligheten iom att jag inte har hört en sån låda, men det verkar som sagt konstigt smile.
Senast redigerat av Drönirettab (4 juli 2008)

101 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Jag tycker att det verkar konstigt med deras förslag på rör, avstämningen hamnar ju på runt 24-25 Hz med 55 liters nettovolym och 30cm långt 3" rör. Tar man däremot 4" rör som är 30cm långt, då blir avstämningen omkring 35 Hz vilket låter mer vettigt.

Den andra rekommendationen (60 liter med 2 st 4" rör) är väl antagligen hämtat från dbakutens hemsida, det förslaget borde rimligtvis vara väl utprovat och ska fungera tycker jag.

Den låda som du nu har byggt kommer att ha en avstämning på ca 24-25 Hz, ifall du spelar musik med mycker djupbas på hög volym så riskerar det att bli flåsljud. Jag är dessutom osäker på om det fungerar speciellt bra med så pass låg avstämning i din bilkupe.

Eftersom du redan har byggt lådan så är det ju bara att provspela och höra hur det låter, men var beredd på att den kanske inte låter som du har tänkt dig.

Personligen skulle jag använda dbakutens förslag, eller sätta 2 st 30cm långa 4" rör i din nuvarande låda istället smile.

vw_performance: Har du hört eller testat den lådvolymen med den avstämningen och rör?

Jag kan ju naturligtvis inte uttala mig om hur det blir i verkligheten iom att jag inte har hört en sån låda, men det verkar som sagt konstigt smile.
jo de är dbakutens sida jag såg de där me 4" port.....  ok, så om jag skulle byta ut dom där 3" mot 4" skulle jag då behöva ha 4 portar då eller? eftersom två 4"portar är till en bas?? 

Men om vi säger 2 st 4" portar på 30 cm, så blir de en avstämmning på runt 35 hz..?
om den där risken för flåsljud skulle med minska med 4" ?

21 761 Inlägg
4 juli 2008
#6
ztoffe88 skrev:
ok, så om jag skulle byta ut dom där 3" mot 4" skulle jag då behöva ha 4 portar då eller? eftersom två 4"portar är till en bas??
Ja, om det är dbakutens förslag du menar så blir det så. Alltså sammanlagt 120 liter och 4 st 4" rör som är 40cm långa.

ztoffe88 skrev:
Men om vi säger 2 st 4" portar på 30 cm, så blir de en avstämmning på runt 35 hz..?
om den där risken för flåsljud skulle med minska med 4" ?
Japp, risken för flåsljud kommer att minska ordentligt ifall du använder 4" rör istället för 3" rör. 4" rör har lite drygt dubbelt så stor area som 3" rör, därför "tar det undan" betydligt mer luft utan att lufthastigheten blir för stor.

1 058 Inlägg
4 juli 2008
#7
Drönirettab skrev:
Jag tycker att det verkar konstigt med deras förslag på rör, avstämningen hamnar ju på runt 24-25 Hz med 55 liters nettovolym och 30cm långt 3" rör. Tar man däremot 4" rör som är 30cm långt, då blir avstämningen omkring 35 Hz vilket låter mer vettigt.

Den andra rekommendationen (60 liter med 2 st 4" rör) är väl antagligen hämtat från dbakutens hemsida, det förslaget borde rimligtvis vara väl utprovat och ska fungera tycker jag.

Den låda som du nu har byggt kommer att ha en avstämning på ca 24-25 Hz, ifall du spelar musik med mycker djupbas på hög volym så riskerar det att bli flåsljud. Jag är dessutom osäker på om det fungerar speciellt bra med så pass låg avstämning i din bilkupe.

Eftersom du redan har byggt lådan så är det ju bara att provspela och höra hur det låter, men var beredd på att den kanske inte låter som du har tänkt dig.

Personligen skulle jag använda dbakutens förslag, eller sätta 2 st 30cm långa 4" rör i din nuvarande låda istället smile.

vw_performance: Har du hört eller testat den lådvolymen med den avstämningen och rör?

Jag kan ju naturligtvis inte uttala mig om hur det blir i verkligheten iom att jag inte har hört en sån låda, men det verkar som sagt konstigt smile.
Jag läste inte hela frågan, trodde bara att han tyckte det var konstigt att det skiljde på rören i två olika lådförslag. självklart så är det som du säger konstigt att man lägger avstämningen så lågt? brukar väl ligga runt mellan 35-45 nånting på en "vanlig" låda..

PoLoud =D

6 Inlägg
4 juli 2008
#8
Lös problemet enklast....sätt i en mellanvägg i lådan så att det blir som två lådor.:-)
Då stämmer både volym och port för basarna.


Sök