1868
Sök

Kylarvattnet försvinner men vart???

47 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej mitt kylarvatten försvinner hela tiden, idag körde jag 20-30 min det försvann ungefär 0,5 liter:(

Och tempen låg på 80 grader C, kan det vara spricka i toppen, blocket?

Funderar på att köpa ehh sånt där medel från Viedec som fixar sprickor i topp, block.

Eller vad kan det annars vara för problem...

Och sen har jag 2 st Weber 40 förgasare på bilen men när jag trycker gasen i botten så typ dör han i någon sekund sen går han bra igen o sticker iväg. (bilen är lite trimmad)

460 Inlägg
7 juni 2006
#2
jocke_wi skrev:
Hej mitt kylarvatten försvinner hela tiden, idag körde jag 20-30 min det försvann ungefär 0,5 liter:(

Och tempen låg på 80 grader C, kan det vara spricka i toppen, blocket?

Funderar på att köpa ehh sånt där medel från Viedec som fixar sprickor i topp, block.

Eller vad kan det annars vara för problem...

Och sen har jag 2 st Weber 40 förgasare på bilen men när jag trycker gasen i botten så typ dör han i någon sekund sen går han bra igen o sticker iväg. (bilen är lite trimmad)

Märke modell motortyp och årsmodell så ska vi nog kunna ge dig några råd

A.E
bilverkstadsägare i 25år

1 453 Inlägg
7 juni 2006
#3
Kan vara läckage i
- kylare
- expansionskärl
- slangar/packningar
- vattenpump
- topplock

Hur har du mätt vätskenivån, från det att motorn är kall till varm eller? Har du kollat om det blir pölbildning under bilen?


47 Inlägg
7 juni 2006
Trådstartare
#4
Det är en Citroen AX årsmodell: 1989, 4 cylindrig motor, förgasare.

Det är inget läckage i kylaren, kylaren är ny, ingen pöl under bilen, har även luftat systemet.

www.rallyshop.se
551 Inlägg
7 juni 2006
#5
Topplockspackningen? Kolla om oljan är grå

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

1 453 Inlägg
7 juni 2006
#6
jocke_wi skrev:
Det är en Citroen AX årsmodell: 1989, 4 cylindrig motor, förgasare.

Det är inget läckage i kylaren, kylaren är ny, ingen pöl under bilen, har även luftat systemet.

Luftat? Du menar att du har provtryckt systemet med en tryckklocka?
Återigen - har du kontrollerat nivåt från det att motorn är kall tills den blivit varm, eller hur har du gjort?


460 Inlägg
7 juni 2006
#7
jocke_wi skrev:
Det är en Citroen AX årsmodell: 1989, 4 cylindrig motor, förgasare.

Det är inget läckage i kylaren, kylaren är ny, ingen pöl under bilen, har även luftat systemet.

Hur luftar du?
Vi brukar andvända ett kylarlock med en slang fastsatt i locket och en stor tratt längst upp.
slangen höjer vi 1.5 m upp från påfyllningen i kylet. fyller vaten ända upp i tratten och först då öppnas skruven för luftning.

Den andvänds på dom flesta peugeot och citroen,speciellt dom äldre.

Går även att trycksätta med en vanlig vattenslang i påfyllningen om man inte vill göra en "luftningsapparat" själv.

Luft i systemet kan orsaka kylvätskeförlust i vissa fall på peugot och citroen


A.E
bilverkstadsägare i 25år

1 Inlägg
5 november 2006
#8
Hej har precis samma fel som jocke! Kylarvattnet försvinner(Bilen en Kia Sorento-03 CRDI-2,5 diesel 4600 mil)Har fyllt på 7- 8 liter,luftat men kommer mer luft,inga synliga yttre läckage,luftar vid påfyllningen expansionkärlet,när man kör kommer luft ut genom påfyllnings locket,motortemp c.a 80 C , motoroljan svart(ska bytas)
Kylsystemet rymmer 10 l, Luftar jag på fel sätt?,Felet upptäcktes av ingen värme i kupe´n
Har inte provtryckt systemet,som jag ser som nästa moment,konstigt är att motortemp är OK med så lite kylarvätska.

Tacksam för om någon har tips

Stefan i Kalmar

127 Inlägg
10 juli 2008
#9
Drar upp en gammal tråd här.
Det är som så att jag har en 740 turbo, och det försvinner vatten nånstans.
Det blir också världens övertryck i expansionskärlet.
när jag köpte den var den snustorr i kärlet,så fyllde på vatten till mitten mellan min/max.
de höll sig från stockholm till norrköping.
sen idag när jag hade den till jobbet så hade det försvunnit lite vatten.

Det finns inget vatten i oljan.
den bluddrar o låter som den går på 3 cylindrar vid tomgång.annars går den bra vid gaspådrag.

741 Inlägg
10 juli 2008
#10
tefuse skrev:
Drar upp en gammal tråd här.
Det är som så att jag har en 740 turbo, och det försvinner vatten nånstans.
Det blir också världens övertryck i expansionskärlet.
när jag köpte den var den snustorr i kärlet,så fyllde på vatten till mitten mellan min/max.
de höll sig från stockholm till norrköping.
sen idag när jag hade den till jobbet så hade det försvunnit lite vatten.

Det finns inget vatten i oljan.
den bluddrar o låter som den går på 3 cylindrar vid tomgång.annars går den bra vid gaspådrag.

Antagligen kompressionen från någon cylinder som kommer ut i kylarvattnet, alltså en kass toppackning = planta toppen! lite övertryck vid varm motor är dock normalt..

Du kan åka till en verkstad så kan dom göra ett "avgasprov" på kylarvattnet för att se om det går därigenom.. Jag gjorde det på en saab verkstad kostnadsfritt, det enda dom gör är att hålla som en nål över locket där man fyller på kylarvattnet och mäter.
Senast redigerat av Joo (10 juli 2008)


Sök