Hej, jag har precis inhlandlat ett slutsteg och baslåda från GAS GAS, jag har kopplar ihop det exakt enligt manual och information här på internet men jag får inte slutsteget att funka. Stereo och diskanter och allt fungerar men inte baslådan och slutsteget.
Det enda som händer är att säkringarna på slutsteget går (alla 3 som är på 20Am/st)
Vad kan felet vara ? jag e inte så bra på bil ljud
+ ska ju dras direkt till batteriet med en säkring va 30 cm från batteriet,-(jord) ska dras till karossen på bilen.tex bältesbulten till bältet bak, remoten ska ju dras till blå elle blå/vit på din stereo, lågnivån ska dras från din stereo till Line in på steget.
Matakablen ska direkt till steget med en "glassäkring" i motorrumet. Lågnivå kablarna ska sitta mellan steget och sterion. (kolla så att då sätter den i rätt kanaler om du har 4kanals. Jorden ska du dra från steget till karossen. (Nere vid reserhjulet brukar jag sätta den) (slippa fram plåten odentiligt) Remoten ska kopplas från steget till sterion.
hej , slutsteget herer ALpha 1600 något. Alla sladdar är dragna av MDS. men kopplingen har jag själv gjort. Jag har kopplat enligt manualen men säkringarna går. Jag ska kika på det mer idag men vad kan vara fel om bara säkringarna på slutsteget går ?
Kolla upp för säkerhets skull så att du inte kopplar plus och minus fel på slutsteget, strömkablarna alltså. Följ kablarna och kolla så att du är helt säker på att pluskabeln och minuskabeln verkligen är som du tror. Ifall kablarna har andra färger än man är van vid, så är det faktiskt lättare än vad man tror att koppla fel .
Bra idè där. Brl-folket och MDS-folket brukar ha tvärsemot. Brl= blå matning och silver jord. MDS= Silver matning och blå jord.
Drönirettab skrev:
Kolla upp för säkerhets skull så att du inte kopplar plus och minus fel på slutsteget, strömkablarna alltså. Följ kablarna och kolla så att du är helt säker på att pluskabeln och minuskabeln verkligen är som du tror. Ifall kablarna har andra färger än man är van vid, så är det faktiskt lättare än vad man tror att koppla fel .
Hrmpf, det där gjorde du med flit. Nu måste jag ju kolla upp det där .
Kollade upp några ställen, det verkar som att nästan alla har blå som plus och silver som minus. Något ställe hade blå som minus, men då användes röd som plus .
På MDS:s hemsida så ser det ut som att blå används till minus och silver till plus, då är det nog inte bara din lokala butik .
Bra idè där. Brl-folket och MDS-folket brukar ha tvärsemot. Brl= blå matning och silver jord. MDS= Silver matning och blå jord.
Drönirettab skrev:
Kolla upp för säkerhets skull så att du inte kopplar plus och minus fel på slutsteget, strömkablarna alltså. Följ kablarna och kolla så att du är helt säker på att pluskabeln och minuskabeln verkligen är som du tror. Ifall kablarna har andra färger än man är van vid, så är det faktiskt lättare än vad man tror att koppla fel .
Jag har löst det nu. MDS har dragit sladdarna och då var kablarna tvärtemot hur jag har kopplat. Provade se vilken av kablarna som led ström och det var inte den blåa utan den silvriga. Jag antog att den blåa var Ström då det står på kabeln "Power connect cable", men det var istället jord.
Allt funkar med frid o fröjd tack för hjälpen allesammans
Bra att du tog upp det där med dem. Sånt där behöver följa en färgstandard, annars finns ju risk att man kopplar fel. Här var ju ett klart bevis på det.
Iof kanske man tycker att det är "självklart" att den genomskinliga/silverfärgade kabeln kan liknas vid en vajer eller jordfläta, men det är inte alls säkert att folk tänker på det viset i så fall .
Det gor o mäta och se vad som är vad men står det Power cable på kabeln så tror man väll inte att det är tvärtom eller? logiskt. I alla fall så fungerar allt bra men dock så känns det att baslådan inte har tillräckligt med energi , kanske inte slutsteget inte som levererar tillräckligt men men, jag har annat o göra nu. nu ska jag städa och fixa bilen.