3940
Sök

Låd storlek?

8 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
Tjenare på er!

Känner mig lite kluven var på BRL för att jämnföra Kappa 12" och JBL GTO 12" ,

ville samtidigt ha lådreferenser av dom då erbjöd dom mig en färdig Kappa 12" i låda typ 20 l.

låter kanon sa dom men kollar Kappa:s egna lådförslag då sk den monteras i en lådvolym på

56.64l ? ganska stor skillnad. hur får jag fram "rätt volym till basen?"

kappa lådan var fabriksbyggd asså inte brl byggd bäst att fylla i smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 april 2006
Hej, det du pratar om är nog troligen höftalarens VAS värde, den volymen måste lådan ha om du ska ända ner till gränsfrekvensen (FS) men hur ofta måste du enda ner till 20Hz? Där har du en förklaring, om du tar ex en PA bas så skulle en låda behöva vara på uppåt 300 liter men med rätt avstämmning så räcker det me hälften...

21 761 Inlägg
9 april 2006
Det är nog möjligt att 20 literslådan går bra att spela med också, jag gissar att det är en typ av "spela högt" låda. Den är antagligen inte avstämd så lågt eftersom röret skulle bli så långt då.
Vad heter Kappahögtalaren?

8 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Tänkte mig en         KAPPA 120.3se

passar min ekonomi smile men ska låta bra säger de jag frågat.

Välljud ett krav men även bra tryck rent jag har KAPPA 42.7i i hatthyllan och KAPPA 52.7i

i dörrar fram så nästa steg är en bra bas och ev en ny HU typ  CDX-GT700
Senast redigerat av radox (9 april 2006)

21 761 Inlägg
9 april 2006
Om du väljer att ha det elementet i en sluten låda så kommer du säkert att få tillräckligt djup bas och ljudet blir snabbt och distinkt. Rekommenderad låda blir då ca 28 liter. Men du har kanske bestämt dig för en basreflexlåda. Det är ju iaf du som bestämmer hur du vill ha det.
Vill du ha mer tryck från framsystemet så är 6,5" att föredra men om din ekonomi inte tillåter så är det inte mycket att göra åt.

8 Inlägg
10 april 2006
Trådstartare
Problemet är att jag testat en sluten låda i skuffen med typ ingen bas alls som effekt.
Tog samma element  byggde en 4:e ordningens bandpass och utan ens hål ifrån skuffen så trycker den på bra. så tänkte köper ett bra element testar en basreflex först då de ska va bra , annars blir det en ny 4:e

sluten lät sådär med öppen skuff och helt tyst när jag stängde sad

21 761 Inlägg
10 april 2006
Det finns ju lådförslag för basreflex och bandpass när det gäller Kappaelementet, då ska det rimligtvis passa i båda lådtyperna. Fråga killarna på BRL vilken lådstorlek på basreflex som borde passa din bil, kanske 20 literslådan passar i så fall. Om inte basreflexlåda blir bra så går det att prova med bandpass istället.

6 851 Inlägg
11 april 2006
radox skrev:
Problemet är att jag testat en sluten låda i skuffen med typ ingen bas alls som effekt.
Tog samma element  byggde en 4:e ordningens bandpass och utan ens hål ifrån skuffen så trycker den på bra. så tänkte köper ett bra element testar en basreflex först då de ska va bra , annars blir det en ny 4:e

sluten lät sådär med öppen skuff och helt tyst när jag stängde sad

Vad har du för bil och vad har du för slutsteg?
En sluten låda kvärer ett ganska så mycke starkare steg än vad både portad och bandpass gör.
De senare 2 alternativen är betydligt lättare att driva med ett litet steg än vad en sluten låda är.
Där kanske du har problemet?

Sök