3408
Sök

Vad är viktigt att tänka på vid köp av splitter ny bil?

5 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
Finns det någonting som man speciellt bör tänka på vid köp av en helt ny bil?

Nånting som ni själva tyckte var slöseri med några ytterligare tusenlappar men sedan täntke. Satan också! Jag skulle ha lagt ut till detta från början ändå.

OBS! Spelar ingen roll vad det är för bil, märke eller vilken bilhandlare.

8 883 Inlägg
25 juli 2008
Det viktigaste är att man inte tänker på den otroliga värdeminskningen ett nybilsköp blir....
Svårt att tänka mig en sämre ekonomisk affär en just ett nybilsköp.
Annars är det inte så mycket att tänka på

Fotograf på tierpidag.se

2 164 Inlägg
25 juli 2008
Du ska veta vad för utrustning du vill ha på bilen.
Sen ska du se hur mycket du kan pruta på bilen med detta på och kolla även om de finns bra utrustnings paket till bilen du kan välja till.
Dom bilar du är intresserad av ska du skaffa så mycket information om som möjligt så blir de lättare för dig väl du står där med säljaren.

MVH

F

609 Inlägg
25 juli 2008
Skulle nog vilja påstå att man ska utrusta bilen så den blir mer atraktiv, t.ex. om man väljer en vw golf trendline kan man ju kosta på style-paketet för att få det där lilla extra. Grejer som elhissar bak etc. Föresten tycker jag att såna saker borde vara standard egentligen på 2000-talet...

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 juli 2008
Hamilton skrev:
Det viktigaste är att man inte tänker på den otroliga värdeminskningen ett nybilsköp blir....

En ny kondom har en rätt saftig värdeminsking iaf efter användning roll

Tänk på att sköta servicarna sen? så har du en motorgaranti som gäller. men det är när du köpt bilen
Senast redigerat av kwansa (25 juli 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

517 Inlägg
25 juli 2008
Vad hade du velat ha om du sökt en begagnad bil ? Skinn? Taklucka ? osv.
Jag hade nog valt till de där extra grejerna som en dag gör den med attraktiv som ett begagnatköp.
Det har du igen dels när du ska sälja den, då det blir enklare plus att du faktiskt kommer få ut mer pengar. Sen som tidigare sa, välj till de saker du verkligen vill ha. Köper man en ny bil för , låt säga 400 kkr, så är det inte så blodigt att lägga 25 extra för att få det man vill ha. Du ska ju trots allt ha bilen ett tag kan jag tänka mig.

Mvh

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 juli 2008
Du får aldrig igen pengarna du lägger på extrautrustning, möjligt att den blir mer lättsåld om det är en exklusiv bil. Men på en vanlig, glöm det...lägg iaf till alla säkerhetsdetaljer som finns som tillval om de finns...

8 883 Inlägg
25 juli 2008
kwansa skrev:
Hamilton skrev:

och med det svaret tillför du något vettigt i tråden eller....

Fotograf på tierpidag.se

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
25 juli 2008
Hamilton skrev:
kwansa skrev:
Hamilton skrev:

och med det svaret tillför du något vettigt i tråden eller....

på sätt och vis gjorde han ju det. Allting sjunker i värde, oavsett vad det är smile
Man lever bara en gång smile handla och njut!

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

517 Inlägg
25 juli 2008
Mortalis skrev:
Du får aldrig igen pengarna du lägger på extrautrustning, möjligt att den blir mer lättsåld om det är en exklusiv bil. Men på en vanlig, glöm det...lägg iaf till alla säkerhetsdetaljer som finns som tillval om de finns...

Självklart får du inte igen pengarna nej, men precis som du skriver så blir den mer lättsåld.
Men sen kanske köparen verkligen vill ha den där tillvalsgrejen som du har, och då kan du ju på sätt och vis få bra med slantar där.

Det var min poäng, ursäkta om det lät lite luddigt första gången..

Mortalis , nöjd ? tongue

409 Inlägg
25 juli 2008
köp inte ny bil om du inte har råd med det. då är det i min mening bättre att köpa en begagnad och billigare som har den där extrautrustningen osv. bilen är bara ny i en vecka, sen är det inte så kul att betala lånet varje månad..
Senast redigerat av h0lle (25 juli 2008)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
25 juli 2008
Som några har sagt så bör man tänka på värdeminskningen. I många (om inte dom flesta)
fall så är det nog till och med bättre att köpa en begagnad bil, som är "nästan" ny. Vill man ha
en helt egen bil där man valt färg och allt, så kan det ju iofs vara trevligt med en helt ny.

Sedan är det ju självklart viktigt att köra mycket och att kolla allt, misstänka varenda liten
"lustighet" etc och kräva att dom fixar det på garantin. Detta gäller självklart även om man
köper en begagnad bil hos en bilhandlare, då man i princip alltid har tre månaders garanti.

Sedan kan det också vara bra att kolla runt t.ex på nätet kring olika bilmodeller, vad som är
vanliga fel och så. Kan ju vara smart att välja en bilmodell där det inte kommer så mycket kända
fel, ofta. Visst, fel kommer alltid, mer på vissa modeller händer det oftare, och kan bli mer allvarligt.

Cnc-operatör
608 Inlägg
26 juli 2008
Värdeminskningen som många nämnt.

en på jobbe köpte sig en spletans ny saab. som krånga nått fruktansvärt för han. han ville ha pengarna tillbaka men de fick han inte utan fick som kompensering en annan saab i samma pris. inte så kul tycker han. :S 

En bekant köpte sej en volvo v50, spletans ny, abs:en krångla som fasiken på den. den va inne på verkstad en 4 ggr tills de hitta felet. å när han sålde den 1 år efter köpet så förlora han bortåt 60 000 kr !!!! yikes Snacka om värdeminskning.....

Så tips till dig är att höra sej för med bilkunniga personer å kolla tidningen "vi bilägare" osv, va som är typiskt fel på bilar som är nya. Men bäst är nog att köpa en begagnad.

Lycka till !

Sofia | Cadillac Series 62 Six Window Sedan

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 juli 2008
håller med alla andra.
Men ni glömmer en viktig sak. FÄRGVALET!

Färgen spelar in en stor roll vid köp av bil, tänk länge tills du är helt säker.
Dessutom ska man tänka på begagnat marknaden, vissa färger är mer lättsålda än andra.
Vad som är "inne" då inom färgen är ju svårt att se nu, då jag antar att du ska ha bilen länge.

Sen finns det en hel del andra saker, men det gäller mer när man väl köpt sig en bil så det hör inte hit.

MVh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

111 Inlägg
26 juli 2008
Jag skulle nog säga, förutom alla saker som gör bilen lite mer personlig för dig, Motorvärmare/Kupè, Dragkrok, Vinterpuckar och sånt som är lätt att glömma bort. Det är bra jobbigt att ta hand om efteråt

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor

Entreprenör
1 286 Inlägg
27 juli 2008
Vad som är viktigt att tänka på?

Jo att du trots allt ska trivas med din nyinköpta pärla.

jag gick i Januari iår och beställde mig en sprillans ny BMW 325dM Coupe. Jag hade seriöst stora problem att välja både motor (kollade på 320 först) och sen 330 - till slut blev det mitt imellan wink och sen färger. Men när man väl kommit igenom dom sakerna ska man börja lura på utrustning. Vad kräver JAG för utrustning för att bli nöjd? Vad gör mig som en Mer nöjd bilägare? För min egen del gjorde jag såhär:

M-paket? Japp
Helskinn? ja jo - men 18000 extra är mycket. Men ja det är viktigt så det blev det.
Idrive? JA det är verkligen viktigt för bilens utseende och känslan att sitta i bilen.
Konstantfarthållare? Njae - jag kan nog justera farten själv.
bluetooth? oj så många tusenlappar för det? Nje tack det går nog bra ändå.
osv osv osv.... Alltså man får sitta o gå igenom vad som är viktigast för en själv. Någon som jag tycker är viktigt är att när man köper en Sprillans ny bil - så ska man inte snåla allt för mycket. Man måste ju bli Riktigt nöjd och få just en sådan bil man vill ha.

Sen ska du ju även ha räknat igenom det ett 20 tal gånger så du verkligen har råd också. Även om du lånar pengar eller tar bilen av avbetalning så kostar det varje månad med amortering, ränta, försäkring, skatt, bränsle, däck, styling osv osv osv osv..............

Lycka till med ditt bilköp - hoppas du blir nöjd

// Niklas Johansson

Sök