3499
Sök

Felsökning: turbo eller topp?

Saab raggare : )
887 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Har problemet med att vattnet försvinner, men förstår inte om det är topplockspackningen eller t ex turbon som läcker.

Symtom:
- Vatten i oljan (gråfärgad)
- 2 liter vatten försvinner på ca 5 km
- Går lite knackigt på tomgång, den lixom poffar om man står bakom vid avgaset
- vit rök ur avgas ibland (kan både va topp och tubro)

Saker jag testat :
Komtestat, alla låg mellan 10-12 kg(?)
Skapat 1,5 kg tryck i vattenbehållaren för att se om de läcker, ingenstans

Någon som har nått förslag på hur man kan ta reda på om det är topplockspackningen lr något annat ?

Turbo.. Because Im worth it :)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
31 juli 2008
Jag hade iaf lyft toppen o kollat lite närmre där under..

1 311 Inlägg
31 juli 2008
Skulle som sagt lyft toppen och planat den i fall att den kan vara skev samt byta packningen

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

887 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
men nu är jag inte så meckig av mig.. o topplockspackningsbyte med planing kostar ca 7 tusen på en verkstad =/

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 juli 2008
allt kostar många pengar om man måste lämna iväg det... kostar även om du gör det själv välkommen till bil världen... låter som toppen är denn som bråkar

2slow

887 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
jo jag vet.. men kan ju inte lämna bort den för 7 tusen och sen få reda på att de är turbon som strular.. måste ju finnas nått sätt man kan ta reda på vilken det är som inte vill funka som de ska

208 Inlägg
31 juli 2008
Du kan ju be en verkstad kolla sen kan du komma tillbaka och berätta vad dom sagt smile

285 Inlägg
31 juli 2008
svårstartad när den stått länge?..bubblar i expansionskärlet när du gasar..?

1 024 Inlägg
31 juli 2008
7 tusen det är löjligt jag känner en kille som planar den för 500 spänn. sen kan du väll plocka ner det själv

887 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
ante850r skrev:

ja den bara klickar typ en gång när man vrider om... vrider tillbaka.. testar igen.. ett klick... vrider om längre så börjar den starta efter typ.. 3-4 sekunder .. vad kan de va ?

De bubblar på tomgång.. o ibland när man gasar till så blir de vit rök.. men de poppfar typ på tomgång.. går lite knackigt.. hela bilen typ "hoppar"..

887 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Rand skrev:
7 tusen det är löjligt jag känner en kille som planar den för 500 spänn. sen kan du väll plocka ner det själv

jo planingen kostar typ så upp till 1000 kr .. men det är ju som jag sa.. jag tror inte jag klarar att meka de där, man byter ju tydligen flera packningar osv.

285 Inlägg
31 juli 2008
zwich skrev:
ante850r skrev:

ja den bara klickar typ en gång när man vrider om... vrider tillbaka.. testar igen.. ett klick... vrider om längre så börjar den starta efter typ.. 3-4 sekunder .. vad kan de va ?

De bubblar på tomgång.. o ibland när man gasar till så blir de vit rök.. men de poppfar typ på tomgång.. går lite knackigt.. hela bilen typ "hoppar"..

okej a då är de ju till 100 procent topplockspackningen..byt själv inget svår har vatt med om de själv..plana eller köp en beganad topp å ny pckning å bultar...

887 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
men .. är de i princip bara plocka av toppen.. plana.. byta packning o sätta tillbaka ?:S alla säger att de är sånt jävla arbete.. på verkstad ska de ta 6 h säger dom.. o när de mesta mecken man gjort är och bytt olja så kan de blir lite svårt är jag rädd för .. men de finns väl alltid nån som kan hjälpa till kanske

Sök