Pehrsson_ skrev:
ett steg på 1500w
Vilket steg, Kicker ZX1500.1 eller nåt annat?
Pehrsson_ skrev:
men ja har mätt på steget å har bara 10v på full volym, kan de ha nått med att de inte e nått tryck?
Vart mäter du 10V, vid batteriet eller vid steget?
Vad har du för batteri (modellnamn, storlek och ungefärlig ålder på batteriet)?
Helt klart gör den låga spänningen att steget inte fungerar korrekt, med så låg spänning riskerar du dessutom att steget kan gå sönder. Skynard har gett bra råd om vad du bör kolla upp, se över de sakerna.
Om det är själva batterispänningen som sjunker till 10V så kan det bero på dåligt laddat eller helt enkelt dåligt batteri. Jag har mätt upp hur mycket spänningen sjunker på min 240-86 när jag kör startmotorn i sommartemperatur, spänningen sjunker till strax över 11V och strömmen är runt 100A. Batteriet är ett Exide Maxxima 900, vilket är ett ganska kraftigt batteri.
Nu vet jag inte hur mycket ditt steg drar eftersom jag inte vet vilket steg det rör sig om, men så länge som det inte drar mer än 100A så ska inte spänningen sjunka ner till 10V även om du har ett "vanligt" batteri i bra skick.
Om däremot spänningen är bra vid batteriet, men 10V bak vid steget, så kan det vara kablarna som inte är bra. Fast det kan också vara dålig kontakt framme vid batteriet där jordkabeln sitter fast i karossen. Ta bort den kabeln och slipa plåtrent, risken är ganska stor att det sitter färg kvar på plåtytan och kanske även rost. Jag har själv sett detta på en 245 som jag och en polare byggde ljud i och vet att det inte är så ovanligt.
Byt gärna ut jordkabeln till en grövre, det skadar inte alls. Då får du ju dessutom nya fräscha kabelskor.