3139
Sök

varföt blir tomgången lägre med e85??

17 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
hej !!!

Jag har en gammal sleten nissan sunny som har fel på automatchocken eller hur det stavas vid start på bensin men när jag tankar  e85 så går den normalt och jag undrar varför det är så?? den har förgasare så det är ingen direktinsprut. skulle vara lite kul o höra vad alla ni tror det kan bero på??

För övrikt så går den bra på 30% blandning men mer än så blir den svår startad!! sunnyn är en 92a så det e en slit o släng bil!! MVH

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 augusti 2008
Du tankar i ett bränsle som motorn inte är gjord för och undra varför den beter sig annourlunda!

Bensin kräver 14.6:1 i AFR medans E85 kräver ARF10 för lambda 1,   mao skall du ha 46% mer bränsle för att bilen skall gå bra på E85 vilket du säkert får om choken är "utdragen" fullt.

Att den inte startar så bra på E85 beror på att den går apmagert.... inget konstigt i det, bara ren fysik.

ställ choken högre och kör på Ren E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
tack för svar !! men då frågar jag dig hur kan choken vara hängd med 95 oktan o stå på 1500varv och sedan vara på 900varv med e85 blandat med bensin 30% jag kör inte med ren e85 i tanken !! och då frågar jag hur ändrar man på choken på en sunny??

och undrar vad förkortningen ARF är ??
Senast redigerat av rail86 (14 augusti 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 augusti 2008
E85 brinner fortare än bensin och ger automatiskt ett högre tändläge, motorn är inte tillsagd att stå på 900rpm utan den får en viss mängd bränsle och en viss mängd luft som blir 900rpm.  byter du bränsle eller blandningsförhållande så skiljer varvtalet då förutsättningarna blir annourlunda.

Automatchoke är luriga, titta i Haynes, där kan mcket väl stå hur man gör.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
med andra ord ska jag sluta blanda bränslerna för det blir för mager blandning!!
tackar för snabba svar !!

och vad betyder förkortningen   AFR

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 augusti 2008
Jepp, bilen går bäst på det den är avsedd för, om du vill köra på E85 ändå så är det klokast att laga choken först innan du byter bränsle.

104 Inlägg
14 augusti 2008
rail86 skrev:
med andra ord ska jag sluta blanda bränslerna för det blir för mager blandning!!
tackar för snabba svar !!

och vad betyder förkortningen   AFR

AFR = Air / Fuel Ratio smile alltså bara nåt så enkelt som blandningsförhållandet smile

17 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
Tackar!!!!!!big_smile

Sök