2840
Sök

Varför visar trippmätare olika? S60 / Audi A4

555 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
När jag och min kompis körde samma sträcka så mätte vi hur mycket bensin våra bilar drog. En Audi A4 1.8T quattro -05 och S60 2.4T -05. Efter ca 430km i min S60 så visade Audin "bara" 420km. Vi nollställde på samma mack och körde framför och bakom varandra hela sträckan. Om det hade skiljt en km så hade jag förstått men det skiljde tio km och det låter lite för mycket på samma sträcka.

Därför undrar jag vad det kan bero på. Kan det bero på storleken/bredden på fälgarna och däcken?
Kan inte tänka mig något annat, någon som vet eller har testat ett liknande test?

5 089 Inlägg
21 augusti 2008
olika storlekar på fälgarna. mätaren stämmer inte då. sen kanske man känar några meter ifall man genar i kurvor o.s.v

\Lindgren

C(^^,)
453 Inlägg
21 augusti 2008
antar att nån av er inte har orginal fälgar eller fälgar i samma storlek. Ju större fälgar ( Därav visar nån för lite)
Ju mindre fälgar ( Desto mer varv hinner dom göra än dom större )

Japan Quality
670 Inlägg
21 augusti 2008
lanred skrev:
När jag och min kompis körde samma sträcka så mätte vi hur mycket bensin våra bilar drog. En Audi A4 1.8T quattro -05 och S60 2.4T -05. Efter ca 430km i min S60 så visade Audin "bara" 420km. Vi nollställde på samma mack och körde framför och bakom varandra hela sträckan. Om det hade skiljt en km så hade jag förstått men det skiljde tio km och det låter lite för mycket på samma sträcka.

Därför undrar jag vad det kan bero på. Kan det bero på storleken/bredden på fälgarna och däcken?
Kan inte tänka mig något annat, någon som vet eller har testat ett liknande test?

Använd inte den analoga mätaren den brukar visa fel. Den digitala rätt. Om Ni har bådadera i Era bilar? Samma sak med hastighetsmätaren.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

555 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
Båda har digitala mätare. Skiljde 2" på Audin och S60n. Gör fälgar så mycket? då är det ju bäst köra på stora fälgar å få lägre miltal på bilen.

C(^^,)
453 Inlägg
21 augusti 2008
Jajjemen! Köp 22" till me so bitchy wink

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
21 augusti 2008
Nya sättet att fejka mil-antal när man säljer en bil alltså? tongue

Whine whine!

Japan Quality
670 Inlägg
21 augusti 2008
lanred skrev:
Båda har digitala mätare. Skiljde 2" på Audin och S60n. Gör fälgar så mycket? då är det ju bäst köra på stora fälgar å få lägre miltal på bilen.

Då är det ju ganska svårt att räkna ut vad bilen drar i soppa räknat per mil. Om det är det Ni är ute efter.

Kör mellan två vägsträckor där det står angivet antal kilometer så ser Ni ju hur mkt fel trippmätaren visar.smile

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Sök