2615
Sök

Stereo frågor?

11 Inlägg
30 augusti 2008
Trådstartare
Jag tänkte installera en ny bilstereo i en volvo 142. Som inte har några fördragna kablar. Då måste jag väl dra en ny strömkabel från batteriet?
Räcker en 2.5mm2 kabel? och vad är en lämplig säkring till den om kabeln kommer vara ca 1.5-1.8m lång? Vart kan jag ta strömmen ifrån till den kabeln som ska gå över tändingslåset?

11 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Jag köpte en 4mm2 kabel men hur blir det när man ska koppla det till iso kablaget kablarna där är ju tunnare gör det något? eller spelar det ingen roll eftersom det är sån kort bit.
Senast redigerat av anti_ (3 september 2008)

21 761 Inlägg
3 september 2008
Det spelar ingen större roll. Det man får tänka på är att ifall det sitter en säkring på kabeln så ska den inte vara större än vad den tunna kabeln tål. smile

11 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det spelar ingen större roll. Det man får tänka på är att ifall det sitter en säkring på kabeln så ska den inte vara större än vad den tunna kabeln tål. smile

Ok men den tunna kabeln är kanske på 1mm2. och om jag sätter en ca 8A säkring vid batteriet då kommer väl den gå direkt eftersom den grövre delen är på 4 kvadrat eller?

21 761 Inlägg
3 september 2008
Det är inte grovleken på kabeln som avgör ifall säkringen går, säkringen går när någonting drar för mycket ström.

Jag kan tänka mig att kabelarean på de tunna kablarna är 1,5mm2, en sån kabel får ha upp till 15A säkring. Den säkringen borde räcka.

11 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det är inte grovleken på kabeln som avgör ifall säkringen går, säkringen går när någonting drar för mycket ström.

Jag kan tänka mig att kabelarean på de tunna kablarna är 1,5mm2, en sån kabel får ha upp till 15A säkring. Den säkringen borde räcka.

Okej! Då förstår jag är inte allt för hemma på el än. Då gör jag så! Tackar för svar.smile

Sök