3581
Sök

Startproblem VW polo -97

6 Inlägg
24 april 2006
Trådstartare
Har ett, eller kanske flera problem.

De senaste dagarna har jag haft problem att starta bilen då den stått ett tag (från någon timme). Första gången jag vrider nyckeln låter det som om startmotorn försöker starta bilen, men sen händer inget mer. Vrider jag en gång till startar bilen om jag har tur, eller så händer inget alls. Det har även varit så att strömen försvunnit helt, men kommit efter en stund igen. Efter några försök har jag lyckats få igång den.

Har kollat och rengjort jorden från batteri och motor till kaross. Har även lite problem med att den taktar lite de förta sekundrarna efter kallstart. Vet inte om detta kan ha att göra med ovanstående problem?

Har även vid något enstaka tillfälle under halvåret jag haft bilen förekommit att den dött då jag bromsat vid kurvor och liknande.

/Micke
Senast redigerat av youppie (24 april 2006)

Colaberoende
1 219 Inlägg
24 april 2006
Hade liknande på min bil förut och det var batteriet. Man visste inte när den skulle starta.. Kunde komma på 10:de vridet på nyckeln.
Ställ en annan bil brevid och kör med startkablarna. Startar bilen direkt så e det ju batteriet.
Vi har ju likadan bil i grunden.

/Ena
Senast redigerat av Ena (24 april 2006)

21 761 Inlägg
24 april 2006
Det låter som att det kan vara kortslutning i batteriet tycker jag. Det kan ju också vara en kabel som glappar lite eller är nästan av. Du kan göra som Ena säger, koppla startkablar, men jag tycker att det är lika enkelt att mäta på batteripolerna med en multimeter och se hur mycket spänningen sjunker när du vrider nyckeln i startläge. Sjunker spänningen långt under 11V, tex 9V eller lägre, så är det mest troligt batteriet som är kasst. Annars kan även startmotorn vara dålig. Det kollas enkelt med tångamperemeter.

2 123 Inlägg
24 april 2006
Förmodligen är det batteriet.
Det med de konstiga takterna kan vara automat Choken som kopplas in.
Tror nog inte det är ett annat fel på en så pass ny bil.

Sök