3452
Sök

Importera bil utan kvitto

5 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Hej!

Jag är fransman (med svenskt personnummer) och äger en fransk bil som jag vill registera i Sverige.

Nya regler sedan 4 februari gör att jag ska fylla i Vägverkets blankett Ansökan om ursprungskontroll samt bifoga registeringsbevis och köpehandling (kvitto).

Jag har naturligtvis registreringsbeviset, men har inget kvitto eftersom det är förlorat. Min mamma gav mig bilen för 12 år sedan.

Jag har ringt två gånger till Vägverket, där personerna som jag talat med ger olika besked och råd hur jag ska gå vidare, vilket gör mig orolig.

Har ni någon erfarenhet av denna nya regel och kan ge mig råd hur jag ska lösa detta på enklast sätt?

Tack på förhand!

Mästare
2 947 Inlägg
22 september 2008
Kvitto? Räcker det inte med att bevisa att du äger den?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

8 883 Inlägg
22 september 2008
Ska inte vara några problem att registrera den utan "kvitto".
Du skriver att du fått bilen och då räknas det som gåva.
Senast redigerat av Hamilton (22 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

127 Inlägg
22 september 2008
Hamilton skrev:
Ska inte vara några problem att registrera den utan "kvitto".
Du skriver att du fått bilen och då räknas det som gåva.

Helt rätt.

5 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Tack för snabba svar!

Den första personen sa detsamma, att det inte behövs kvitto om det är en gåva, men hon verkade tyvärr vara ganska osäker.
Den andra personen sa att en köpehandling behövs och han föreslog att min mamma skulle skriva ett nytt gåvobrev.

Tror ni att det är acceptabelt att skriva ett gåvobrev 12 år efter att gåvan är överlämnad?

8 883 Inlägg
22 september 2008
Inga problem, be din mamma skriva ett nytt gåvobrev.
Är ni tveksamma till att det gått 12år sedan gåvan överlämnades så skriver ni bara ett nytt datum.

Fotograf på tierpidag.se

5 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Är ni tveksamma till att det gått 12år sedan gåvan överlämnades så skriver ni bara ett nytt datum.

Tack!

Jag är säker på gåvans datum.

Men jag vet inte om gåvobrevet ska dateras med dagens datum för att accepteras av administrationen.

8 883 Inlägg
22 september 2008
fabgab skrev:
Hamilton skrev:

Tack!

Jag är säker på gåvans datum.

Men jag vet inte om gåvobrevet ska dateras med dagens datum för att accepteras av administrationen.

Du datera med det datumet ni skriver brevet, inget märkvärdigt med det.
Senast redigerat av Hamilton (23 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

5 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Tack!

Jag laddat blanketet från vv just nu :

http://www.vv.se/filer/Blanketter/20104 … ntroll.pdf

På sidan 4 det säger att "Köpehandling, kvitto eller motsvarande I ORIGINAL" måste bifogas.

Tror ni att ett gåvobrev som är skrivet 12 år senare gåvan kan accepteras som "ORIGINAL"?

8 883 Inlägg
23 september 2008
fabgab skrev:
Tack!

Jag laddat blanketet från vv just nu :

http://www.vv.se/filer/Blanketter/20104 … ntroll.pdf

På sidan 4 det säger att "Köpehandling, kvitto eller motsvarande I ORIGINAL" måste bifogas.

Tror ni att ett gåvobrev som är skrivet 12 år senare gåvan kan accepteras som "ORIGINAL"?

Det kommer att accepteras.

Fotograf på tierpidag.se

5 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Tack! smile

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 september 2008
Blir inte detta flyttgods som bilen ska gå som?
Och då gäller andra föreskrifter, men det ska som folk skrivit inte vara problem hursomhelst.

Sök