3127
Sök

Bubbla, Bly ersättning eller ej??

50 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Hej. Har för mig att alla bubblor ska ha blyersättning. Morsan har en bubbla -72 eller -73 osäker och hon sa att hon alltid tankat vanlig. Men jag är mycket osäker på det. HJÄLP? Hade inte pumparna förr blybensin?

2 118 Inlägg
24 september 2008
jag kör då vanlig 95oktanig soppa i bussen som är från -69

D.i.l.l.i.g.a.f

50 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Vad händer om jag kör med blyersättning i bilen?

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
24 september 2008
Det som händer på de äldre bilarna är att ventilsätena äts upp och du bränner de för eller senare.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 september 2008
Hallbergas skrev:

utan blyersättning menar du...ja tror de finns lika många teorier som bubblor...men för säkerhets skull...pytsa i lite blyersättning...en flaska räcker ju till 5oo liter tror ja de va så de blir inte sååå dyrt..billigare än att byta ventilsäten å sånt...De va mitt tips...ja har de i min buggy...( bara för säkerhets skull)

50 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Nu står det 2 olika saker. Är det bra om jag ANVÄNDER blyersättning i bensinen??

21 761 Inlägg
25 september 2008
Hallbergas skrev:

Ingenting negativt händer. Om man är osäker på ifall en gammal motor (utan katalysator) behöver tillsats eller inte, så är det bättre att använda tillsats (ungefär som mrbuggy skriver). Det som Topper menar är alltså vad som händer ifall man inte använder tillsats, du missförstod nog hans svar litegrann där. smile

Den största orsaken till att vissa motorer rekommenderas att ha tillsatsen är att ventilsätena förstörs, som Topper skrev. Äldre motorer har inte härdade ventilsäten och då tar de mycket stryk av att inte få den smörjning som blyet tillförde, denna tillsats hjälper alltså till att ge den smörjning som krävs för "icke härdade" ventilsäten.

Så har jag förstått saken iaf, någon annan får väl hojta om det inte är rätt. smile

3 Inlägg
25 september 2008
den behöver blyersättning och det som hände om du inte använder det är att ventilsätena slits ut som tidagare inlägg varit inne på...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 september 2008
Ja, du bör använda bly ersättning, men inte för mycket. Står på flaskan hur mkt du ska blanda.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

761 Inlägg
25 september 2008
Har din motor ventilsäte av hårdmetall ska du inte ha det. Kolla mer på www.vwtyp1.com

Blyersättning är inte riktigt bra för knasaren om det står länge. Blir lite kristaller som tenderar att fastna här och var.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Smålänning
7 883 Inlägg
25 september 2008
Det brukar sägas att bilar med aluminiumtopp klarar sig bra utan blyersättning i allmänhet, medans bilar med gjutjärnstopp inte har stålsäten och behöver blytillsats

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 september 2008
Håller med Twincam där. Förutsätt att det inte är bytt om topparna varit av. Vilket heller inte är troligt.

Full gas sparar tid!

761 Inlägg
26 september 2008
twin_cam skrev:
Det brukar sägas att bilar med aluminiumtopp klarar sig bra utan blyersättning i allmänhet, medans bilar med gjutjärnstopp inte har stålsäten och behöver blytillsats

Stämmer tyvärr inte på Typ1:or och de med samma motor.. Alla har aluminium topp, men olika material i sätena.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
26 september 2008
Hehe man skall sluta skriva på nätterna märker jag.
Typ alla VW boxer är ju alutoppar.

Men generellt kan man säga så. Det är VW som ligger i framkant av utveckling smile

Full gas sparar tid!

Sök