3064
Sök

MOTOR HAVERI SAAB 9000CSE 2,3T eller vad??????

12 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
jag beskriver vad som skett...

Tog bilen imorse den funkade kanon.. 6timmar senare åker iväg bilen går lite slött stannar vid en korsning och motorn vandrar på tomgång och temp... stannar kollar vatten fyller på 4-5 LITER?????
kör vidare stannar igen luktar det glykol.. öppnar huven det bara bubblar å forsar från expansionskärlet stänger av kollar olje stickan massa "glegg" river av topplocket ser inget fel oljan är som vanligt dags att byta den men det syns inget glegg lr sånt..
VA KAN HA HÄNT??? toppen? packning? tacksam för snabba svar....

Burn rubber not your soul

Herr
285 Inlägg
26 september 2008
#2
Topplockspackningen... på din beskivning låter det som om avgaserna (en del)lyckas ta sig ut till kylsystemet.

Random Hero
4 047 Inlägg
26 september 2008
#3
du som stog i korset vid resecentrum i skövde me varnignsblinkers på mitt i vägen lr ? va en grön saab iaf, hann inte se va fö sort då ja bara såg baken smile

Dog food lid. Backwards

12 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#4
oki.. men brukar det inte i regel ryka vitt när packning går?? för bilen ryker nada sipp fucking zero?!?

Burn rubber not your soul

12 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#5
Nope i skövde var ja inte.. va strax utanför falköping...

Burn rubber not your soul

2 164 Inlägg
28 september 2008
#6
Kan vara spricka i toppen. Då blir de grå gegga i motorn för de blir vatten i motorn.
Mitt tips är att byta topp.

MVH

F


1 813 Inlägg
28 september 2008
#7
kan bli sådan gegga i motorn om din vevhusventelation e tät oxå.. det hade jag på min gamla pegga var bara ut med slangen och blåsa den ren och byta olja 3 gånger sen funka det igen. byte olja körde ca 3-4 dagar byte igen körde ca 3-4 dagar sen på med ny olja igen för att verkligen få bort allt gegg i motorn. sen funkade den fint smile

men det med vattnet har inte med att göra med vevhuset vad jag vet iaf.

Åk före du så väntar jag på dig där..!

2 164 Inlägg
29 september 2008
#8
dj_padde skrev:
kan bli sådan gegga i motorn om din vevhusventelation e tät oxå.. det hade jag på min gamla pegga var bara ut med slangen och blåsa den ren och byta olja 3 gånger sen funka det igen. byte olja körde ca 3-4 dagar byte igen körde ca 3-4 dagar sen på med ny olja igen för att verkligen få bort allt gegg i motorn. sen funkade den fint smile

men det med vattnet har inte med att göra med vevhuset vad jag vet iaf.

De fel han beskriver är typiskt för att de är kylvatten som läcker ner i oljan:
Kan vara topp packningen men även spricka i toppen.

MVH

F



Sök