3176
Sök

Överladdningsspärr Saab 9000 CSE

21 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.

Fick igår en slang av en kompis, denna slang kopplas mellan Turbo och Westgaten. Den är gjord för volvos lågtryckare och ska höjja laddtrycket. Satte på slangén och börja gasa. Så fort den börjar ladda liiiite över det den brukar så bryter tändningen/bensinpumpen. Känns som det skulle kunna vara någon typ av överladdningsspärr.. Det känns precis som om man stängde av tändningen..

Mina frågor är då, kan man reglera denna spärr, så den spärrar vid högre tryck? Om det går, vad använder man då? Sitter spärrern i motorstyrdonet? Måste man byta hela styrdonet?

Bilen är en Saab 9000 CSE  -98


1 019 Inlägg
28 september 2008
#2
Ja, spärren sitter i mjukvaran och går inte justera. Du behöver ny programvara och då förslagsvis ett steg 1 program så slipper du fippla med pysventiler och dylikt.


21 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#3
Garfield skrev:
Ja, spärren sitter i mjukvaran och går inte justera. Du behöver ny programvara och då förslagsvis ett steg 1 program så slipper du fippla med pysventiler och dylikt.
Okej, har endå planerat att köpa steg 1 smile


Better than God \o/
1 883 Inlägg
28 september 2008
#4
Inte pystrimma Trionic systemet, slutar sällan väl.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

21 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#5
MrTurbo skrev:
Inte pystrimma Trionic systemet, slutar sällan väl.
hur menar du?


761 Inlägg
28 september 2008
#6
Scrap skrev:
MrTurbo skrev:
Inte pystrimma Trionic systemet, slutar sällan väl.
hur menar du?
Helt enkelt att ska man trimma en saab som har trionic så ska man göra det riktigt med mjukvara och inte hålla på med en massa slangar, pysventiler och skit. Bondtrim är förhoppningsvis snart en svunnen tid..

Dessutom kan det ju vara så att den spikar då den inte kan få fram bränsle nog till det laddtryck du kommer upp i.....
Senast redigerat av Markus_MR2 (28 september 2008)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
28 september 2008
#7
Hur mycke laddar den?
Orginal tror jag spärren ligger på 1,4 och så mycke ladd utan någon annan mjukvara är idiotiskt hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 164 Inlägg
29 september 2008
#8
På LTT bilar så är den ställd lägre.
Skaffa riktigt chip så blir de bättre.

MVH

F


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 september 2008
#9
Scrap skrev:
Den är gjord för volvos lågtryckare och ska höjja laddtrycket.
Redan där blev det fel lol Låt volvofolket pystrimma sina snurror bäst f*n de vill, men när det gäller Saab så ska saket och ting göras ordentligt. SP har allt du behöver

Rock'n Roll

21 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#10
TenZer skrev:
Scrap skrev:
Den är gjord för volvos lågtryckare och ska höjja laddtrycket.
Redan där blev det fel lol Låt volvofolket pystrimma sina snurror bäst f*n de vill, men när det gäller Saab så ska saket och ting göras ordentligt. SP har allt du behöver
Hehe. Aldrig hört talas om trim på detta vis, hade därför inga kunskaper om det. Tack för alla svar smile

Steg 1 i chip kommer i framtiden, kan jag använda denna slang då?


med lem
1 925 Inlägg
29 september 2008
#11
Scrap skrev:
TenZer skrev:
Scrap skrev:
Den är gjord för volvos lågtryckare och ska höjja laddtrycket.
Redan där blev det fel lol Låt volvofolket pystrimma sina snurror bäst f*n de vill, men när det gäller Saab så ska saket och ting göras ordentligt. SP har allt du behöver
Hehe. Aldrig hört talas om trim på detta vis, hade därför inga kunskaper om det. Tack för alla svar smile

Steg 1 i chip kommer i framtiden, kan jag använda denna slang då?
svar :ja du kan ! men du ska inte,, med steg 1 får du högre ladd.

sätter du på slangen ( oftast kallat t-kors ) så riskerar du motorharveri. turbon laddar mer än den ska, får inte tillräckligt med smörjning. motorn får inte tillräckligt med soppa då man "lurar" systemet. bilen tror att den laddar 0.5 men i verkligheten laddar du kanske 1 kg. om du har en bil med garanti o något går sönder på grund av detta så slutar garantin att gälla.

jag testade det på min saab ! visst, den gick bättre, men min turbo gick efter 2 månader, 3 veckor senare gick vxl lådan, 5 veckor efter det gick lådan igen. tog bort t-korset ( slangen ) och körde flera månader tills jag krockade med den.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 019 Inlägg
29 september 2008
#12
Scrap skrev:
Aldrig hört talas om trim på detta vis, hade därför inga kunskaper om det.
Men ändå så monterade du slangen utan vidare? Att experimentera med såna saker utan att veta vad man gör kan bli väldigt dyrt om du har otur. Att gå från en fullt fungerande motor till skrot kan gå på några få sekunder om det vill sig illa.

Scrap skrev:
Steg 1 i chip kommer i framtiden, kan jag använda denna slang då?
Nej, som tidigare talare sagt. Denna typ av "trim" används i princip aldrig på Saabar. Släng den.


21 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#13
Garfield skrev:
Scrap skrev:
Aldrig hört talas om trim på detta vis, hade därför inga kunskaper om det.
Men ändå så monterade du slangen utan vidare? Att experimentera med såna saker utan att veta vad man gör kan bli väldigt dyrt om du har otur. Att gå från en fullt fungerande motor till skrot kan gå på några få sekunder om det vill sig illa.

Scrap skrev:
Steg 1 i chip kommer i framtiden, kan jag använda denna slang då?
Nej, som tidigare talare sagt. Denna typ av "trim" används i princip aldrig på Saabar. Släng den.
Fick en instuktion av personen jag fick slangen av. Så som han vinklade det så tänkte jag att det var okej.

Tack för alla svar! Det uppskattas. smile


7 274 Inlägg
29 september 2008
#14
Och eftersom du har LTT med ganska lite motoreffekt till att börja med så tror jag att du kommer bli väldigt nöjd med steg 1 trimning.

Eller om du skaffar 3" hela vägen och ett steg 3 chip när du ändå är på gång, beroende på om vill lägga ut dom pengarna.

Men steg 1 räcker ganska långt det med, ungefär 50% effektökning.


21 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#15
Brains88 skrev:
Och eftersom du har LTT med ganska lite motoreffekt till att börja med så tror jag att du kommer bli väldigt nöjd med steg 1 trimning.

Eller om du skaffar 3" hela vägen och ett steg 3 chip när du ändå är på gång, beroende på om vill lägga ut dom pengarna.

Men steg 1 räcker ganska långt det med, ungefär 50% effektökning.
Nej, steg 1 räcker för mig. smile



Sök