3491
Sök

Vad ska man köpa för en kamaxel?

33 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#1
Hejsan tänkte höra om nån har något tips på vad man ska köpa för kamaxel till en b230et.
Senast redigerat av _volvo (13 april 2008)

Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
13 april 2008
#2
_volvo skrev:
Hejsan tänkte höra om nån har något tips på vad man ska köpa för kamaxel?

vad är det för bil?

33 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#3
en 745 med b230et.


bmw pure power skrev:
_volvo skrev:
Hejsan tänkte höra om nån har något tips på vad man ska köpa för kamaxel?

vad är det för bil?

Med lem
1 127 Inlägg
13 april 2008
#4
Vad har du gjort med motorn? Vill du ha bra botten/mellan-register eller en högvarvig motor?


Finns massvis med kammar till rödblockarna.. tongue


Reparatör
630 Inlägg
13 april 2008
#5
_volvo skrev:
Hejsan tänkte höra om nån har något tips på vad man ska köpa för kamaxel till en b230et.

köp en som passar lol  nej men det e ju precis på vad du gjort med motorn om du trimmat tex . Och vad du tänkt använda bilen till . Daglig körning eller kanske bara race


33 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#6
Har inte gjort nå spec med moton än men tänkte chippa den varifall!

jag vill ha botten/mellan register!


H3dlund skrev:
Vad har du gjort med motorn? Vill du ha bra botten/mellan-register eller en högvarvig motor?


Finns massvis med kammar till rödblockarna.. tongue

33 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#7
tänkte väll använda den till lite blandad körning;)

mektrollet skrev:
_volvo skrev:
Hejsan tänkte höra om nån har något tips på vad man ska köpa för kamaxel till en b230et.

köp en som passar lol  nej men det e ju precis på vad du gjort med motorn om du trimmat tex . Och vad du tänkt använda bilen till . Daglig körning eller kanske bara race
Senast redigerat av _volvo (13 april 2008)

10 287 Inlägg
13 april 2008
#8
Du har tillräckligt med orginalkammen. Redan med den så knäcker du ett ET block.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

195 Inlägg
30 september 2008
#9
Lånat från 7/900 klubbens forum

M kam= Sitter i B230F(740/940).
Denna kammen är väl den bensinsnålaste av kammarna, kanske beroende på att det inte e nån ide att varva över 3000rpm. 
Dock är det den som ger bäst bottendrag, men usel på högre varvtal.

T kam= Sitter i B230FT(740/940).
Denna kammen påminner väl mest om M kammen, oxå bra bottendrag men sämre på högre varvtal. Denna sitter ju i en turbomotor så motorn får ju ett bra toppregister ändå eftersom turbon trycker in luft.

VX3 kam= Sitter i B230FB(940)
En sugkam som har hyffsat bottendrag bra mellan register och hyffsat toppdrag

A kam= Sitter i B230ET(740).
Rätt lik VX3 kammen, men sitter i en turbomotor(B230ET) med 182hk.
Här kan man jämföra med T kammen(B230FT) som har 165hk men har kanske mer hk på lägre varv än A kammen. Sen får man inte bara hänga upp sig på kammen iofs, finns ju även andra anledningar att B230ET har mer HK.

K kam= osäker på motor(740).
Dåligt bottendrag men mycket bra toppdrag.
En av dom bästa kammarna man kan sätta i motorn för att plocka ur så mycket effekt som möjligt.


Enkel parlör för Vovlos kamaxlar:
T,M,L - -3000 rpm
A,B,X - 1000-4000 rpm
V,D,K - 2000-6000 rpm
H - 3000- rpm


1 062 Inlägg
30 september 2008
#10
jag tycker du ska köra en v-kam mkt bra registerdrar bra på låga varv och mellan men den tvekar inte på höga heller^^ min topp effekt låg på 5500 varv men som sagt det e ju min motor det

lästa en som testade lite olika volvo org kammar i sin motor här e hans inlägg:

Byggde en B230
komp 10.65:1
531 tillsnyggad
grenrör 42.4 primärer på 390mm
KKK K27 turbo
MSnS Extra
V-kam
E85
465cc spridare
1.5bar

På denna motorn provade jag ut A,V,D,M,K och VX3

A kammen var bra botten men saknade lite lite på toppen man kan säga att han inte sjöng ut riktigt

V var den absolut bästa vad det gäller register drog bra både i botten och sjöng ut, kan gämföras med D,

D inte lika dragvillig som V men det näst bästa register kammen

M gav ingen bra effket alls, tråkig kam enbart jobbig

K på tok för vass för att leta register, Han sjunger def ut bra och drar bra från 4k inte farligt jobbig övergång men lite väl.(turbo kick)

VX3 Denna var i min mening sopor, drog inte alls bra i botten och ville inte varva ut redigt heller men gav mycket kick liksom.


För varje kam byte kollades chimsningen & lamda noga för att göra en så exakt gämförelse som möjligt. Denna bilen var def inga problem att köra till affären med, inte jobbig på något sätt, åker mycket grusvägar av/påfarter och rondeller.


denna motorn vart ju trimmad det e kanske inte din + att ditt et-block kommer förmodligen att ge upp snart^^
Senast redigerat av wildboy_87_ (30 september 2008)

Team Björkeryd


Sök