3488
Sök

Allmänt (oljebyte)

8 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#1
OLJEBYTE.

Vilka oljebyten kan man göra själv? Har en Corolla-00.

För att hitta avtappning och påfyllningsställerna finns det info att hämta på nätet? Broschyrer etc!

Hoppas på svar för nu gäller det att ha koll på alla utgifter som arbetslös.

Ha en bra dag! BJÖRN.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2008
#2
det är ju en tooyyaaa den bara går och går

2slow

1 867 Inlägg
5 oktober 2008
#3
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Kokar ris
923 Inlägg
5 oktober 2008
#4
bogartius skrev:
OLJEBYTE.

Vilka oljebyten kan man göra själv? Har en Corolla-00.

För att hitta avtappning och påfyllningsställerna finns det info att hämta på nätet? Broschyrer etc!

Hoppas på svar för nu gäller det att ha koll på alla utgifter som arbetslös.

Ha en bra dag! BJÖRN.

ptja... du har ju olja i motorn... och växellådan.. det kan du ju byta om du känner dig rastlös.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2008
#5
Koop skrev:
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

i mina öron är inte 429 för 4 liter billigt. På motorcentrum köpte jag 5 liter olja och filter för 440kronor så så grymt var inte meko(ditt)nomens kampanj

svar ja det var helsyntet 5-30
Senast redigerat av azid (5 oktober 2008)

2slow

429 Inlägg
5 oktober 2008
#6
azid skrev:
Koop skrev:
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

i mina öron är inte 429 för 4 liter billigt. På motorcentrum köpte jag 5 liter olja och filter för 440kronor så så grymt var inte meko(ditt)nomens kampanj

svar ja det var helsyntet 5-30

5-30 ska man inte ha, 5-40 ska han köra på.
Kör du 5-30 i din SAAB så byt till 5-40, som 5-30 är för tunn och saabar brukar dra en del olja och blir knappast mindre med tunnare olja...


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2008
#7
jonas 740 skrev:
azid skrev:
Koop skrev:
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

i mina öron är inte 429 för 4 liter billigt. På motorcentrum köpte jag 5 liter olja och filter för 440kronor så så grymt var inte meko(ditt)nomens kampanj

svar ja det var helsyntet 5-30

5-30 ska man inte ha, 5-40 ska han köra på.
Kör du 5-30 i din SAAB så byt till 5-40, som 5-30 är för tunn och saabar brukar dra en del olja och blir knappast mindre med tunnare olja...

fan snackar du om?... köpte den på motorcentrum som har hand om SAAB så det är nog ingen fara.. sen när man har saab så får man hålla koll på oljan några gånger i veckan ....

har kört på 5-30 longlife i 750 mil och högst fyllt på 6dl olja under den tiden bytte olja för 2 veckor sen och kört över 100mil och den har inte dragit nått och oljan är fortfarande sirapsfärgad
Senast redigerat av azid (5 oktober 2008)

2slow

Saabvilde!
1 708 Inlägg
5 oktober 2008
#8
jonas 740 skrev:
azid skrev:
Koop skrev:
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

i mina öron är inte 429 för 4 liter billigt. På motorcentrum köpte jag 5 liter olja och filter för 440kronor så så grymt var inte meko(ditt)nomens kampanj

svar ja det var helsyntet 5-30

5-30 ska man inte ha, 5-40 ska han köra på.
Kör du 5-30 i din SAAB så byt till 5-40, som 5-30 är för tunn och saabar brukar dra en del olja och blir knappast mindre med tunnare olja...

Har jobbat som SAAB mekaniker. Och standrardoljan på verkstan på SAAB är 5-30

MVH Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

537 Inlägg
5 oktober 2008
#9
jonas 740 skrev:
azid skrev:
Koop skrev:
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

i mina öron är inte 429 för 4 liter billigt. På motorcentrum köpte jag 5 liter olja och filter för 440kronor så så grymt var inte meko(ditt)nomens kampanj

svar ja det var helsyntet 5-30

5-30 ska man inte ha, 5-40 ska han köra på.
Kör du 5-30 i din SAAB så byt till 5-40, som 5-30 är för tunn och saabar brukar dra en del olja och blir knappast mindre med tunnare olja...

5-30 och 5-40 oljan är väl lika tunna??? rätta mig om jag har fel. det e väl temperatur index typ den bakre siffran.
Senast redigerat av aigloow (5 oktober 2008)

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

429 Inlägg
5 oktober 2008
#10
azid skrev:
jonas 740 skrev:
azid skrev:

i mina öron är inte 429 för 4 liter billigt. På motorcentrum köpte jag 5 liter olja och filter för 440kronor så så grymt var inte meko(ditt)nomens kampanj

svar ja det var helsyntet 5-30

5-30 ska man inte ha, 5-40 ska han köra på.
Kör du 5-30 i din SAAB så byt till 5-40, som 5-30 är för tunn och saabar brukar dra en del olja och blir knappast mindre med tunnare olja...

fan snackar du om?... köpte den på motorcentrum som har hand om SAAB så det är nog ingen fara.. sen när man har saab så får man hålla koll på oljan några gånger i veckan ....

har kört på 5-30 longlife i 750 mil och högst fyllt på 6dl olja under den tiden bytte olja för 2 veckor sen och kört över 100mil och den har inte dragit nått och oljan är fortfarande sirapsfärgad

Fan vad cool du är då. Läs texten igen så kanske du fattar vad jag skrev!
Du skriver ju själv om man har en saab så får man kolla oljan några gånger i veckan så fattar inte varför du blir sur?
Om man har en bil som har problem med att den kan dricka lite olja så slår man inte i en olja som är tunnare än vad de flesta bilarna åker på. Vad motorcentralen rekomendarer dig är upp till de men jag skulle aldrig så i en sån olja iaf.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2008
#11
jonas 740 skrev:
azid skrev:
jonas 740 skrev:

5-30 ska man inte ha, 5-40 ska han köra på.
Kör du 5-30 i din SAAB så byt till 5-40, som 5-30 är för tunn och saabar brukar dra en del olja och blir knappast mindre med tunnare olja...

fan snackar du om?... köpte den på motorcentrum som har hand om SAAB så det är nog ingen fara.. sen när man har saab så får man hålla koll på oljan några gånger i veckan ....

har kört på 5-30 longlife i 750 mil och högst fyllt på 6dl olja under den tiden bytte olja för 2 veckor sen och kört över 100mil och den har inte dragit nått och oljan är fortfarande sirapsfärgad

Fan vad cool du är då. Läs texten igen så kanske du fattar vad jag skrev!
Du skriver ju själv om man har en saab så får man kolla oljan några gånger i veckan så fattar inte varför du blir sur?
Om man har en bil som har problem med att den kan dricka lite olja så slår man inte i en olja som är tunnare än vad de flesta bilarna åker på. Vad motorcentralen rekomendarer dig är upp till de men jag skulle aldrig så i en sån olja iaf.

ja men tydligen så tar du saker ur luften då det du säger inte stämmer därför blev jag som synes lite upprörd.. varför jag inte ser några problem med att ha en tun olja i bilen är för att det är rekomendat och turbon far illa om inte det är tun olja i motorn...

2slow

911 Inlägg
5 oktober 2008
#12
azid skrev:
jonas 740 skrev:
azid skrev:
i mina öron är inte 429 för 4 liter billigt. På motorcentrum köpte jag 5 liter olja och filter för 440kronor så så grymt var inte meko(ditt)nomens kampanj

svar ja det var helsyntet 5-30

5-30 ska man inte ha, 5-40 ska han köra på.
Kör du 5-30 i din SAAB så byt till 5-40, som 5-30 är för tunn och saabar brukar dra en del olja och blir knappast mindre med tunnare olja...

fan snackar du om?... köpte den på motorcentrum som har hand om SAAB så det är nog ingen fara.. sen när man har saab så får man hålla koll på oljan några gånger i veckan ....

har kört på 5-30 longlife i 750 mil och högst fyllt på 6dl olja under den tiden bytte olja för 2 veckor sen och kört över 100mil och den har inte dragit nått och oljan är fortfarande sirapsfärgad

hehe sluta tjaffsa, Gm körde med 5w-40 olja på saabarna förut , men GM har framställt en bättre 5w-30 olja som följer endel fler normer. jag och säkert andra saab mekaniker häller bara ner den longlife oljan i saabs turbo motorer.  sen så finns ju olika märken osv. men på verkstan jag arbetar på använder vi Gm.s olja som dom framställt !
Senast redigerat av zortep (5 oktober 2008)

pic up the phone, wazzzaaa

8 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#13
Koop skrev:
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

Tack för tips!

Köper olja i morgon. Är det bara motor och växellådsolja man kan byta själv?

Var finns uppgifter var påfyllnings/avtappningspluggar sitter-detta har Toyota inte med i sin handbok. Varför?

Motorn är på 1.4

Kan tex olja till servon också bytas av en nybliven bilägare? Hälsningar, BJÖRN

Muttley
5 oktober 2008
#14
bogartius skrev:
Koop skrev:
Vad är det för motor i corollan?
Är det en 1,6a så åtgår det 3,2L helst helsyntetisk olja(mekonomen har grym kampanj med 4L för 429), och ett oljefilter(art.nr: 15-OC216, 85 spänn).

Dräneringspluggen hittade jag ingen bild på nu men du hittar den bara du tittar under bilen.

//Alex Mekonomen Kungsbacka

Tack för tips!

Köper olja i morgon. Är det bara motor och växellådsolja man kan byta själv?

Var finns uppgifter var påfyllnings/avtappningspluggar sitter-detta har Toyota inte med i sin handbok. Varför?

Motorn är på 1.4

Kan tex olja till servon också bytas av en nybliven bilägare? Hälsningar, BJÖRN

har den gått långt så de är nödvändigt och byta växellådsoljan ?.

toyota har inte de med i sin handbok därför de vill byta de själva troligtvis ?.

alla oljor och vätskor går att byta helt själv. men åk in till toyota eller en verkstad och fråga om du inte är säker på det.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
5 oktober 2008
#15
Om du har tänkt att fixa det mesta själv med bilen så kan ju en haynes gör det själv bok vara bra att införskaffa.


Sök