3023
Sök

Saab 93 Aero vs 95 Aero prestanda

263 Inlägg
25 februari 2008
#21
som sagt tro mig eller ej det är inte som jag hittar på gjorde test med Gtech mätare vad jag vet är det en av de säkraste sätten kolla tider m.m så klaga till dom om tiden inte är trolig =/ vet inte vad mer jag ska säga


Jag köpte bilen på en bilfirma som sa att den inte var trimmad eller något men lådan kopplingen ja dom typiska delarna som går sönder vid stripp körning var slut och fick bytas då va den helt orginal 9-3:a
det ända jag gjort är självaste stylingen slangabyte kjolpaket lack m.m i motorn har inte jag pillat mer än att byta till öppen dump

För tillfället kör jag på en kass turbo som måste bytas och massa extra vikt som inte var där när jag testade 0-100 hade gärna lagt upp testet men inga bilder togs eftersom de va bara en spontan sak när en annan polare testade sin 300zx

Om någon här känner någon från landskrona och brukar vara på strippen så är det bara till och fråga dom hur saaben har gjort ifrån sig på kvällarna

körde mot en 300zx chipp för 400hk fel mappad men ändå 300hk vann med 1.5 bil längd
testade mot en saab 9-3 chippad steg 2 drog från helt
och massvis med bmw:s

ska försöka fixa bilder på nya tester nu till sommaren om bilen är klar och funkar som den ska

//S

powered by stetsom

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 februari 2008
#22
Glöm inte att Gtechen måste vara exakt kalibrerad annars duger inte resultaten att torka sig i arslet med.

Den ska ju tex veta din bils riktiga vikt, har du verkligen vägt bilen efter att du strippat baksäte och eventuellt mer ?

Har du tex knattrat in bilens vikt enligt reg-papprena och sedan börjat riva ut grejor utan att ändra vikten i Gtechen kommer ju resultaten vara helt fel. Detsamma gäller om du inte har kalibrerat den tri-axiala accelerometern ordentligt eller kalibrerat varvtalet nogrannt.


Som sagt, en Gtech mäter bara väldigt exakt om den är *kalibrerad* väldigt exakt smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

263 Inlägg
26 februari 2008
#23
TBOC_Razor skrev:
Glöm inte att Gtechen måste vara exakt kalibrerad annars duger inte resultaten att torka sig i arslet med.

Den ska ju tex veta din bils riktiga vikt, har du verkligen vägt bilen efter att du strippat baksäte och eventuellt mer ?

Har du tex knattrat in bilens vikt enligt reg-papprena och sedan börjat riva ut grejor utan att ändra vikten i Gtechen kommer ju resultaten vara helt fel. Detsamma gäller om du inte har kalibrerat den tri-axiala accelerometern ordentligt eller kalibrerat varvtalet nogrannt.


Som sagt, en Gtech mäter bara väldigt exakt om den är *kalibrerad* väldigt exakt smile

jag litar på snubben som satt med mig eftersom han har använt mätaren ett x antal ggr och att han gjorde rätt, absolut att de bara kan bli skit av de hela om man inte kalibrerar rätt, som sagt ska fixa nya tester bilder+att bilen skall köra på meca i malmö till sommaren förhoppningsvis så jag får ett tidkort

så jag märker väl om det stämmer eller ej helt enkelt

/s

powered by stetsom

Telge Drifting Team
602 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
#24
Fredrik-79 skrev:
Så här ligger de till med motorerna.
ng900/og9-3:
Trionic 5
2,0i 130
2,3i 150
2,0t 154
2,5t 170  (bosch)
2,0T 185
2,0T 200
Trionic 7
2,0i 130 (slutades tillverkas efter ett tag bara)
2,0t 150
2,0T 185
2,0T 205R
2,3T 225/230R

ng9-3
Trionic 8
1,8i 120
1,8t 150 (igentligen en 2,0t)
2,0t 175
2,0T 210R
2,8t 230
2,8t 250/255
2,8T 280

Detta är dom motorer som finns i bensin och jag har inte tagit med disel då.

Sen så är de en viss skillnad mellan ng9-3 och og9-3a

MVH

F

ng900/og9-3:
Trionic 5
2,5t 170  Menar du inte v6an utan turbo?
2,0T 200 Aldrig sett?

Trionic 7
2,0t 150 Aldrig sett?

ng9-3
Trionic 8
2,8t 230 Aldrig sett?
2,8T 280 Inte släppt i Sverige än tongue (Vill ha, gärna en Turbo X)

Jag har aldrig sett eller hört talats om dom här motorerna, har dom släppts i Sverige?

1,8t 150 (igentligen en 2,0t) Skillnaden är Kolvar och vevstakar va?


1 019 Inlägg
26 februari 2008
#25
Fredrik-79 skrev:
Trionic 7
2,0i 130 (slutades tillverkas efter ett tag bara)

Det där tror jag inte på. Exempel?
Falkich skrev:
ng900/og9-3:
Trionic 5
2,5t 170  Menar du inte v6an utan turbo?

Jo, det måste han. Nån 2.5t har iaf aldrig funnits.


Falkich skrev:
2,0T 200 Aldrig sett?

De finns men de är sällsynta. Fanns bara -99 och -00 har jag för mig. Ska tydligen vara bra klipp i dom. Här är en: http://www.blocket.se/vi/15312018.htm?ca=21_s

Falkich skrev:
Trionic 7
2,0t 150 Aldrig sett?

Inte? De måste ju vara ett av de vanligaste motoralternativen i nyare og9-3. Här har du en t.ex: http://www.blocket.se/vi/13953498.htm?ca=21_s

Falkich skrev:
1,8t 150 (igentligen en 2,0t) Skillnaden är Kolvar och vevstakar va?

Nope, exakt likadana motorer. 1.8t är alltså egentligen på 2 liter.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 oktober 2008
#26
Falkich skrev:
ng900/og9-3:
Trionic 5
2,0T 200 Aldrig sett?

Jag har då kört en sån så dom bör finnas. Gick riktigt bra och var kul att köra. smile Dock så var inte väghållningen den bästa...


Falkich skrev:
ng9-3
Trionic 8
2,8t 230 Aldrig sett?
2,8T 280 Inte släppt i Sverige än tongue (Vill ha, gärna en Turbo X)

Jag har aldrig sett eller hört talats om dom här motorerna, har dom släppts i Sverige?

230Hk varianten var väl den första av 6orna som kom ut om jag inte minns fel? Vet dock inte i hur många ex den fanns. Och 280Hk finns, både som AeroX och TurboX. smile Bara att gå till din lokala Saabhandlare och shoppa! wink


Falkich skrev:
1,8t 150 (igentligen en 2,0t) Skillnaden är Kolvar och vevstakar va?

Nix bara en vanlig 2,0t men med annan mjukvara. Hårdvaran är densamma på dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Telge Drifting Team
602 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#27
Har sett dom nu, men inläggen är gammalt. Dom fanns inte med på hemsidan då.



Sök