Jag har tagit av topplocket och fått det provtryck, planat och mer eller mindre renoverat med nya tätningar samt honat ur cylinder tre. Trots detta rykte det (vad jag såg) vit-grå rök ur avgasröret. Stoppade då i BITEMA Kylarcement och eftersom det inte fungerade även Omega 101 "Flytande korken". Nu rycker bilen dock kontinuerligt blåa avgaser då den blivit varm och som mest då man varvar motorn.
Har köpt bilen för en billig peng och lagt ner ca 8 000 kr på delar och bestyr runt i kring bilreparationen. Vet nu inte vad jag ska göra med bilen. Ska jag byta motorn? Byta kolvringar och allt vad det innebär? Plana topplocket igen och byta packning?
Är det nån som har ett bra förslag så är jag über tacksam för det!
Jo det är alldeles säkert olja som ryker ur avgasröret då röken är blå och jag noterat att den drar minst en liter olja per tio mil.
Har funderat på att byta kolvringarna men samtidigt hört att man ska låta dem slitas med cylindern. Är således osäker på om man bör byta till nya runda kolvringar för att sedan låta dem gå i slitna ovala cylindrar. Kan man få oljeläckage av felaktiga ventilinställningar?
Jag lämnade in åtta ventiltätningar från Mekonomen till motorrenoveraren och räknar kallt med att samtliga är bytta.