2635
Sök

montera pys ventil 855 turbo

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#21
Kristian_V skrev:
maximus skrev:
va fan har det med saken att göra?
jag svarade på påståendet om att ALLA turbobilar har dumpventil..
och  det är fel..

Jag har aldrig påstått att ALLA bilar har dump!
Däremot hävdar jag att alla moderna bilar har det. Det har nämnligen i hög grad med körbarheten att göra.
Gamla saab 99 turbo hade heller ingen dump, den tillverkades 77-79. Där kan man snacka om ketchup effekt.
Nissan 200 är designad på miten av 80 talet, tagen i produktion i slutet på 80 talet, men vist den tillverkades in på 90 talet, så jag förlorade "I dare you" men det var på grund av en formulerings miss från min sida.
Jag hävdar att alla bensin drivna turbo bilar framtagna 90 eller senare har dump, då man med denna minskar spoolup tiden så bilen svara snabbare efter växling.

jag menade inte att du påstod det..


1 893 Inlägg
16 november 2008
#22
maximus skrev:
jag tror att vi har gått  igenom det nu..

Word! cool

Nu undrar jag vart trådskaparen tog vägen?
Menade han "dump" eller "pys" i sin fråga?


bor i
529 Inlägg
16 november 2008
#23
det e olagligt för att man släpper ut vissa ånger osv.

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#24
David91 skrev:
det e olagligt för att man släpper ut vissa ånger osv.

tack david


1 893 Inlägg
16 november 2008
#25
Lite skumt är det, då långt ifrån alla T-bilar har helt återcirkulerande dump. De är mao olagliga från fabrik?


7 275 Inlägg
16 november 2008
#26
Kristian_V skrev:
Lite skumt är det, då långt ifrån alla T-bilar har helt återcirkulerande dump. De är mao olagliga från fabrik?

Men egentligen bara för det är återcirkulerande borde väl fortfarande en del släppas ut genom filtret eftersom det blir ju för mycket luft?
Eller åker det bara runt, runt, runt utan att något nytt kommer in?

Tänkte eftersom man hör ju vid varje växel ett litet pysljud även med standard filtret så det borde väl betyda att lite luft åker ut?


872 Inlägg
16 november 2008
#27
Brains skrev:
Kristian_V skrev:
Lite skumt är det, då långt ifrån alla T-bilar har helt återcirkulerande dump. De är mao olagliga från fabrik?

Men egentligen bara för det är återcirkulerande borde väl fortfarande en del släppas ut genom filtret eftersom det blir ju för mycket luft?
Eller åker det bara runt, runt, runt utan att något nytt kommer in?

Tänkte eftersom man hör ju vid varje växel ett litet pysljud även med standard filtret så det borde väl betyda att lite luft åker ut?

jo men då filteras det genom luftfiltret

If its too loud you are too old!

1 893 Inlägg
16 november 2008
#28
Det åker inte ut mycket, det åker in för en vända till i turbon, ända vägen ut är genom avgasröret.


7 275 Inlägg
16 november 2008
#29
Kristian_V skrev:
Det åker inte ut mycket, det åker in för en vända till i turbon, ända vägen ut är genom avgasröret.

Okey, tack så mycket smile


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
16 november 2008
#30
TonySarja skrev:
någon som skulle kunna hjälpa med förklaring eller bilder hur fan man kopplar en pys ventil ?

Är det verkligen vettigt att höja laddtrycket utan att bränsle och tändning höjs oxå? man lurar väl WG att släppa igenom mer laddtryck. Chip är nog bättre för motorn.

191 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#31
Kristian_V skrev:
Jag missade nog lite där. "Pysventil" är för mig att lura WGn att ladda mera. Men troligtvis var det dumpen trådskaparen menade. Eller?
T5R är en turbo bil. wink

ne jag menade det där t korset eller hur man kallar det..smile


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#32
TonySarja skrev:
Kristian_V skrev:
Jag missade nog lite där. "Pysventil" är för mig att lura WGn att ladda mera. Men troligtvis var det dumpen trådskaparen menade. Eller?
T5R är en turbo bil. wink

ne jag menade det där t korset eller hur man kallar det..smile

chipa den istället då det inte är bra att höja laddtrycket utan att tändning och bränsle följer med..


141 Inlägg
16 november 2008
#33
Ska du börja T koppla? Kom igen nu, så snål e du väl ändå inte när du äger en T5 och ska...ursäkta ordvalet "bonne trimma" en sådan motor. Kosta på dig nåt ordentligt, ett enkelt chipp som knappt kostar 5000 kr för din bil.
T kopplar du så kan du räkna med bekymmer om du varvar upp den mycket, då kan du få en huvlös bil när blocket blåser upp i luften.


Smålänning
7 887 Inlägg
16 november 2008
#34
Chippa bilen. Pystrimma gör man med gamla volvos och sånt som inte har elektronisk laddtryckreglering styrd av ECU och knacksensor.
Volvos motorer håller dåligt för trimning ändå, så man behöver ju knappast förvärra förutsättningarna med hjälp av en Pysventil.

EDIT: Om det gäller Avlastningsventil så ska du först fråga dig om det är värt att tappa effekt för att det ska pysa lite halvtöntigt vär du växlar wink
Senast redigerat av twin_cam (16 november 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

321 Inlägg
16 november 2008
#35
Roligt att se så många som inte förstår nått. Öppen dump = helt lagligt, inte farligt för motorn och man tappar inte effekt. Man vinner däremot respons (lite).

EViLution!

141 Inlägg
16 november 2008
#36
Måste rätta dig lite för jag håller inte med. En VAG bil tex, den kan du montera öppen dump på men bilens ECU kommer balla ur och nödprogrammet sätter igång. DET leder till fetare brännsleblandning och man får sämre effekt.


2 164 Inlägg
16 november 2008
#37
Allx skrev:
Roligt att se så många som inte förstår nått. Öppen dump = helt lagligt, inte farligt för motorn och man tappar inte effekt. Man vinner däremot respons (lite).

Beror helt vilken bil de är och styr system.
Men de finns bilar de är skadligt för JA!

MVH

F


8 251 Inlägg
16 november 2008
#38
TonySarja: Du kan ju hålla på och labba med uppställt tryck, men vänta dig ingen effektökning, boxen kommer att försöka motverka det ökade laddtrycket. Körde så bra länge på min, ocvh visst funkar det, och den svarar lite bättre. Men så fort man jämför mot ett chip så är det som natt och dag.


Allx skrev:
Roligt att se så många som inte förstår nått. Öppen dump = helt lagligt, inte farligt för motorn och man tappar inte effekt. Man vinner däremot respons (lite).

Mja, i praktiken är det olagligt med öppen om inte bilen är certifierad med sån, eftersom man således har öppen vevhusventilation med öppen dump vilket polisen / bilprovningen kan belöna med en registreringsbesiktning



Sök