2678
Sök

Byte nedre främre länkarm mitsubishi galant -99

14 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Hur gör jag och vad behöver jag för att byta nedre främre länkarmen på min mitsubishi galant sedan -99??? roll
Senast redigerat av TheEyeCatcher (15 oktober 2008)

1 Inlägg
30 november 2008
Hej,
kanske för sent för dig men jag
har just byt nedre främre länkarmen på min Mitsubishi Galant Combi,-99 Det gick fortare än jag trodde.
Höll på ett knappt dygn (effektiv tid 5 timmar med funderande och provande). Det som behövs är
22mm öppen nyckel för spindelledsmuttern och diverse 17 mm nycklar för de två bultarna som finns för
karossfäste och fäste för fjäderbenet, samt brytgaffel för att med slägga slå ur spindelleden. Var försiktig
så att inte brytgaffeln punkterar gummibälgen till den bakre länkarmen, de sitter tätt ihop på "hjulhållaren".
Bulten till karossfästet har två 17 mm muttrar (mutter, plåt,mutter,plåt, länkarmsände,plåt,bultskalle).
Vid ditsätning av nya länkarmen fick jag vinkla spindelleden så att den skulle passa in i spindelledshålet.
Satte armen på plats och började med att skruva fast bulten till fjäderbensgaffeln samt nuttern till spindel-
leden. Fick sedan vrida armen med hjälp av en stor skiftnyckel (rörmokarstorlek) för att få igenom bulten
till karossfästet. Sedan var det bara att få dit muttrarna och dra åt allt så att det satt riktigt.
Senast redigerat av CastorOSD (1 december 2008)

Sök