3178
Sök

Byte av kylarvätska

Butikschef
116 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
#1
Tänker ta och byta kylarvätskan i bilen nu under helgen och funderar på att byta från orginalvätska till den röda varianten...

Är detta ofarligt att byta, eller måste man tänka på ngt speciellt?
Räcker det att man sköljer systemet med vatten och låter motorn gå runt ett tag och sedan fyller på den nya?
Eller finns det risk att det geggar ihop och att kylaren pajjar? smile
Senast redigerat av Koffa (25 maj 2006)

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu

Butikschef
116 Inlägg
25 maj 2006
Trådstartare
#2
Någon?

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu

3 295 Inlägg
25 maj 2006
#3
vad är det för fel på vanlig vätska?


677 Inlägg
25 maj 2006
#4
Precis använd den som ska användas i din bil.

Men annars så ska man rengöra jätte noga annars blir det hallonkräm i tanken vad jag har hört. Dock ej provat själv. Dom blir tydligen konstig ihop.

Enda positiva med att byta är väl att du inte behöver byta kylarvätska lika ofta sen om du kör på röd.

Butikschef
116 Inlägg
25 maj 2006
Trådstartare
#5
BoraV6 skrev:
Precis använd den som ska användas i din bil.

Men annars så ska man rengöra jätte noga annars blir det hallonkräm i tanken vad jag har hört. Dock ej provat själv. Dom blir tydligen konstig ihop.

Enda positiva med att byta är väl att du inte behöver byta kylarvätska lika ofta sen om du kör på röd.

Ok!
Den röda skall tydligen kyla bättre än den blåa...

Antog att de skulle kunna reagera med varandra, så det blir den vanliga...

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu

59 Inlägg
25 maj 2006
#6
man ska inte hålla på o blanda o byta mellan olika kylarvätskor.. man ska använda den som är avsedd för bilen..  Så vitt jag vet har ingen bättre kylande förmåga..

Det har med att göra hur systemet är uppbyggt.. vilka material osv.. alltså jag måste ha den röda i min annars kan mitt system gå sönder!!!

Audi A4 V6 2,8 30v Quattro (2000)
http://www.garaget.org/?car=5515

29 Inlägg
25 maj 2006
#7
Den "röda" varianten är det propylenglykol eller är det etylenglykol..

199 Inlägg
25 maj 2006
#8
Anledningen till att det finns både röd och blå är precis den som jonte_a4 säger - vilket matrial som motorn är gjord av. När det kommer till att om den tål kyla bättre beror det ju på hur mycket man spär den med vatten..


29 Inlägg
25 maj 2006
#9
Propylenglykoler ger ett sämre korrisionsskydd, särskillt på aluminium.
Dock är propylenglykol miljövänlig.


Sök