3783
Sök

Värt att slänga på portat,planad topp med vx3kam på en b230f ?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 december 2008
#81
Amazon_123GT skrev:
du kan nog inte jämnföra bilar som de skiljer ca 15 år imellan på.. lite skillnad på utveckling där..

o sluta haka upp dig på antalet hästkrafter.. det roliga e la om dom märks lr inte? en kam ökar inte jätte mkt häst men den kan ju en likdan motor en helt annan karaktär om man byter kam..

du flyttar mer runt på hästkrafterna i registret..

säg att du har M kam orginal.. bra till gubbkörning drar bra på låga varv mkt ork i början

sen byter du till V kam den flyttar upp effekten så den är lite sämre på låga varv men du tjänar in det sen när du kommer upp på¨lite mer varv

sen att du vinner 5-10 hk e inte den stora skillnaden igentligen de e mest bara plus på köpet

Håller med helt och hållet här. Sen måste ja ju nämna att ja inte märkte nån skillnad på förbrukningen då ja bytte kamaxel, men sen är ja lite utav en fartsyndare också vilket innebär att ja antagligen håller så pass höga varv att M-kammen inte delar ut effekt nog där. Men om man ser det så här, en 940 med b230fb drar väl ungefär detsamma som en b230f/fd normal körning? Nån deciliter mer kanske, men de är en avsevärt mkt roligare maskin, samt tillåter den flygande omkörningar, vilket åtminstone inte min med m46 låda tillåter. Bara där kan man spara soppa.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Tottis_vbg
24 december 2008
#82
B21 / B23 / B200 / B230
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

Samtliga kamaxlar utom VX, VX3 finns med så väl utan fördelardrivning. Oavsett så är det samma data.

här har du lite mer data gällande volvos kammar. å förstår inte dom som väljer V-kam före en VX eller VX3. men men. smaken e olika. sen det där med att porta en 530 så den blir som en 531, det blir lite skillnad på en sugmotor så 531:an e att föredra helt klart. å ska man porta en 531 så e det inte mycket man behöver göra (jag gör själv toppar till lite tävlingsbilar å dylikt) så om man bara putsar till en 531 lite i kanalerna så räcker det bra. e först när man börjar med andra grejer som  grövre kammar,insprut,stora förgasare å sånt som iallafall jag portar lite mer i 531:orna
Senast redigerat av Tottis_vbg (24 december 2008)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 december 2008
#83
Tottis_vbg skrev:
B21 / B23 / B200 / B230
A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

Samtliga kamaxlar utom VX, VX3 finns med så väl utan fördelardrivning. Oavsett så är det samma data.

här har du lite mer data gällande volvos kammar. å förstår inte dom som väljer V-kam före en VX eller VX3. men men. smaken e olika. sen det där med att porta en 530 så den blir som en 531, det blir lite skillnad på en sugmotor så 531:an e att föredra helt klart. å ska man porta en 531 så e det inte mycket man behöver göra (jag gör själv toppar till lite tävlingsbilar å dylikt) så om man bara putsar till en 531 lite i kanalerna så räcker det bra. e först när man börjar med andra grejer som  grövre kammar,insprut,stora förgasare å sånt som iallafall jag portar lite mer i 531:orna

Datan är ju fel till att börja med. V-kammen lyfter 11.37 och VX-kammen är en kombination av V- och X-kammarna. V på insugssidan och X på avgassidan, och eftersom att de är avgassidan som är den stora strypningen i dessa topplock så är ju V-kammen helt klart att fördera framför VX-kammen. Dessutom så är ju VX3 och VX samma kam, bara att VX3an är förskjuten tre grader och känns därav ännu slöare.

VX och VX3 är jättebra kammar om man vill ha lite mera drag i en vanlig bruksbil, men V-kammen är helt klart mkt roligare. K-kammen är ju den som är bäst i mitt tycke, men att få tag i en sån med fördelarspår kan bli väldigt dyrt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
24 december 2008
#84
Volvo740-88 skrev:
Jag vet att det är bättre att köpa en Nissan Micra 1.0 L , men jag håller på med ett projekt. Jag ska försöka få en B230F lite snålare. 0.85 brukar min ligga på i bl.körning. Jag försöker attt få ner den till runt 0.7. Det är därför jag behöver lite råd från experter som ni big_smile om hur man sänker förbrukningen.

lycka till

du borde va glad att den dricker 0,8 tongue

~Andy~

Tottis_vbg
25 december 2008
#85
Verkar vara många förståsigpåare här gällande kammar å toppar. säkert många som har flödestestat/bänkat bilar m.m .  säg ungefär vilken karaktär du vill ha på din bil så ska jag hellre ordna fram en råämnes eller omslipad kam med riktiga värden. har mina egna siffror å gå på när jag slipar kammar å har fått fram en del bra saker både snälla å vassare kammar. sen sitter inte den stora proppen i en sugmaskin på avgassidan utan mer på insugsidan. kör man med turbo handlar det mycket om avgassidan.

39 Inlägg
25 december 2008
#86
såsant såsant, är ju inte ut man har svårt o få avgaserna. det är in som är det stora frågan.
alltså ska man vara mer nogran o porta på insug än avgas.
byta först insugsventil än avgas om man nu inte byter båda.
glöm inte att nya sätes vinklar o mindre sätes bred är o förredra innan ventil byte, kanske llite överkurs i denna tråd.
mer komp o mer tänning= mer effekt :-)
voc bilar får man tex inte porta, alltså är allt annat gjort med dessa. typ mer tänning,högre komp, nya radier o sätes vinklar o dessa får ut typ 160-170 hk med H-kam.


  mvh jyrki

Turbo Tok :-)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 december 2008
#87
Jyrki skrev:
såsant såsant, är ju inte ut man har svårt o få avgaserna. det är in som är det stora frågan.
alltså ska man vara mer nogran o porta på insug än avgas.
byta först insugsventil än avgas om man nu inte byter båda.

Jag pratar för fan inte om sugmotorer generellt utan just dessa topplock ämnade för b230. I just dessa topplock kan ja garantera att de är avgassidan som är flaskhalsen.


Tottis_vbg skrev:
Verkar vara många förståsigpåare här gällande kammar å toppar. säkert många som har flödestestat/bänkat bilar m.m.

Du som kan ordna ett flödestest borde ju kunna fixa en flödestabell och bevisa att ja har fel?


Tottis_vbg skrev:
sen det där med att porta en 530 så den blir som en 531, det blir lite skillnad på en sugmotor så 531:an e att föredra helt klart.

Givetvis blir det skillnad, men nu svarade jag till Volvo740-88. Mina svar handlar inte om att man kan få ut exakt samma prestanda ur en 530 som på en 531, jag utgår ifrån att han har lika stor inkomst som jag hade då ja gick i skolan och då äre inte så jävla kul att kasta ut 2500kr för en 531 topp som dessutom ska in på portning och planing hos en motorslip...
Senast redigerat av patrikhornfeldt (25 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

39 Inlägg
25 december 2008
#88
och jag skrev om dessa toppar på grund av att jag har mest bara jobbat med volvo.
lite andra jobb  har det ju blivit åkså med åren, men mest volvo.
okej....jag ger inga garantier att jag har rätt :-)
men kan bara prata av egen erfarenhet :-)

  mvh jyrki

Turbo Tok :-)


Sök