3414
Sök

Hur går Volvos Turbo+ ihop med en justerbar pysventil?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#1
Hur går Volvos Turbo+ ihop med en justerbar pysventil?

menar då efter som +paketet ska ju princip va samma sak förutom elektrisk som regerar på fullgas

skulle va kul och veta lr om typ kan använda båda utan och bry sig har beställt en justerbar


Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 december 2008
#2
du lär få tabort plus paketet, eftersom de ju höjjer laddet precis som en "pysventil" gör

Jonas

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#3
Volvo__Mannen skrev:
du lär få tabort plus paketet, eftersom de ju höjjer laddet precis som en "pysventil" gör

så måste man slita bort hela +paketet
http://hem.bredband.net/b305331/turbo+.jpg

och jag anser då att ta bort de så är de som på bilden ..

så varför går de inte ha båda på? för trubo plus är ju endast på fullgas

jag behöver lite mer ladd vid lägre varv inte just är ju bara på 05-08 bar som den går nu olika frångång tillgång


8 250 Inlägg
27 december 2008
#4
volvo_dude skrev:
så varför går de inte ha båda på? för trubo plus är ju endast på fullgas

jag behöver lite mer ladd vid lägre varv inte just är ju bara på 05-08 bar som den går nu olika frångång tillgång

För pyser du upp trycket till 0,9 bar innan 3700 så kommer ju laddtrycket skena när + satsen gör sitt, alternativt så komemr styrboxen börja jobba emot för att sänka trycket så gott den kan (lägre tändning och mer soppa)

Klarar din botten mer tryck på lägre varv? Det brukar va ett bra sätt att kröka stakar + at har du mappning för mer tryck på lägre varv så du får bensin och vettig tändning för det?


12 086 Inlägg
27 december 2008
#5
Vill du ha full kontroll över laddtrycket vid olika, framför allt låga varvtal, köp en elektronisk laddtryckskontroll. Kostar nån tusning mer än en ny WG, pysventiler är opålitliga, spec med orginal WG.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#6
bensin har jag för mkt av för de är för fet blanding  laddtryck har jag för lite av. under volvos tekinska data uppnår inte orginal ladd ska va runt 0.8-0.9 spritt ny när + börjar göra sitt. jag får upp alt mellan 0.5 bar-0.8 ofast 0.7 och då är de crika 25 st 2.5 mm hål i wg slangen .


12 086 Inlägg
27 december 2008
#7
http://cgi.ebay.de/Elekronischer-Boost- … 240%3A1318

Jag hitta något här, typ en förenklad variant av elektronisk laddtryckstyrning.
Vad jag förstår ställer man in enheten på ett visst tryck, sen går de att stänga av den med en brytare.
Någon som vet mer detaljerat och om de funkar bra? Priset va ju attraktivt iaf.

103 Inlägg
27 december 2008
#8
trimma seriöst vadå "25" hål i wg slangen inte undra på att volvo får dåligt rykte bland hållbara motorer vid trimmning......köp som sagt en elektronisk eller sätt dit en hel slang så går den nog mycket bättre
Senast redigerat av sleepy (27 december 2008)

Kör numera skyline gts :D
Den som ingen Turbo har den får åka utan Bar:p
GLÖM INTE att kika på projekt bilderna:)
film klipp: http://www.vimeo.com/user739440/videos

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#9
JapMax skrev:
http://cgi.ebay.de/Elekronischer-Boost-Controller-DAMPFRAD-TDI-GTD-JTD-HDI_W0QQitemZ200283025690QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item200283025690&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Jag hitta något här, typ en förenklad variant av elektronisk laddtryckstyrning.
Vad jag förstår ställer man in enheten på ett visst tryck, sen går de att stänga av den med en brytare.
Någon som vet mer detaljerat och om de funkar bra? Priset va ju attraktivt iaf.

e inte så mkt för elektriskt för mkt krongel i onödan  vad jag förstår så är den där nått liknade som pluspaketet är .


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#10
sleepy skrev:
trimma seriöst vadå "25" hål i wg slangen inte undra på att volvo får dåligt rykte bland hållbara motorer vid trimmning......köp som sagt en elektronisk eller sätt dit en hel slang så går den nog mycket bättre

hel slang måste man hålla fullgas för 0.5 bar nu går han up i 0.7 istället

aldrig elektorniskt skit  hade elektroniskt skit funkat dom de skulle hade den laddat 0.9 bar helt i orginal skick vid fullgas ...

känns meninglöst och punga ut nått för att de ska regna bli fuktigt sen funkade allt mindre bra ...
därför de blir justerbar vanlig hederlig pysventil


8 250 Inlägg
27 december 2008
#11
volvo_dude skrev:
bensin har jag för mkt av för de är för fet blanding  laddtryck har jag för lite av. under volvos tekinska data uppnår inte orginal ladd ska va runt 0.8-0.9 spritt ny när + börjar göra sitt. jag får upp alt mellan 0.5 bar-0.8 ofast 0.7 och då är de crika 25 st 2.5 mm hål i wg slangen .

Då det kanske bättre att du börjar i andra änden och skaffar en frisk wastegateklocka istället? Och byter ut slangen? Kollar så du inte har nåt läckage nånstans? Nån slang som inte är tät eller så och lite såna saker. För det är inte säker att en pys löser din problem om du har nåt fel nånstans.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
volvo_dude skrev:
bensin har jag för mkt av för de är för fet blanding  laddtryck har jag för lite av. under volvos tekinska data uppnår inte orginal ladd ska va runt 0.8-0.9 spritt ny när + börjar göra sitt. jag får upp alt mellan 0.5 bar-0.8 ofast 0.7 och då är de crika 25 st 2.5 mm hål i wg slangen .

Då det kanske bättre att du börjar i andra änden och skaffar en frisk wastegateklocka istället? Och byter ut slangen? Kollar så du inte har nåt läckage nånstans? Nån slang som inte är tät eller så och lite såna saker. För det är inte säker att en pys löser din problem om du har nåt fel nånstans.

jag tror de är pluspaketet som är felet efter som den är chippad folk påstår att pluspaketet blir överflödigt

för han uppnår de ladd en tic ska ha orginal men inte så mkt en tic med pluspaketet ska ha

sen e jag helt säker på att en pysventil e bättre än en slaktad wg slang
Senast redigerat av volvo_dude (27 december 2008)


12 086 Inlägg
27 december 2008
#13
Jag har ingen aning om vad det är för WG på en med pluspaket, men orginal har ju 0.3 lr vad de är. Att fuska upp en sån i 1bar låter oroligt.

Köp en ny WG för 1250kr på 0.8bar grundtryck och pys ut lite om du vill gå lite längre.
Om du nu är så mkt mot elektronik tongue

8 250 Inlägg
27 december 2008
#14
volvo_dude skrev:
Marlboroman skrev:
volvo_dude skrev:
bensin har jag för mkt av för de är för fet blanding  laddtryck har jag för lite av. under volvos tekinska data uppnår inte orginal ladd ska va runt 0.8-0.9 spritt ny när + börjar göra sitt. jag får upp alt mellan 0.5 bar-0.8 ofast 0.7 och då är de crika 25 st 2.5 mm hål i wg slangen .

Då det kanske bättre att du börjar i andra änden och skaffar en frisk wastegateklocka istället? Och byter ut slangen? Kollar så du inte har nåt läckage nånstans? Nån slang som inte är tät eller så och lite såna saker. För det är inte säker att en pys löser din problem om du har nåt fel nånstans.

jag tror de är pluspaketet som är felet efter som den är chippad folk påstår att pluspaketet blir överflödigt

för han uppnår de ladd en tic ska ha orginal men inte så mkt en tic med pluspaketet ska ha

sen e jag helt säker på att en pysventil e bättre än en slaktad wg slang

Provat att koppla ur + satsen och kollat om du har stabilt tryck då? Jag skulel ha kollat upp allt annat medinnan jag gav + satsen skulden, för att va på den säkra sidan eftersom den gick fett med. Vilket de normalt sett inte gör med chip.

Pysventil eller slang med hål i eller bara ett t-kors på slangen (ev med slangstump på för att reglera trycket) = olika sätt att göra exakt samma sak.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#15
JapMax skrev:
Jag har ingen aning om vad det är för WG på en med pluspaket, men orginal har ju 0.3 lr vad de är. Att fuska upp en sån i 1bar låter oroligt.

Köp en ny WG för 1250kr på 0.8bar grundtryck och pys ut lite om du vill gå lite längre.
Om du nu är så mkt mot elektronik tongue

pluspaketet laddade 0.9 bar när den lämnade volvos fabkrik

"190 hk orginal" 25 hk mer än vanliga ticen "elektronisk pys system" som ska reagera endast på full gas och ge 25 hk mer än den som inte har de...

runt 0.5 bar och uppot e rätt standard för fulltryckaren .ltt brukar ligga 0.2-0.3 bar


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#16
Marlboroman skrev:
volvo_dude skrev:
Marlboroman skrev:

Då det kanske bättre att du börjar i andra änden och skaffar en frisk wastegateklocka istället? Och byter ut slangen? Kollar så du inte har nåt läckage nånstans? Nån slang som inte är tät eller så och lite såna saker. För det är inte säker att en pys löser din problem om du har nåt fel nånstans.

jag tror de är pluspaketet som är felet efter som den är chippad folk påstår att pluspaketet blir överflödigt

för han uppnår de ladd en tic ska ha orginal men inte så mkt en tic med pluspaketet ska ha

sen e jag helt säker på att en pysventil e bättre än en slaktad wg slang

Provat att koppla ur + satsen och kollat om du har stabilt tryck då? Jag skulel ha kollat upp allt annat medinnan jag gav + satsen skulden, för att va på den säkra sidan eftersom den gick fett med. Vilket de normalt sett inte gör med chip.

Pysventil eller slang med hål i eller bara ett t-kors på slangen (ev med slangstump på för att reglera trycket) = olika sätt att göra exakt samma sak.

nä och normalt sätt ska en stort sätt standard volvo turbo inte dra över 2 liter milen normalkörning heller

inte helt 100 på vilken av alla 10 kontakter i den där trevliga pluspaket kabelhärvan vad som är vad

känns lite bättre med pys istället för hålen även om principen är den samma hålen kan man bara borra och hoppas gillar man int resultatet måste man dit med en ny slang pys är de bara och vrida ner igen
antar att han inte lär göra mer än 07 när pysventilen kommer bara att man kan vrida ner den igen


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 december 2008
#17
ja, den kommer ju inte dra mindre soppa om du nu skulle lyckas lura upp laddet lite till... Du har ju ett fel nånstans i ditt motorstyrsystem, varför letar du inte efter det felet istället för att tramsa med pysventiler o borrade wg-slangar o annat tjafs


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#18
turbotompa skrev:
ja, den kommer ju inte dra mindre soppa om du nu skulle lyckas lura upp laddet lite till... Du har ju ett fel nånstans i ditt motorstyrsystem, varför letar du inte efter det felet istället för att tramsa med pysventiler o borrade wg-slangar o annat tjafs

därför enligt systemet är det ignet fel finns inga felkoder på nått
går helt normalt bara att laddet inte är de samma som volvo tekniska data säger
och att de är aningen för fet bränsleblanding såg de när jag bytte stift..

de systemn jag inte har en aning om de funkar som de ska lr ej är volvos turboplus system
ingen aning vad som är vad i den där kabelhärvan som e i början av tråden som ska föreställa turbo+
Senast redigerat av volvo_dude (27 december 2008)


12 086 Inlägg
27 december 2008
#19
volvo_dude skrev:
JapMax skrev:
Jag har ingen aning om vad det är för WG på en med pluspaket, men orginal har ju 0.3 lr vad de är. Att fuska upp en sån i 1bar låter oroligt.

Köp en ny WG för 1250kr på 0.8bar grundtryck och pys ut lite om du vill gå lite längre.
Om du nu är så mkt mot elektronik tongue

pluspaketet laddade 0.9 bar när den lämnade volvos fabkrik

"190 hk orginal" 25 hk mer än vanliga ticen "elektronisk pys system" som ska reagera endast på full gas och ge 25 hk mer än den som inte har de...

runt 0.5 bar och uppot e rätt standard för fulltryckaren .ltt brukar ligga 0.2-0.3 bar

Jag pratar om grundtrycket i WG, och den är samma i ltt och ftt. Och enligt dig även pluspaketet.

Köp en ny WG med hårdare fjäder, finns grundtryck upp till 1.2 bar på BSR. En sån sviker dig inte.

10 287 Inlägg
28 december 2008
#20
Nej. Genom att Volvo 740/940 inte har elektronisk laddtrycksstyrning så är "grundtryck" samma som wg-klockans hårdhet vilken skiljer mellan LTT och FTT.

/Göran

JapMax skrev:
Jag pratar om grundtrycket i WG, och den är samma i ltt och ftt.
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök