3445
Sök

Olja runt hela motorn!!!

176 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
jag skulle åka iväg och handla idag och jag kom bara 300m sen så började det ryka av bilen som bara fan, stannade på en gång och öppnade motor huven och såg att det har sprutat ut olja ur påfyllningsröret, det va en hel sjö med olja runt generatorn och påfyllningsröret....va kan ha hänt??? vore väldigt tacksam för hjälp och svar....

Bilen ifråga är en 9000 t16-88a
Mvh Jeppe

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 december 2008
Hej! Låter som om din vevhusventilarion är ganska så igensatt!

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

176 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
ok jag har tagit bort slangarna som går från vevhusventilationen och tagit in dem och spolat rent dem, och jag tyckte att det va något som satt fast i backventilen när jag sög i den...kan det vara så litet fel som gör det???

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 december 2008
GlimmaMera skrev:
ok jag har tagit bort slangarna som går från vevhusventilationen och tagit in dem och spolat rent dem, och jag tyckte att det va något som satt fast i backventilen när jag sög i den...kan det vara så litet fel som gör det???

Okej! Du menar den backventilen som sitter precis på anslutningen på ventilkåpan? Den ska ju bara gå åt ett håll. smile

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

176 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
ja den menar jag, det va stopp åt vilket håll jag än sög eller blåste åt, efter ett tag så gick det att suga åt ett håll..

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 december 2008
GlimmaMera skrev:
ja den menar jag, det va stopp åt vilket håll jag än sög eller blåste åt, efter ett tag så gick det att suga åt ett håll..

Okej! Då var den alltså tät! Nu bör det funka som det ska igen!

Mvh Michael!

176 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
men kan en sån liten sak göra så att det sprutar ut olja och bilen ryker som bara den från avgas???¨
Är inte så haj på sånt här som kanske märks...ler

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 december 2008
GlimmaMera skrev:
men kan en sån liten sak göra så att det sprutar ut olja och bilen ryker som bara den från avgas???¨
Är inte så haj på sånt här som kanske märks...ler

Javisst kan det det, iaf att den sprutar olja ur påfyllningsrör och dyl, men avgaset vet ja inte säkert. Kanske kan det tryckas ut där med?

Mvh Michael.

176 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
ok får hoppas på att det bara är det som är fel då, ska låta slangarna få torka ordentligt innan jag går ut och monterar dem, är ju så j...a kallt ute

Saabvilde!
1 708 Inlägg
30 december 2008
GlimmaMera skrev:
ok får hoppas på att det bara är det som är fel då, ska låta slangarna få torka ordentligt innan jag går ut och monterar dem, är ju så j...a kallt ute

Okej gör så! Ja fy fan, längtar verkligen tills sommaren nu..

Mvh Michael

176 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
ja det gör man verkligen, så himla typiskt att något sånt här ska hända när man har beställt tid på bilprovningen om 2 veckor...

Lastbilschaufför
196 Inlägg
30 december 2008
de måste ha vatt de...jag hade samma problem som jag hade! Hela min vevhusventilation va helt kass, men inte så mycket som du hade...så saab byggde om hela min...va tydligen vanligt på 9-3 -00
men vi hoppas att de löser sig till bilbesiktingen wink

Gott nytt år!! MVH/ Patrik

176 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
ElvisAero86 skrev:
de måste ha vatt de...jag hade samma problem som jag hade! Hela min vevhusventilation va helt kass, men inte så mycket som du hade...så saab byggde om hela min...va tydligen vanligt på 9-3 -00
men vi hoppas att de löser sig till bilbesiktingen wink

Gott nytt år!! MVH/ Patrik

ja jag hoppas verkligen på att det bara va det lilla som gjorde det...

Sök