2739
Sök

Volvo 940 turbo+

57 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej! Jag funderar nu på att köpa en 940 turbo+ men "problemet" är att kopplingen slirar över 3000 varv. Det e orginal koppling på. Behöver verkligen tips om hur man fixar det och va det kan kosta och om man måste ha en racing koppling etc. kan verkligen inget om turbobilar:| . bilen laddar 0,8. och har 190 hk.

Tack på förhand!

111 Inlägg
9 januari 2009
#2
Tror nog att byta koppling är en ide, orginal eller mekonomen eller något tror verkligen inte du behöver en racekoppling till 190 hk mvh Henke


57 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#3
t5henke skrev:
Tror nog att byta koppling är en ide, orginal eller mekonomen eller något tror verkligen inte du behöver en racekoppling till 190 hk mvh Henke

Tack!

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2009
#4
OBS!!!! 940 turbons koppling e äckligt dålig...den nya kommer slira efter ett tag...

Köp då hellre Sach 712 tryckplattan å sen std lamell = ca 4000kr material
Den orkar med 525nm å  betydligt fler än 190 getar


57 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
OBS!!!! 940 turbons koppling e äckligt dålig...den nya kommer slira efter ett tag...

Köp då hellre Sach 712 tryckplattan å sen std lamell = ca 4000kr material
Den orkar med 525nm å  betydligt fler än 190 getar

Tackar!

Ja undrar även om orginal trubon klarar 0.8 bar lr blir för varm?
vill inte trimma den på något sätt bara en bil med några fler pållar:D
för och nackdelar med + paketet?

57 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#6
Baloobaman skrev:
Xuri skrev:
OBS!!!! 940 turbons koppling e äckligt dålig...den nya kommer slira efter ett tag...

Köp då hellre Sach 712 tryckplattan å sen std lamell = ca 4000kr material
Den orkar med 525nm å  betydligt fler än 190 getar

Tackar!

kan jag använda de kopplingskitet till m47 lådan?

Ja undrar även om orginal trubon klarar 0.8 bar lr blir för varm?
vill inte trimma den på något sätt bara en bil med några fler pållar:D
för och nackdelar med + paketet?

10 287 Inlägg
9 januari 2009
#7
Orginal turbo klarar runt 220/230Hkr utan problem.
/Göran

Baloobaman skrev:
Ja undrar även om orginal trubon klarar 0.8 bar lr blir för varm?
vill inte trimma den på något sätt bara en bil med några fler pållar:D
för och nackdelar med + paketet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 062 Inlägg
9 januari 2009
#8
Xuri skrev:
OBS!!!! 940 turbons koppling e äckligt dålig...den nya kommer slira efter ett tag...

Köp då hellre Sach 712 tryckplattan å sen std lamell = ca 4000kr material
Den orkar med 525nm å  betydligt fler än 190 getar

jag tror jag har sett den annonsen men va inte det en 91???????????

isf passar inte 712 plattan utan då får du köpa en platta som heter 763 och den e 228mm och pallar 440 i vrid

istf 240mm och 525 i vrid


mvh

Team Björkeryd

Med.lem
3 759 Inlägg
9 januari 2009
#9
Baloobaman skrev:
Xuri skrev:
OBS!!!! 940 turbons koppling e äckligt dålig...den nya kommer slira efter ett tag...

Köp då hellre Sach 712 tryckplattan å sen std lamell = ca 4000kr material
Den orkar med 525nm å  betydligt fler än 190 getar

Tackar!

Ja undrar även om orginal trubon klarar 0.8 bar lr blir för varm?
vill inte trimma den på något sätt bara en bil med några fler pållarbig_smile
för och nackdelar med + paketet?

Jag är hungrig och vill bli mätt, men jag vill inte äta..
Det är lixom lite svårt tongue

När du ökar effekten trimmar du.

Och för en ovis, menas med + paketet?
Har aldrig hört det förut...

En sak till, om kopplingen slirar vid 3000 prm på en bil med 190hk så beror det nog inte så mycket på effekten, snarare bara en slut koppling.
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

406 Inlägg
9 januari 2009
#10
Mr_EmCom skrev:
Och för en ovis, menas med + paketet?
Har aldrig hört det förut...

En Volvo 940 Turbo Plus (+) innebär att den har 190hk istället för 165 original. Det fungerar ungefär som på 850 T5-R, alltså att den laddar på som en vanlig fulltryckare och har 165hk, men när du hållt stumt ett tag ställer den på ytterligare lite "ketchup" och kommer då upp i 190hk. (Sitter en extra laddtrycksreglering framme vid luftfiltret.)

Som 850 T5-R tex är ju samma motor som 850 T5. Men T5:an har 226hk medan T5-R:en har 240hk. Och detta är för att den laddar på lite mer. Från typ 0,6 till 0,8 istället under en begränsad tid.


Och Ja, Originalturbon klarar 0,8bar utan problem.
Senast redigerat av Karlie (9 januari 2009)


Med.lem
3 759 Inlägg
9 januari 2009
#11
Karlie skrev:
Mr_EmCom skrev:
Och för en ovis, menas med + paketet?
Har aldrig hört det förut...

En Volvo 940 Turbo Plus (+) innebär att den har 190hk istället för 165 original. Det fungerar ungefär som på 850 T5-R, alltså att den laddar på som en vanlig fulltryckare och har 165hk, men när du hållt stumt ett tag ställer den på ytterligare lite "ketchup" och kommer då upp i 190hk. (Sitter en extra laddtrycksreglering framme vid luftfiltret.)

Som 850 T5-R tex är ju samma motor som 850 T5. Men T5:an har 226hk medan T5-R:en har 240hk. Och detta är för att den laddar på lite mer. Från typ 0,6 till 0,8 istället under en begränsad tid.


Och Ja, Originalturbon klarar 0,8bar utan problem.

Okej, då vet jag, tack smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2009
#12
Mr_EmCom skrev:
Baloobaman skrev:
Xuri skrev:
OBS!!!! 940 turbons koppling e äckligt dålig...den nya kommer slira efter ett tag...

Köp då hellre Sach 712 tryckplattan å sen std lamell = ca 4000kr material
Den orkar med 525nm å  betydligt fler än 190 getar

Tackar!

Ja undrar även om orginal trubon klarar 0.8 bar lr blir för varm?
vill inte trimma den på något sätt bara en bil med några fler pållarbig_smile
för och nackdelar med + paketet?

Jag är hungrig och vill bli mätt, men jag vill inte äta..
Det är lixom lite svårt tongue

När du ökar effekten trimmar du.

Och för en ovis, menas med + paketet?
Har aldrig hört det förut...

En sak till, om kopplingen slirar vid 3000 prm på en bil med 190hk så beror det nog inte så mycket på effekten, snarare bara en slut koppling.

Vid runt 3k har du maxvridet å då vill de slira...

Finns folk som haft runt 200hk å dom har inte kommit längre än 100 mil med std koppling så har de slirat...surt å betala 2.5-3k för en orginal koppling när en 2 gånger starkare kostar 1000kr mer.


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2009
#13
Runt 200 hk  dock betydligt mycke mer vrid än med orginal turbon

http://www.garaget.org/video/869acmdpzpop

där ser du också vart de börjar dra...med org koppling slirade de reda med orginal turbo å kanske 300nm


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
9 januari 2009
#14
Xuri skrev:
OBS!!!! 940 turbons koppling e äckligt dålig...den nya kommer slira efter ett tag...

Köp då hellre Sach 712 tryckplattan å sen std lamell = ca 4000kr material
Den orkar med 525nm å  betydligt fler än 190 getar

Då vet jag varför min slirar då smile har 712 tryckplattan (vet inte vad det är för lamell dock) men det började slira förra veckan iaf big_smile 350hk/570nm smile

~Andy~

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 januari 2009
#15
0.8 bar e ganska orginal med turbo+ du kan få ut lite över 1 bar om man skulle vilja innan de spikar sägs att gränsen ligger runt 1.2 om de är garret själv kör man på 1.1 bar men visst har kopplingen börjat sett sina bästa dagar när man vred upp den



Sök